Gadgets

Kenapa Umat Islam Dilarang Ke Kota AlUla (Al Ula), Arab Saudi

Baru-baru ni Arab Saudi telah membuka tapak warisan tamadun purba yang terletak tidak jauh dari kawasan Al-Ula dan menjadikan destinasi tersebut sebagai tempat pelancongan global seantero dunia bagi  mempelbagaikan ekonomi kerajaan selain daripada minyak.

Tempat misteri purba ini dipanggil Hegra atau Al-Hijr dipenuhi dengan pergunungan besar dan ukiran binaan yang menakjubkan yang tidak disentuh selama berabad-abad lamanya.

Kenapa Umat Islam Dilarang Ke Kota AlUla (Al Ula), Arab Saudi
sumber : google

Ahli arkeologi mengatakan pembinaan di atas gunung itu bukanlah kerja orang biasa kerana pada masa kini, kita menggunakan jentera yang berkuasa untuk itu. Kini UNESCO mengiktirafnya sebagai salah satu warisan tertuanya.

Kota AlUla @Al Ula, Arab Saudi

Al Ula juga dikenali sebagai Maidan e Saleh (Rumah Tsamud). Dalam Islam, tempat ini juga dikenali sebagai Maidan e Saleh, iaitu, rumah kepada qaum e Tsamud (bangsa Tsamud), kaum Nabi Saleh (AS) yang terkenal dengan kekuatan ajaib dan kemahiran mereka dalam membuat ukiran gunung dan pembinaan yang masih boleh kita lihat hari ini.

Dikatakan kawasan ini dahulunya sangat subur dan menghijau, yang mempunyai bijirin dan tanaman yang mencukupi setiap tahun.

Namun, kekayaan alam yang melimpah ruah ini menjadikan orang kaya di kalangan kaum Tsamud menjadi sombong dan zalim serta suka menyeksa dan membunuh orang miskin. Nabi Saleh (AS) kemudiannya diutus untuk membimbing mereka oleh Allah SWT, seperti yang diriwayatkan dalam Al-Quran berikut:

Namun, daripada menerima Saleh, mereka mencabar Saleh untuk melakukan mukjizat untuk membuktikan kenabiannya.

Mereka mencabarnya untuk mengeluarkan seekor unta daripada batu-batu berhampiran. Saleh berdoa, dan keajaiban berlaku dengan izin Allah. Seekor unta betina muncul di antara mereka dan melahirkan seekor anak lembu. Hazrat Saleh memerintahkan kaum Tsamud untuk menghormatinya.

Sebahagian daripada mereka mempercayai kenabian Saleh, manakala yang lain tetap menolaknya walaupun dua daripada mereka membunuh unta yang tidak bersalah itu.

Sebagai hukuman untuk ini, Allah juga menurunkan gempa bumi di tengah malam, yang menyebabkan mereka semua mati, dan tidak ada seorang pun dari mereka yang bangun lagi. 

Allah berfirman:
Maka ditimpa malapetaka yang mengejutkan sehingga mereka bersujud di tempat tinggal mereka
Surah Al-A’raf ayat 78
Maksudnya : Yang tinggal hanyalah bangunan besar dan monumen yang mereka pahat dari pergunungan dan batu, seperti yang kita masih boleh lihat hari ini.

Kenapa Nabi Muhammad SAW Menjauhi Al Ula (Maidan e Saleh)

Apabila Nabi Muhammad SAW melalui tempat ini semasa pergi ke Perang Tabuk, baginda secara khusus menunjukkan tempat ini (Al Ula atau Maidan e Saleh) kepada para sahabatnya sebagai ibrat.

Beliau memerintahkan mereka untuk minum air hanya dari satu perigi yang digunakan oleh unta Hazrat Saleh AS dan melarang mereka makan dan minum apa-apa dari kawasan itu dan melaluinya dengan agak cepat.

Gempa bumi besar yang berlaku beribu-ribu tahun dahulu juga telah mengurangkan lapisan pelindung bawah tanah bumi.

Pada masa kini, saintis telah menemui satu lubang besar di lapisan ozon atmosfera betul-betul di atas kawasan yang musnah ini. 

Ini meletakkan rantau ini berisiko untuk kerosakan gempa bumi, kerosakan sinar UV, pelbagai penyakit kulit, kanser, dan ribut semula jadi.

Penyelidik bersetuju bahawa tidak selamat bagi manusia untuk tinggal di sana lama. Hal ini sesuai dengan larangan yang pernah disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW tentang tempat ini.

Tempat yang menjadi tanda ibrat ini, tidak boleh dijadikan tempat keseronokan dan keseronokan. Maidan e Saleh telah menjadi rumah bagi orang-orang yang dibinasakan oleh Azaab dan kemurkaan Allah. Tempat ini harus mengingatkan kita tentang Pencipta kita, Keagungan-Nya, dan Kuasa-Nya.

Sebaliknya, tempat ini telah mula diraikan dan dinikmati sebagai seni seni bina. 

Kenapa Umat Islam Dilarang Ke Kota AlUla (Al Ula), Arab Saudi
sumber : google

Kenapa Umat Islam Dilarang Ke Kota AlUla (Al Ula), Arab Saudi
sumber : google

Benarkah Kota AlUla @Al Ula, Arab Saudi tempat terkutuk yang dilaknat Allah? Al Ula yang dijelaskan dalam Al-Quran

Terbaru, Kota Al Ula menjadi bualan netizen dimana seorang pelakon telah bercuti dan mengunjungi kota terkutuk, Al Ula yang dihindari oleh Nabi Muhammad.

Bagi mengelakkan kekeliruan warganet, Pendakwah selebriti iaitu Ustaz Shahrizan Daud tampil menjelaskan bahawa sebenarnya tempat dilaknat itu adalah Al Hijr iaitu berdekatan dengan Al Ula.

Beliau juga berkongsi beberapa kisah mengenai kota ini mengikut apa yang diceritakan di dalam hadis dan al-Quran serta beberapa kajian daripada ahli arkeologi.

Abdullah bin Umar RA menceritakan : 
Pada tahun ke-9 hijrah ketika dalam perjalanan ke Tabuk untuk mempertahankan Madinah daripada kemungkinan serangan tentera Rom, kami melalui kawasan al-Hijr (negeri kaum Thamud yang dimusnahkan Allah) bersama Rasulullah SAW.

Baginda lantas bersabda :
Jangan kalian masuk ke negeri kaum yang menzalimi diri mereka sendiri (yang akhirnya dimusnahkan Allah) melainkan dalam keadaan menangis bimbangkan azab yang pernah menimpa mereka akan turut menimpa kalian.” Kemudian baginda mempercepat langkahnya sehingga meninggalkan tempat itu.
Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Abdullah bin Umar RA menceritakan :
Bahawasanya orang ramai turun bersama Rasulullah SAW ke Hijr, bumi kaum Tsamud. Lalu, mereka pun mengambil air daripada telaga dan membuat adunan roti daripadanya. Baginda pun mengarahkan supaya dicurahkan apa yang mereka ambil daripada telaga itu dan memberikan adunan-adunan itu kepada unta dan mengarahkan mereka supaya mengambil air daripada telaga-telaga yang diingini unta. —Al-Bukhari (3379), Muslim (7657)

Tempat yang dimaksudkan adalah Wadi al-Qura (Valley of Villages), terletak antara Madinah dan Tabuk. Al Hijr kini dikenali sebagai Mada’in Saleh, atau Kota Saleh.
Tempat ini juga ada disebut dalam Taurat (the old testament) dan juga dalam kitab Injil (dikenali dengan nama Dedan).

Kaum Thamud telah dibinasakan oleh Allah kerana kekufuran mereka dan juga kedegilan mereka membunuh unta Nabi Saleh yang Allah jadikan sebagai bukti akan kenabiannya.

Menurut kebanyakan ahli arkeologi dan sejarah, kaum Thamud ini dianggarkan hidup pada abad ke-8 Sebelum Masihi, iaitu sekitar tahun 800 SM.

Namun mengikut apa yang disebut dalam al-Quran, kaum ini hidup jauh lebih awal daripada yang telah disebut oleh pengkaji sejarah. Jika menurut riwayat sejarah Islam lingkungan tahun zaman Nabi Saleh AS adalah sekitar 2150-2080 SM.

Adapun Petra lebih tepat menurut sejarah dengan Kaum Nabatean 6-4 tahun SM yang dikaitkan kaum mewarisi teknologi seni bina sama dengan kaum Thamud.

Demikian perkongsian Ustaz Shahrizan melalui satu perkongsian di laman media sosial Instagram. 


Semoga ianya menjawab segala kekeliruan dan Semoga Allah membimbing kita ke jalan yang benar. Aamiin...

sumber :
1. https://sinarislamplus.sinarharian.com.my/aqidah/elak-kekeliruan-al-ula-bukan-tempat-dilaknat-nabi-tetapi-kota-saleh-atau-madain-saleh/
2. inforakyat

10 comments:

  1. Terima kasih perkongsiannya Fiza.
    Sesungguh Allah Maha Mengetahui segala isi dan makhluk di bumi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. والله أعلمُ بالـصـواب
      sama² Kak Amie.

      Delete
  2. Kena peka tempat. Mungkin baru dibuka kepada orang ramai jadi ada kemusykilan adakah tempat ini dilaknat Allah?

    ReplyDelete
  3. Tapi nabi Muhammad cepat cepat lari dari lalu tempat ni

    ReplyDelete
  4. Jadi sebenarnya Al ula boleh didatangin, tapi yang jangan itu kota saleh kan ya? Soalnya menarik kota Al ula ini, bangunan batunya unik memang 👍. Kalo pun ingin kesana saya semata hanya nak lihat bangunan, tak tertarik juga utk stay lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, Kota Saleh. Bangunannya memang unik dan itu menjadikannya sebagai tarikan utama.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.