Cara Tanam Jagung dengan Mudah

Monday, December 14, 2015

Siapa suka makan jagung? Angkat tangan! Dulu masa kecik kecik pernah masa tolong mak abah tanam jagung kat kebun. Seronok jadi tukang letak benih jagung dalam tanah yang dah dilubangkan. Lagi seronok bila dapat makan hasil dari tanaman sendiri.

Sekarang ni kalau nak tanam jagung mudah je, Sediakan je tanah dan tapak semaian kecil pun dah cukup. Tak perlu beli biji jagung tu dah.

Beli je jagung kat pasar malam tu. jagung bakar ke jagung rebus ke. Lepas tu tongkol jagung jangan dibuang. Letak je terus kat kawasan tapak semaian. Sampai masa nanti anak anak pokok jagung akan mula bercambah.

http://www.azhafizah.com/

http://www.azhafizah.com/

Nanti dah besar sikit anak anak pokok tu barulah asing asing kan ke tanah yang lebih luas sikit.

http://www.azhafizah.com/

InshaAllah akan dapat hasilnya. Inilah dia hasil berbudi kepada tanah. Cukuplah kalau nak makan untuk family kecil kan. Sekurang kurangnya tongkol jagung yang terbuang tu dapat diguna semula untuk dapat hasil yang lagi banyak. Kira berbaloi jugak beli tu kan.

http://www.azhafizah.com/

selamat bercucuk tanam

Sumber gambar dan maklumat dari facebook

2 comments

  1. Eh jap pija. anak2 pokok jagung tu.. nak asingkan macamana?nak kena tarik cabut dari tongkol jagung tu ke?

    ReplyDelete
  2. Kt rumah tu ada je biji jagung yng kering. Ingt nk try tnam nti.. Untung2 dia hidup, blh buat mkn sndiri kn..

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.