Cara Halau Semut, Lipas, Tikus, Nyamuk, Lalat dan Serangga Lain Dengan Berkesan

Naik rimas kalau nampak semut kat dalam rumah. Masalah lipas, tikus, lalat dan nyamuk takda pulak. Semut je yang bermaharajalela kat dalam rumah ni. Bekas air masak pun nak dihurungnya. Pantang letak makanan sekejap atas meja dah bersemut. Kalau tak bertutup makanan dan minuman memang cepat je dorang berkampung. Pandai semut semut ni cari makan dan minum. 

Nak kata sampah tak dibuang, dah dibuang. Mungkin sebab cuaca panas, so dorang sibuk keluar dari celah lubang mana pun tak tahu lah. Dah cuba bermacam petua dah. Sembur campuran air cuka pun tak menjadi. Nak tabur garam macam sayang pula kan. 

Masa sembur cuka tu, tak tahan pula bau cuka tu. Semut masih juga datang. Sudahnya berhenti guna cara tu. Bila sembur menyembur tu teringat yang ada blogger pernah buat review pasal serai wangi untuk halau serangga tu. Sesambil shopping barang dapur kat Mydin, nampak produk serai wangi. So beli sebab nak cuba guna. Kalau berkesan memang bagus.

Produk ni, kalau tak silap Fiza ada dua jenis packaging. Satu jenis semburan, satu lagi jenis pati serai wangi yang perlu dibancuh sendiri. Yang semburan dalam RM9.++ dan pati ni RM13.++. So Fiza pilih yang jenis pati ni, boleh bancuh sendiri, lebih bancuhan, dan lebih jimat. berbanding yang semburan tu sekejap je guna nanti.

Cara nak guna ada diterangkan di label botol. 

Bancuhan pekatan dan air Fiza masukkan dalam bekas febreeze yang dah habis. Ada botol extra, tak perlu beli botol penyembur lagi. Warna pink!

Boleh juga disemburkan pokok bunga dan buah dan banyak kegunaan lain. Bau dia memang wangi dan menyenangkan dari semburan cuka sebelum ni. Bau dia juga kuat semerbak. Mula mula sembur, ada juga semut datang. Tak seriklah tu kan. Lepas tu sembur lagi lepas bau dia hilang. Lama lama semut pun berkurang datang. Rasa lega sikit bila semut dah berkurang. Kekadang tu bila sinki kering, nak basuh tangan kat sinki, dorang keluar dari lubang sinki tu. Panas agaknya, nak keluar cari air kot. 

Alhamdulillah settle satu masalah. Pada yang ada masalah kat rumah ada semut ke, lipas ke, nyamuk ke, lalat, anai anai dan serangga lain, Cubalah guna Semburan herba serai wangi ni. Kalau berkesan baguslah. Kalau tak berkesan, kena cari jalan penyelesaian yang lain lah jawabnya.

Ada lagi satu masalah, korang ada petua nak halau cicak tak? Cicak kat rumah ni tak layan bau serai wangi ni. Dia nak perfume lagi bagus kot. Kalau sembur ridsect pun dia kuat gagah perkasa lagi. Geli dengan cicak dan cicak suka berak merata. Mengotorkan dinding rumah pula kan.

4 comments:

  1. ha, sesetgh restorn guna ni utk lap meja..nk elak llat..hehe..

    ReplyDelete
  2. ekin pun guna yang ini gak... hihihi.... cicak kat rumah pun sama gak besar2 siap melompat2 ni

    ReplyDelete
  3. Dah lama guna produk ni... Utk tikus sy guna daunnya yg original..

    ReplyDelete
  4. Kat rumah kak Alycia byk semut itam.. boleh try ni nanti..

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.