Bihun Sup Utara Dan Sambal Kicap Pedas

Azhafizah MN
By -
18
Bihun sup utara dan sambal kicap pedas? Macam pelik bila keduanya bergabung. Bukan bihun sup utara dengan sambal merah tu ke? Itulah yang bermain dalam fikiran saya bila buka bungkusan bihun sup utara ni. Sambal kicap ni stail orang Johor.

Agaknya Utara dan Selatan bergabung. Hilang identiti sup utara. Atau bihun sup utara selera selatan gitu. Ahh sudahhh...Tak payah berteka teki.

Rasanya agak lama tak makan bihun sup utara. Terkenang bihun sup utara yang sedap masa study di Penang dulu. Dulu sampai Penang dok pelik kenapa bihun sup dengan sambal merah. Almaklumlah kita dah biasa dengan sambal kicap.

Lama-lama jadi biasa dan rasa sedaplah pulak.

Bulan lepas saya perasan ada satu post di facebook ni. Tempat makan viral katanya. Tengok-tengok ada jual sup utara. Saya pun apalagi, beritahu encik suami dan singgah membeli balik kerja tu.

bihun sup utara dan sambal kicap

Pertama kali hirup kuah sup panas panas tu, terus suka. Saya suka jenis sup jernih tapi ada rasa. Tak kuat rasa rempah. Kena lah dengan selera.

Porsi pun besar. Bihun, sup dan ayam pun banyak. Harga RM7. Ini dah kali keberapa beli pun tak ingat dah. Bihun sup utara ni selain dimakan dengan sambal merah, paling nak mudah kenal bihun dia berwarna kuning.

Bagi tekak orang utara tak tahulah lulus ke tidak. Tapi bihun sup port belakang Dewan coral Height Sikamat ni lulus di tekak saya. Sambal kicap pun pedas padu!

Uniknya kedai ni dihidangkan dalam pinggan mangkuk legend. Selain bihun sup ada juga jual gearbox dan menu makan petang ala kampung.

Port dia memang menarik cuma saya tak berkesempatan nak dine in kat sana. Encik suami bukan pemakan bihun sup. Jadi, macam kebarangkalian nak makan kat situ tipis sekali. Walaupun ada menu lain tapi macam bungkus lebih baik. 

Port Belakang Dewan Coral Height Sikamat
No 485 Jalan Bukit Coral 16, Taman Bukit Coral Sikamat
Tags:

Post a Comment

18Comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

  1. Memang unik fusion utara-selatan. Eh samalah masa di Penang dulu inilah menu favourite. Lagi suka kalau sup daging

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kenal maka tak cinta gitu kan Sal. Sedap sup utaranya pun. Saya pulak kurang suka sup daging kalau bau lembu kuat.

      Delete
  2. salam singgah. uishh sedapnya. boleh terbalik meja ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah.
      Memang sedap tak sampai terbalik meja lah tapi...hehehe...

      Delete
  3. Hari tu, pergi pasar malam beli BSU, tak perasan dia bagi sambal kicap, padahal, ada jer sambal merah. Tak puas makan jadinya sebab rasa dah lari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye? sana lagilah pekat sambal kicapnya kan...kena repeat beli lagi tu kak

      Delete
  4. kalau akak semua boleh hahahha, janji ada rasa pedas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji sup dan sambalnya sedap bila bergabung kan. Pedas tu wajib :)

      Delete
  5. sup utara memang tak pnh mengecewakan. masa study kat penang dulu pun selalu cari sup utara cmni hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann..sedap je rasa dia rasa macam nak makan selalu :)

      Delete
  6. Menu fusion gabungan utara dan selatan rupanya ni Fizah. Pernah makan bihun sup utara tapi tidak bubuh sambal kicap pedas. Kalau jenis Kak Amie, memang semuanya boleh bersatulah dalam perut ni hihihiii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalkan sup dan sambal sedap ikut selera tu dah kira okay dah tu kan. Jenis sup sedap tanpa sambal pun takpe. nikmat hirup sup panas panas.

      Delete
Post a Comment