7 Aplikasi Penghantaran Barangan Termurah Di Malaysia

Keadaan pandemik di negara kita masih lagi belum ada penghujungnya. Suka ataupun tidak, kita perlu sentiasa bersatu untuk hadapi keadaan yang sedang berlaku. Terdapat pelbagai kaedah yang boleh kita lakukan sebagai langkah berjaga untuk mengekang penularan Covid-19.

Tidak hanya sentiasa jauhkan diri dari berada di khalayak ramai, kita juga perlu sentiasa menjaga SOP. Salah satu cara lain kita gunakan khidmat delivery untuk makanan, barangan runcit dan sebagainya. Di sini akan dikongsikan beberapa servis penghantaran barangan yang ada di Malaysia.

7 Aplikasi Penghantaran Barangan Termurah Di Malaysia
image by sociable.co

1. GrabMart

Aplikasi yang pertama adalah GrabMart. Ciri popular di aplikasi mudah alih Grab. Syarikat ini telah mempelbagaikan perkhidmatannya selain perjalanan e-hailing dalam beberapa tahun terakhir. Kini ia menawarkan penghantaran untuk makanan, bahan makanan, bungkusan, hadiah dan banyak lagi.

GrabMart, ciri penghantaran bahan makanan aplikasi ini, akan menghubungkan kita ke pelbagai pasaraya dan kedai. Kita juga boleh menggunakan alat Grab Supermarket, yang menawarkan penghantaran pada hari berikutnya dengan kadar bayaran penghantaran percuma.

Sama seperti pasar raya lain, Grab Supermarket menawarkan barang keperluan yang segar, kering, sejuk beku dan barang keperluan setiap hari termasuk daging ayam, ikan, roti dan barangan pembersih isi rumah.

Perkhidmatan ini kini terdapat di Lembah Klang, Pulau Pinang, Johor Bahru, Kuching, Kota Kinabalu, Melaka, Ipoh, Taiping, Negeri Sembilan, Kuantan, Miri dan Sungai Petani.


2. PandaMart

Platform penghantaran makanan dalam talian foodpanda juga menyediakan kedai runcit dalam talian mereka sendiri. Dikenali sebagai pandamart, kita boleh mendapatkan barang-barang seperti bahan makanan, barang keperluan rumah tangga, produk kecantikan, produk segar dan ubat-ubatan ke rumah kita dari kemudahan simpanan Pandamart.

Perkhidmatan penghantaran kedai serbaneka untuk servis grocery delivery dalam talian ini telah tersedia di 25 lokasi seperti Bangsar, Setapak, Subang, Ampang / Cheras, Bukit Tinggi, Bukit Jalil, Petaling Jaya, KLCC, Puchong, Balakong, Kajang, Setia Alam, Kota Damansara, Shah Alam, Ara Damansara, Selayang, Sungai Buloh, Cyberjaya, Bayan Lepas, Georgetown / Jelutong, Perai / Bukit Mertajam, Mount Austin, Universiti Teknologi Malaysia, Permas Jaya, dan Mont Kiara.

7 Aplikasi Penghantaran Barangan Termurah Di Malaysia

3. HappyFresh

Salah satu perkhidmatan baru yang dilancarkan untuk pasaran Malaysia hari ini ialah HappyFresh. HappyFresh adalah salah satu aplikasi mudah alih yang ditawarkan untuk Android dan juga iPhone, membeli dan membuat bahan makanan yang boleh digunakan sebaik sahaja sampai ke rumah kita.

Platform membeli-belah yang lebih tertumpu pada penghantaran barang runcit, HappyFresh menyediakan perkhidmatan penghantaran untuk pasar raya besar seperti Village Grocer, Tesco dan Aeon.

Perkhidmatan penghantaran barang runcitnya kini tersedia di kawasan terpilih di Lembah Klang, Pulau Pinang, Melaka dan Johor.

4. Airasia Fresh

Syarikat penerbangan AirAsia telah mengembangkan perusahaan untuk memasukkan makanan dan makanan runcit ianya terjadi ketika industri pelancongan terus berjuang selama wabak COVID-19. Saat ini mereka menawarkan penghantaran ke daerah-daerah di Lembah Klang dan juga lokasi-lokasi Malaysia Timur seperti Kota Kinabalu, Kuching, Tawau, Bintulu, Miri, Sandakan, dan Sibu.

Salah satu ciri utama airasia fresh adalah Pek Makanan Laut, Sayuran, Daging dan Buah Segar yang disesuaikan dengan penghantaran percuma dan beg runcit edisi terhad. Harga untuk pek ini bermula dari RM30.

Selain Paket Segar, kitajuga boleh memesan pelbagai jenis bahan makanan, termasuk makanan dan unggas seperti ayam dan itik, makanan laut, barang dalam tin dan banyak lagi.

5. Tesco Online

Tesco adalah salah satu pasar raya pertama di Malaysia yang menawarkan perkhidmatan penghantaran barang runcit dalam talian. Mereka menawarkan slot waktu penghantaran setiap hari dan membolehkan pelanggan membuat tempahan sejauh 3 minggu lebih awal.

Oleh itu, jika kita ingin membuat perancangan lebih awal, kita boleh melakukannya melalui Tesco Online dan membuat pembelian terlebih dahulu dan memilih slot waktu penghantaran yang kita mahukan.

Kawasan perkhidmatan penghantaran: Bandar dan bandar terpilih di Lembah Klang, Pulau Pinang, Johor Bahru, dan Seremban.

7 Aplikasi Penghantaran Barangan Termurah Di Malaysia

6. Mydin Online

Ramai yang tidak mengetahui perkara ini tetapi Mydin memang menawarkan perkhidmatan penghantaran barang runcit ke bahagian tertentu di Lembah Klang. Mereka selalu menjalankan promosi berterusan di laman web mereka, jadi pastikan untuk mencarinya. Selain penghantaran, Mydin Subang Jaya juga menawarkan pengambilan kedai dan pengambilan loker untuk bahan makanan kita.

7. Sea Fresh

Sea Fresh menawarkan makanan laut segar yang diambil dari perkampungan nelayan di Kuala Selangor dan Sekinchan. Walaupun mereka bangga dengan makanan laut segar seperti ikan, udang, dan juga udang karang, kita juga boleh menempah barang daging dan unggas lain seperti ayam dan itik, serta makanan yang sudah siap dimasak seperti otak-otak dari Muar, potongan unagi premium, dan banyak lagi laman web mereka. Nikmati penghantaran percuma di Lembah Klang apabila kita menempah melebihi RM200!

16 comments:

  1. Slalu guna tesco je... Grab n panda bila emergency hehe yg lelain br tau ni

    ReplyDelete
  2. Mereka kena ikut peredaran semasa. Kalau tak ketinggalan. Contohnya dulu, Nokia berkeras taknak bertukar ke Android, kini di mana Nokia? Terkebelakang. Mengharapkan pengguna yang mementingkan tradisi.

    ReplyDelete
  3. Sayangnyaaa dekat terengganu ni ada pandamart dengan grabmart ajeeeee.
    Tak banyak pilihannn hehehe.

    ReplyDelete
  4. tak pernah guna lagi kesemua perkhidmatan yg dibincangkan ni. prefer lagi pergi kedai dan beli sendiri.. buat masa ni lah, ,masa depan tak tau lagi camne

    ReplyDelete
  5. Tapi tu lah. Tak semua tempat diorang cover.

    ReplyDelete
  6. saya penah skali je cuba PandaMart.. hehe menarik juga n yes murah2 dia discount..

    jemput join GA di blog :
    https://www.sitiyangmenaip.com/2021/05/nz-souvenirs-giveaway-by-sitiyangmenaip.html

    ReplyDelete
  7. belum pernah guna, masih gi shopping secara manual..

    ReplyDelete
  8. Banyaknya kemudahan... Hanya pilih saja ikut kesesuaian.

    ReplyDelete
  9. Akak lebih suka pergi kedai, beli sendiri. Cari kedai runcit yang tak ramai orang. Jangan pergi supermarket besar.
    Tapi kalau terdesak tak cukup barang, boleh la guna tesco online tu, kan.

    ReplyDelete
  10. wah dah banyak application penghantaran, sini masih tak byk, ada panda dan grab je

    ReplyDelete
  11. tak pernah guna semua tu.. bagus ada perkhidmatan memudahkan gini..Huhu..
    Tapi siapa kerja sini, agak masyuk woo .macam kawan Nona ada kerja kat happy fresh tu..

    ReplyDelete
  12. byk betul pilihan.t..p sy x penah guna pn salah satu drpd yg dinyatakan ni sbb rs lg syok kot beli belah dgn tangan sendiri hahahaa

    ReplyDelete
  13. wahhh...banyak rupanya..kat sini takde semua tu..maklum la duk area kampung..hihi

    ReplyDelete
  14. Dahulu masa adik duduk sekejap di sini memang dia order Tesco.
    Kami tidak pernah mungkin lagi suka belek sendiri barang.
    Sesimuai untuk orang yang sibuk dan tidak suka cari barang.

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.