Jawapan Jawapan Yang Salah Semasa Temuduga

Saturday, February 27, 2016

Temuduga/interview antara perkara yang Fiza tak suka nak hadap. Bila dah gabra, masa temuduga boleh jadi menjawab entah apa apa. Sebelum temuduga dan dan tu juga sakit perut. Sakit perut sebab takut² kalau tak dapat nak jawab soalan. Sampai bila bila pun Fiza rasa susah nak hilangkan perasaan gementar dan takut tu.

Walaupun dah gabra, tapi jangan sesekali memberikan jawapan jawapan yang salah semasa temuduga. Kalau tak, memang akan gagal di situ.

Jawapan yang betul : Ceritakan tentang kebolehan & kemahiran anda berkomunikasi, menghadapi tekanan, bekerja dalam kumpulan dan lain lain.
Jawapan yang betul : Ceritakan tentang kelebihan anda & pengalaman anda yang berkaitan dengan jawatan yang anda mohon.

Jawapan yang betul : Ceritakan tentang kelulusan, pengalaman kerja dan perancangan karier anda.

Jawapan yang betul : ceritakan kelemahan anda dan cara anda mengatasinya.

Jawapan yang betul : Tanyakan tentang bidang kerja tersebut dengan terperinci
Walaupun soalan nampak mudah dan simple tapi memerlukan jawapan yang terbaik untuk membuatkan korang diterima bekerja. Dari pengalaman Fiza, memang agak letih nak pergi banyak banyak interview demi nak cari kerja. Alhamdulillah, ada sangkut juga salah satu interview. Orang kata kalau dah rezeki kita, mesti akan dapat juga kat mana mana.

Ini sekadar perkongsian buat mereka yang bakal ditemuduga. Bagus ambil tahu dari tak tahu dan buat silap. Good Luck!

6 comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.