Earth Hour 2022, Bergelap Tanda Peduli

Earth hour 2022, 26 Mac 2022 akan menyaksikan kegelapan selama 1 jam (one earth hour) bermula 8:30 malam sehingga 9:30 malam walau dimana juga berada. Bergelap tanda peduli. 

Earth Hour

Earth Hour adalah acara tahunan yang diadakan oleh Tabung Alam Sedunia (WWF) bagi memberikan kesedaran tentang perlunya melakukan sesuatu dari sekarang demi menyelamatkan bumi daripada binasa dengan lebih cepat.

Earth Hour dikendalikan oleh WWF Australia dan Sydney Morning Herald pada 2007 dan mendapat sokongan dunia pada 2008. Kempen Earth Hour disambut pada hari Sabtu terakhir pada bulan Mac. Tahun 2022, Earth Hour jatuh pada hari sabtu, 26 Mac.

Bagi menyokong kempen Earth Hour, kita disarankan untuk mematikan lampu yang tidak digunakan dan peralatan elektrik yang tidak digunakan selama satu jam untuk membangkitkan kesedaran ke atas perubahan iklim. 

earth hour 2022
credit : www.earthreminder.com

Apakah kepentingan Earth Hour

Kempen Earth Hour bukan sekadar padam lampu selama sejam mahupun acara bersuka ria. Tapi ia lebih kepada misi menyampaikan kesedaran dan mendidik masyarakat betapa pentingnya perubahan iklim dan pemanasan global.

Selama ni kita mungkin kurang sedar tentang bekalan kuasa yang kita guna dalam kehidupan seharian, kita terlalu selesa dengan kepentingan diri sampai lupa ambil peduli tentang perubahan iklim dan kehilangan sumber alam semula jadi.

Walaupun kempen ni hanya 1 jam, sekurang kurangnya Earth Hour mampu meninggalkan kesan baik pada bumi secara tidak langsung. 

12 comments:

  1. Alamak selalu terlupa pasal Earth hour ni..masa memula dia start dulu je beriyer semua org ikut.... pastu lelama ramai x follow sgt... harap malam ni akan cuba la bergelap kejap selama sejam.. pastu rasa2nya terus tertido ni hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. A ah kan, awal awal dulu semangat follow. Kena up campaign baru tak lupa. Hehehe..faham faham...

      Delete
  2. Earth Hour sekarang tak semeriah masa mula-mula diperkenalkan dulu kan...
    Akak malam tadi ber-Earth Hour kat luar rumah je... feeling-feeling layan cuaca malam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, tak semangat macam dulu. Mungkin ramai yang lupa kot. Malam tadi macam sejuk sikit kan sebab petang hujan. Langit mesti kelam sikit malam tadi. Bolelah feeling earth hour kat luar rumah.

      Delete
  3. Kempen yang bagus walaupun sejam.
    Rasanya kita buat sendiri sejam setiap hari pun ok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, sekurang kurangnya ada juga perubahan yang baik.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.