Doa Akhir Tahun Dan Awal Tahun Hijrah, Selamat Menyambut Awal Muharram

Selamat Menyambut Awal Muharram 1444H buat semua umat Islam di seluruh dunia. Awal Muharram 1444H, Maal Hijrah 2022 di Malaysia jatuh pada hari Sabtu 30 Julai 2022 bersamaan 1 Muharram 1444H.

Awal Muharram, Maal Hijrah

Awal Muharram adalah salah satu hari kebesaran dan peristiwa penting dalam Islam yang menandakan bermulanya tahun baru dalam kalendar (Takwim) Islam. Sambutan Awal Muharram disambut oleh seluruh umat Islam di serata dunia.

Tahun Hijrah adalah tahun Islam yang dipersetujui dan dipilih bermula pengiraannya dari tarikh perpindahan Nabi Muhammad SAW ke Madinah pada tahun 622 Masihi.

Konsep Hijrah difahami sebagai perpindahan Nabi Muhammad SAW dari Kota Mekah ke Madinah. Dalam kehidupan zaman kini konsep hijrah perlu difahami dan dimanfaatkan sebaiknya.

Sunat membaca doa akhir tahun Hijrah 1443H dan awal tahun Hijrah 1444H

Peristiwa hijrah Nabi Muhammad SAW membuka lembaran baru ke arah penyebaran Islam yang lebih meluas. Perpindahan tersebut bukanlah semata-mata melarikan diri mahupun berputus asa.

Akan tetapi penghijrahan itu adalah satu bentuk usaha untuk merubah keadaan yang lebih baik, mengatur strategi yang lebih baik supaya dapat mengembangkan syiar Islam di seluruh dunia.

Hijrah itu dalam konsep kehidupan sekarang adalah mencari kehidupan yang lebih baik dan maju di masa akan datang. Hijrah seharusnya membawa perubahan yang lebih baik dan diredai Allah dimana hasilnya adalah kemenangan kita dalam mempertahankan akidah, agama, cara hidup dan nilai-nilai yang kita amalkan.

Hijrah juga memerlukan pengorbanan. Pengorbanan yang ikhlas akan memudahkan proses penghijrahan. Sebuah pengorbanan memerlukan semangat jihad dan keyakinan yang tinggi dalam diri.

Oleh itu, perubahan dan pengorbanan adalah suatu tuntutan hidup, iaitu berubah dari yang buruk kepada yang baik, dari yang baik kepada yang lebih baik. Begitulah penghijrahan yang dimaksudkan.

Sempena dengan sambutan Maal Hijrah dan Awal muharram , umat Islam digalakkan untuk membaca doa akhir tahun dan awal tahun. Hukum membaca doa akhir tahun dan awal tahun adalah sunat.

Doa akhir tahun dan awal tahun beserta Ertinya

Doa Akhir Tahun Hijrah

Doa akhir tahun hijrah di baca 3 kali selepas waktu asar sehingga sebelum waktu maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Nota : Doa akhir tahun 1443 Hijrah dibaca selepas solat asar atau akhir waktu asar sebelum masuk waktu Maghrib pada hari Jumaat 29 Julai 2022 Masihi bersamaan 29 Zulhijjah 1443 Hijrah.

doa akhir tahun dan awal tahun hijrah

Bacaan doa akhir tahun Hijrah dalam rumi

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin, Wassolatu Wassalamu ‘Ala Sayyidina Muhammadin Wa ‘Ala Aalihi Wasohbihi Ajmain.
Allahumma Maa ‘Amilna Fii Hazihis-sanati Mimma Nahaitana ‘Anhu, Falam Natub Minhu Walam Tardohu Walam Nashasu.
Wahalumta ‘Alaina Ba’da Qudrotika, ‘Ala ‘Uquubatinaa, Wada’utana Ilat-taubati Minhu Ba’da JurAtina ‘Ala Maghsiyatika.
Fainnana Nastaghfiruka Faghfirlana, Wamaa ‘Amilna Fiihaa Mimma Tardohu Wawa ‘Adtana ‘Alaihit-tawwab, FanasAluka Allahumma Ya Karimu Ya Dzal Jalaali Wal Ikramm.
An Tataqobbalahu Minna Walaa Taqtogh RajaaAna Minka Ya Karim, Rabbanaa Aatina Fiddunya Hasanatan Wa Fil Aakhirati Hasanatan Waqina ‘Aazabannar.
Was Sollallahu ‘Ala Sayyidinaa Muhammadin Wa ‘Ala Aalihi Wasohbihi Ajmain, Walhamdulillahi Rabbil ‘Alamin.


Makna doa akhir tahun

Segala pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam. Semoga Allah melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, beserta para keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah, segala yang telah kami kerjakan selama ini dari apa yang menjadi laranganMu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakan dan Engkau bersabar (dengan kasih SayangMu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk kami, dan Engkau telah mengajak kami untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat.
Kerana itu ya Allah, kami mohon ampunanMu dan berilah ampun kepada kami dengan kemurahanMu.
Segala apa yang telah kami kerjakan, selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau redhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, kami memohon kepadaMu, wahai Zat Yang Maha Pemurah, Wahai Zat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amal kami dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami kepadaMu, wahai Zat Yang Maha Pemurah.
Ya Allah, berikan kebaikan hidup di dunia dan kebaikan hidup di Akhirat, serta jauhkan kami dari azab api neraka.
Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad, Keluarga dan sahabatnya.
Segala pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Doa Awal Tahun Hijrah

Waktu baca doa awal tahun selepas waktu maghrib pada 1 Muharram dibaca 3 kali.

Nota : Doa awal tahun 1444 Hijrah dibaca selepas solat maghrib pada hari Jumaat 29 Julai 2022 Masihi bersamaan malam 1 Muharram 1444H. Mengikut kalender Islam, pertukaran tarikh Hijri (Hijrah) bermula selepas masuknya waktu Maghrib.

doa akhir tahun dan awal tahun hijrah

Bacaan doa awal tahun Hijrah dalam rumi

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin, Wassolatu Wassalamu ‘Ala Asyrafil Anbiya'i Walmursalin Sayyidina Muhammadin Wa ‘Ala Aalihi Wasohbihi Ajmain.
Allahumma Antal Abadiyyul Qadiimul Awwal, Wa ‘Ala Fadlikal ‘Azimi Wujuudikal Mu ‘Awwal
Wahazaa ‘Amun Jadiidun Qad Aqbala ‘Alaina, NasAlukal ‘Ismatafiihi Minassyaitaanir-rajim Wa Auliyaaihi Wajunuudihi Wal ‘Auna ‘Alaa Hazihin-Nafsil Ammarati Bissu’i Wal Isyta-rgholi Bima Yuqorribuna Ilaika Zulfa.
Allahumma Ya Muhawwila Ahawali Hawwil Halana I'la Ahsani Akwali Bilhaulika Wakuwwatika Ya Azizu Ya Mutaalin
Rabbanaa Aatinaa Fiddunyaa Hasanatan Wafil Akhiroti Hasanatan Waqinaa ‘Azaabannar.
Wasollallahu ‘Ala Sayyidina Muhammadin Wa ‘Ala Aalihi Wasohbihi Ajmain, Walhamdulillahi Rabbil ‘Aalamin...

Makna doa awal tahun Muharram

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam, Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad, beserta keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah, Engkaulah Yang Abadi, Dahulu, lagi Awal. Dan hanya kepada anugerahMu yang Agung dan dermawanMu tempat bergantung.
Dan tahun baru ini benar-benar telah datang. Kami memohon kepadaMu perlindungan dalam tahun ini dari (godaan) syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan bala tenteranya.
Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak kepada kejahatan, agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepadaMu wahai Dzat yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan.
Wahai Tuhan yang Maha Mengasihani kepada hamba-hambaNya. Ya Allah, berikanlah kebaikan hidup di dunia dan kebaikan hidup di akhirat, serta jauhkan kami dari azab neraka.
Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad, beserta para keluarga dan sahabatnya.
Segala Pujian bagi Allah, Tuhan semesta Alam.

sumber : akuislam

24 comments:

  1. sekejap masa dah nk msk tahun baru.
    insyaAllah sama2 kita berdoa
    Tqq fiza

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa macam baru je lagi Maal Hijrah kan. InshaAllah..sama² lah kita.
      Sama² Kak Nur

      Delete
  2. Selamat melalui tahun baharu Hijrah. Muga mendapat tahun yang indah peristiwanya...

    ReplyDelete
  3. Salam Jumaat, syukran for sharing...

    ReplyDelete
  4. Thanks for sharing Fizah. Semoga kita dapat berhijrah menjadi orang yang lebih baik

    ReplyDelete
  5. Terima kasih, share doa ni, Fizah. Semoga kita dapat baiki amalan kita sempena tahun baru ni.

    ReplyDelete
  6. Salam Maal Hijrah dari saya buat kamu :)

    ReplyDelete
  7. Salam Maal hijrah Fiza. Lama tak singgah sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Maal Hijrah kak. Terima kasih sudi singgah. Saya pun lama tak kesana :)

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.