Sambal Tempe Ikan Bilis Kentang

Kejap je masuk fasa kedua Ramadhan, 12 hari berpuasa. Menu berbuka puasa hari ke 12 berpuasa, berbalik semula kepada menu lauk kering. Saya masak sambal tempe ikan bilis kentang. Biasanya sambal kering tempe ikan bilis kentang ada kacang tanah. 

Tapi saya tak letaklah kacang tanah, risau makan benda benda keras ni. Gigi manja sangat. Nanti tak pasal ke klinik gigi lagi. Cukuplah ada bahan utamanya tempe, ikan bilis dan kentang. 

Suka masak sambal tempe ikan bilis kentang versi kering. Sejenis sambal tempe ikan bilis yang tahan lama kalau simpan. Nak kering tanpa minyak bergelinangan, letak dalam penapis besi yang perah santan kelapa tu dulu.

Minyak dah banyak turun, baru letak dalam pinggan. Dulu-dulu masa study bawa bekal buat stok bulan puasa. Tak ada lauk lain pun takpe. 

Sambal Tempe Ikan Bilis Kentang

baca juga 
resipi sambal tempe ikan bilis kentang campur suhun
resipi sambal tempe ikan bilis mudah

Kentang saya potong baji dan gorengkan terlebih dahulu. Tak perlu bergaram. Lepas potong, bersihkan dan tos air, kemudian goreng sampai masak. Saya suka agak garing sikit luaran tu.

Sejak tak boleh makan benda keras ni, saya goreng tempe sekadaran garing je. Nanti garing sangat keras pulak. Potong pun tebal sikit.

Lauk macam ni, ratah pun sodap. Kali ni saya tumis dengan cili api, bawang putih, bawang merah yang ditumbuk. Sebelum tu tumis dengan hirisan bawang besar dulu. Letak 2 sudu cili kisar, tambah sos tomato dan sos cili sikit.

Dah letak sos tomato saya tak letak asam keping dah. Rasa masam-masam sos tomato tu dah kira okay dah. Gula sesudu cukuplah. Alhamdulillah, licin sepinggan.

Resipi semua dah tulis dalam entry sebelum ni. Boleh baca dalam link di atas. Cuma ada yang bertukar tukar sikit lah bahan dan rencahnya.

22 comments:

  1. Sedapnya... Tanpa nasi pun saya boleh makan habis nih

    ReplyDelete
  2. Betul tu, Fiza. Dapat lauk ni, tak pandang dah lauk lain. Kalau akak, dua pinggan pun boleh habis, hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lauk ni kena ada dia je baru laku dan menambah. hehehe...

      Delete
  3. Wah ada letak sos tomato dan sos cili. Berbeza sedikit cara Fiza buat.
    Apapun lauk ini mudah sangat hendak buat. Akak suka basah sedikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab taknak letak asam keping, saya gantikan dengan sos tomato untuk rasa masam tu. Sos cili buat tambah pedas dan pekat sikit. Betul, lauk mudah. Jenis basah sikit pun sedap :)

      Delete
  4. Suka ada ubi kentang, mudah ja cara Fiza tulis tu, bolela cuba, sama la sini nak jaga gigi juga cuma nak ke klinik tu tak pasti bila.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap bila letak ubi kentang. Tulisan rumusan je tu kak sebab full resipi dalam entry sebelum ni dah ada. Malas nak repeat, share link je. hehe..nak ke klinik tu yang malas tu. kenalah jaga gigi :)

      Delete
  5. sedap ni..versi yg ada kacang tanah, yg kentang potong nipis, yg pedas warna merah tu pun suka jg..selalu buat ratah...ngencess!

    ReplyDelete
    Replies
    1. versi kacang tanah dan kentang potong nipis tu sedap buat kering kering. Dulu kecik kecik ada jugak jajan kacang tanah dan ikan bilis sambal pek dalam plastik. Sedap meratah.

      Delete
  6. sedap bersahur makan makanan simple mcm ni, bertambah nasik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. A ah..tapi kena buat awal. Renyah juga ni nak siapkan goreng satu satu. Masa berbuka kena masak lebih sikit kalau nak makan untuk sahur :)

      Delete
  7. menu fav juga ni kalo bln puasa tp blum buat lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasni tak tahu nak masak apa, bolehlah masak menu ni.

      Delete
  8. sambal tempe makanan orang jawa. lama dan tak masak makanan simple macam ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah. Yang tak jawa pun suka makan tempe. Masakan simple tu yang sedap. Nanti tak ada idea bolehlah masak menu ni Nadia.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.