Drama Assalamualaikum Mustafa

Assalamualaikum Mustafa, sebuah drama melayu Istimewa sempena Ramadan yang disiarkan pada 5 Mei 2021 setiap Rabu dan Khamis, jam 9:30 malam di TV9.

Assalamualaikum Mustafa TV9

DRAMA ASSALAMUALAIKUM MUSTAFA

Jumlah episod : 13
Mula tayangan : 5 Mei 2021
Waktu siaran : Rabu  dan Khamis, jam 9.30 malam
Siaran TV : TV9
Penulis skrip : Mufid Suhaimi
Pengarah : Fairuz Loy
Produksi : Country & Universal Sdn Bhd

SINOPSIS ASSALAMUALAIKUM MUSTAFA

Kisah tentang seekor kambing peliharaan Atok Budin (Kazar). Atok Budin terpaksa menjual kesemua kambing peliharaannya kerana kambingnya sering merosakkan tanaman orang-orang kampung kecuali seekor kambing yang dinamakan Mustafa.

Amar (Adib Haziem) dan ibunya Aishah (Rozita Che Wan) anak kepada Atok Budin terpaksa berpindah  dan tinggal kampung halaman (Kampung Imam Lapar) selepas kematian ayahnya Shauki. Aishah sangat berharap Amar dapat menyesuaikan diri dan selesa dengan persekitaran kampung.

Atok Budin sangat gembira dengan kehadiran anak dan cucunya kerana dia tinggal bersendirian di kampung kecuali jika cuti semester, anak bongsunya Paksu Harris (Syazwan Zulkifly) akan pulang ke kampung. Atok Budin tambah seronok apabila mereka dapat menyambut bulan Ramadan bersama anak-anak dan cucunya buat pertama kalinya.

Paksu Harris jenis suka menyakat Amar. Amar tak menyukainya. Di kampung juga ada kanak-kanak yang sebaya dengan Amar iaitu Yaya, Comel dan Ali. Tapi Amar tidak suka berkawan dengan mereka kerana bagi Amar mereka ketinggalan zaman tidak seperti dia yang datang dari bandar. 

Amar sentiasa melihat Atok Budin bercakap dengan si kambing Mustafa. Dia pelik tetapi dalam masa yang sama dia tidak mempedulikannya. Sehinggalah pada suatu hari dia seperti mendengar Mustafa memanggil namanya.

Dia menceritakan perkara tersebut pada Atok Budin, ibunya dan Paksu Harris tetapi seorang pun tidak mempercayainya. Mereka menganggap Amar terlalu rindukan arwah ayahnya. Amar sedih dan akhirnya Amar jadi rapat dengan Mustafa. 

Mustafa seolah-olah memahami masalah  Amar dan menasihati Amar untuk berbaik dengan kawan-kawan baharunya.

PELAKON DAN WATAK

  • Adib Haziem sebagai Amar
  • Kazar Saisi sebagai Atok Budin
  • Rozita Che Wan sebagai Aishah
  • Syazwan Zulkifly sebagai Paksu Harris
  • Mawar Rashid
  • Aryana Amani
  • Aireen Embun
  • Aryan
  • Eilman Irsyad

12 comments:

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.