Filem Saadiah: Bekal Kasih Merdeka

Filem Saadiah: Bekal Kasih Merdeka, sebuah filem epik diinspirasikan daripada kisah balu anggota polis bernama Saadiah Abdullah yang pernah tular kerana tidak pernah jemu menghantar makanan ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gerik, Perak selama 37 tahun untuk mengenang Allahyarham suaminya, Alias Nik Daud.

Alias meninggal dunia pada 1975 dalam serangan hendap pengganas komunis sewaktu bertugas sebagai jurupandu bot di balai berkenaan. Watak utama Saadiah dilakonkan oleh Kaka Azraff semasa muda dan Khatijah Tan ketika berusia dalam Filem Saadiah: Bekal Kasih Merdeka.

Dikatakan Filem Saadiah: Bekal Kasih Merdeka akan ditayangkan pada tahun hadapan 2023 sempena sambutan Hari Polis atau Hari Pahlawan.

filem saadiah bekal kasih merdeka full movie

FILEM SAADIAH: BEKAL KASIH MERDEKA

Tarikh tayangan : 2023
Pengarah : Ellie Suriaty
Produksi : Pencil Pictures & Records Sdn Bhd

PELAKON DAN WATAK

  • Kaka Azraff sebagai Saadiah (muda)
  • Khatijah Tan sebagai Saadiah (tua)
  • Azrel Ismail
  • Fian Ali
  • Yuswizar
  • Faizal Hussien
  • dan ramai lagi

SINOPSIS FILEM SAADIAH: BEKAL KASIH MERDEKA

Saadiah: Bekal Kasih Merdeka diinspirasikan daripada kisah balu anggota polis, Saadiah Abdullah yang menghantar makanan ke IPD Gerik selama 37 tahun sebagai mengenang arwah suaminya, Alias Nik Daud yang meninggal dunia pada 1975 dalam serangan hendap pengganas komunis sewaktu bertugas sebagai jurupandu bot di balai berkenaan.


No comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.