Filem Gemencheh Boys, Berdasarkan Kisah Benar!

Azhafizah MN
By -
4
Filem Gemencheh Boys ditayangkan mulai 26 Oktober 2023 di pawagam seluruh Malaysia merupakan filem terbaharu Astro Shaw lakonan Pekin Ibrahim, Farah Ahmad, Azman Hassan, Fara Fauzana dan ramai lagi.

Cabaran buat Pekin Ibrahim untuk menjayakan Filem Gemencheh Boys kerana memerlukan beliau untuk berdialek dalam loghat Negeri Sembilan.

FILEM GEMENCHEH BOYS

Filem ini adalah berdasarkan dari kisah benar diarahkan oleh Jason Chong bersama Eric Ong dengan kerjasama syarikat produksi Stories Of Live Pictures dan Astro Shaw.

Dari Kisah Benar

Cikgu Azman adalah guru yang bertukar menjadi jurulatih kriket sehingga berjaya mengubah kehidupan enam pelajarnya.

Beliau tidak mempunyai pengetahuan mengenai kriket sehinggalah ditugaskan oleh pengetua untuk melatih pasukan kriket sekolah yang gagal.

Melatih pelajar yang dianggap 'enam jahanam' dan bermasalah, namun Cikgu Azman bertekad membuat ramai melihat kebaikan dan tidak pernah berputus asa sehingga akhirnya berjaya melahirkan beberapa pemain kriket terkemuka negara.

Dari FELDA Bukit Rokan Utara, Negeri Sembilan ke padang kriket dunia. Naskhah adaptasi peristiwa sebenar, Gemencheh Boys menampilkan kisah inspirasi sekumpulan budak kampung yang berjaya menempa sejarah dalam dunia sukan antarabangsa.

Filem ini diceritakan dari kaca mata atlet kriket kebangsaan, Shafiq Sharif yang mewakili Malaysia untuk Piala Dunia Kriket pada 2019 serta berjaya merangkul pingat emas di Sukan SEA 2017.

Gemencheh Boys memaparkan kisah kanak-kanak dari kampung yang digelar sebagai 'enam jahanam'. Terkenal dengan sifat nakal, bagaimanapun karakter berubah apabila guru memperkenalkan permainan kriket.

Menampilkan tema persahabatan, pengorbanan dan harapan, perjalanan pelajar ini bersama gurunya menuju ke gelanggang dunia diceritakan dalam pelbagai emosi.
sumber : bharian

Filem Gemencheh Boys Berdasarkan Kisah Benar
sumber Astro Shaw bertujuan untuk promosi

PELAKON DAN WATAK

Filem ini dibarisi oleh pelakon hebat seperti Pekin Ibrahim, Farah Ahmad, Azman Hassan, Fara Fauzana, Datuk Ahmad Tamimi Siregar, Zaidi Omar, Kamal, Rezuan, Ieda Moin, Arumugam Vedan dan ramai lagi. 

Membariskan enam pelakon kanak-kanak yang dipilih melalui uji bakat iaitu Aqil Yaya, Syed Ahmad, Ayiet Harith, Kimi Norais, Izzue Deen dan Amir Kuziq sebagai tonggak utama.

  • Pekin Ibrahim sebagai Cikgu Azman

SINOPSIS GEMENCHEH BOYS

Shafiq, Amin, Fauzi, Rashid, Izad dan Shukri ialah enam budak lelaki berusia 10 tahun yang tinggal di Bukit Rokan, Gemencheh digelar “enam jahanam” kerana sentiasa menimbulkan masalah.

Filem Gemencheh Boys Berdasarkan Kisah Benar
sumber Astro Shaw bertujuan untuk promosi


Sama seperti kebanyakan orang sebelum mereka, budak-budak itu tidak mempunyai apa-apa untuk dicita-citakan dan masa depan nampaknya tidak begitu menjanjikan sehinggalah mereka bertemu dengan Cikgu Azman.

Ditugaskan oleh pengetua untuk mengeluarkan budak-budak itu dari jalanan, Cikgu Azman memulakan program latihan kriket walaupun dia tidak mempunyai pengetahuan tentang sukan itu.

Setiap hari selepas sekolah, dia menjadikan misi peribadinya untuk menjejaki setiap budak lelaki itu, tidak kira bagaimana mereka cuba memperdayakannya.

Ketika Azman menjalin hubungan dengan budak-budak itu, dia mengenali bakat terpendam dalam diri lelaki, masing-masing dengan kekuatannya sendiri.

Tidak lama kemudian, Azman memulakan perjalanan yang mustahil untuk menyediakan budak itu untuk pertandingan. Tiada siapa yang percaya budak-budak kampung ini boleh menjadi atlet sebenar, malah budak-budak itu sendiri.

Mengatasi satu demi satu halangan, Azman dan anak-anak lelaki itu sejauh mana mereka boleh pergi?

Post a Comment

4Comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

  1. budak moncheh main kriket yo... cerita bergenra drama drama ni payah sikit nak meletop

    ReplyDelete
Post a Comment