Gadgets

Salam Maal Hijrah 1445H (2023M)

Salam Maal Hijrah 1445H (2023M), Selamat menyambut tahun baru Islam kepada seluruh umat Islam. Selepas waktu maghrib pada hari ini Selasa 18 Julai 2023, umat Islam di Malaysia akan menyambut tahun baru Islam yang juga disebut Awal Muharam, 1 Muharam ataupun Maal Hijrah. 

Mengikut kalendar Islam, pertukaran tarikh hijri (hijrah) bermula selepas waktu maghrib. Manakala kalendar Masihi pada hari Rabu, 19 Julai 2023. Sambutan Maal Hijrah merupakan hari cuti umum bagi seluruh negeri di Malaysia. 

Sebelum maghrib nanti, jangan lupa baca doa akhir tahun 1444 Hijrah. Selepas masuk maghrib, kita akan membaca doa awal tahun 1445 Hijrah pula.

baca juga 
doa akhir tahun dan awal tahun Hijrah

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.—Surah al-Nisa’ ayat 100
Apa persedian penting untuk tahun baru? Pertama sekali baca doa awal tahun hijrah. Lepas tu tetapkan matlamat hidup.

Pentingnya matlamat hidup kerana tanpa matlamat yang jelas, kita tidak akan mempunyai arah tuju yang betul. Barangkali kita boleh tersasar jauh. 

Ibarat macam kita sedang berlayar di lautan, tapi kita taktahu nak berlayar ke mana. Akhirnya kita tersesat di tengah lautan. Begitulah analoginya.

Salam Maal Hijrah 1445 H/ 2023 M dan selamat bercuti. Semoga tercapai segala azam tahun baru. 

4 comments:

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.