Gadgets

Mencuba KMT Hansung Tea Honey Jujube Pula

Stok KMT Hansung Tea Honey Lemon dah lama habis. Nak restock macam malas nak ke Jaya Grocer membelinya semata-mata. Jadi, kita KIV dulu lah. Sampailah satu hari tu ada tujuan nak ke AEON Nilai, makanya balik tu kita singgah Jaya Grocer di MesaMall Nilai.

Datang MesaMall ni hanya bila nak mencari tumbler Starbucks yang dah habis di Seremban DT dan AEON Seremban 2 atau ke Jaya Grocer je. Dua tu je lah tujuan utama datang ke sini.

Suka masuk Jaya Grocer ni banyak sayur dan buah-buahan rare dan segar-segar. KMT Hansung Tea pun banyak stok dan banyak pilihan. Kalau pergi AEON Seremban 2 tu kadang ada 2 3 perisa je yang popular macam aloe vera dan ginger. Orang tertentu je akan beli 2 perisa ni.

Tapi yang popular biasanya honey lemon dan honey citron lah. Kadang rasa berbelah bagi nak membeli antara dua ni. Macam dua dua nak! Tapi biasanya lemon lah menang. Si citron ni masih belum berjaya mengikut balik.

Sebelum ni pernah beli KMT Hansung Tea lemon dan pomegranate. Pomegranate a.k.a buah delima tu memang sedap kalau buat air sejuk atau buat jem roti. 

KMT Hansung tea

KMT Hansung tea adalah sejenis teh istimewa lain dari yang lain. Bukan teh serbuk mahupun teh uncang. Ianya sejenis teh campuran buah sebenar dan madu yang berkualiti tanpa bahan pengawet. Bebas daripada pewarna tiruan dan selamat untuk ditelan samada dijadikan makanan atau minuman. Setiap satu perisa tu ada khasiatnya tersendiri.

Fungsi KMT Hansung tea bukan sekadar untuk kesihatan. Rasanya juga sedap dijadikan air minuman panas, minuman sejuk, jem roti, campuran overnight oats, topping yoghurt, salad atau bahan perisa tambahan untuk penghasilan makanan yang lain.

Jenis perisa KMT Hansung Tea

Honey lemon
Honey citron
Honey jujube
Honey pomegranate
Honey ginger
Honey aloe
Passion fruit hanrabong
Plum

Kali ini saya beli perisa honey jujube dan honey lemon. Honey lemon tu untuk buat stok ubat batuk, selsema dan sakit tekak. Bancuh, minum suam-suam lega rasa tekak tu. 

Dalam gambar bawah ni isinya dah menyusut. Sebenarnya isi dia penuh satu jar. Kalau dah kerap buat air, mahunya hilang isi atas tu.

KMT Hansung Tea Honey Jujube Dan Honey Lemon

Panjang betul mukadimmah dia. Nak cerita pasal KMT Hansung Tea Honey Jujube je tujuannya. Mula-mula macam dalam persimpangan dilema juga nak pilih mana satu. Ikutkan nak repeat je perisa delima tu sebab sedap.

Eh, tak jadilah. Rasa macam nak cuba Honey Jujube pula. Jujube ni kurma merah, kurma Cina, kurma Korea yang biasa kita temui dalam air lai chi kang tu atau dalam sup herba. Jujube ni banyak khasiatnya untuk kesihatan. Apakah khasiat jujube ni, boleh cari dalam google. 

Balik rumah rasa tak sabar nak bancuh air honey jujube ni. Tak sabar nak rasa, apakah rasa dia? Sekali sampai kat tekak," Eh, macam air lai chi kang!". Air lai chi kang tanpa kawan-kawannya. Pun sedap juga!

Maksudnya air lai chi kang tu didominasi oleh rasa jujube ni lah ye?

KMT Hansung Tea Honey Jujube

Hirisan jujube yang nipis-nipis. Sedap mengunyahnya dan rasa manis yang sedap dengan manisan madu. Gambar di bawah pandangan jarak dekat honey jujube ni. Madu yang pekat likat dan dengan isi jujube yang banyak serta padat dalam satu bekas botol kaca.

KMT Hansung Tea Honey Jujube

Siapa suka minum air lai chi kang tu, bolehlah beli honey jujube ni. Sangat sedap! Segar rasa tekak kalau minum sejuk-sejuk. Minum suam-suam terasa healing gitu. Wahh kemain puji melambung ye. Buat jem makan dengan roti je belum cuba lagi. Mesti sedap juga.

Ingat lagi masa kecil mak abah ajar makan roti cicah madu. Sedap gila! Inikan pula madu yang dicampurkan dengan buah yang manis. Kann...sedap berganda orang kata. Semalam encik suami request air jujube. Sebelum sampai rumah, saya siapkan air jujube dalam botol letak dalam kulkas biar kekal sejuk.

Sampai rumah, lega tekak dapat seteguk dua teguk air jujube. Nikmat dapat air manis sesekali. Sejuk pula tu kann...


8 comments:

  1. wah jujube tu x pernah rasa lagi... sedap gak eh??? selalu beli yg honey lemon je.. pasni bole cuba juga la jujube... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap macam air lai chi kang. Bancuh sejuk baru sedap. Kalau suka lai chi kang, bolehlah cuba.

      Delete
  2. Okey boleh masuk list untuk cuba, sebab nampak sangat menarik!

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.