Gadgets

Doa Nabi Ayub A.S, Memohon Kesembuhan Dari Penyakit

Nabi Ayub A.S, nabi utusan Allah SWT yang memiliki ketabahan yang luar biasa dan kesabaran yang tinggi semasa diuji dengan penyakit yang teruk. Nabi Ayub A.S menderita menghadapi penyakit yang sangat berat sehingga bertahun lamanya sehinggakan orang-orang menjauhinya.

Nabi Ayub A.S tidak pernah berhenti berdoa kepada Allah SWT walaupun dalam keadaan lemah, Baginda tidak pernah sekalipun menyerah dan tetap beribadah serta berdoa kepada Allah agar penyakitnya disembuhkan oleh Allah kerana Allah maha berkuasa ke atas segalanya.

Doa tersebut ada dalam surah Al-Anbiya ayat 83. Doa Nabi Ayub ini boleh diamalkan jika kita berada dalam keadaan sakit.

Doa Nabi Ayub A.S Memohon Kesembuhan Dari Penyakit

Doa Nabi Ayub A.S, Memohon Kesembuhan Dari Penyakit

أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
Annī massaniyaḍ-ḍurru wa anta ar-ḥamur-rāḥimīnn

Maksudnya : "(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang."
Surah Al-Anbiyaa' 21:83

Sungguhpun ditimpa penyakit yang sangat dasyat, Nabi Ayub tidak pernah bersangka buruk pada Allah. Malah Baginda tidak pernah berhenti berdoa dengan penuh pengharapan dan kesabaran. 

Sampai satu masa penyakit itu diangkat oleh Allah dan segala kekayaan yang hilang sebelum ini dikembalikan berlipat kali ganda.

فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِنْ ضُرٍّ ۖ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَذِكْرَىٰ لِلْعَابِدِينَ

Maksudnya : “Maka Kami kabulkan (doa) nya, lalu Kami lenyapkan penyakit yang ada padanya dan Kami kembalikan keluarganya kepadanya, dan (Kami lipat gandakan jumlah mereka) sebagai suatu rahmat dari Kami, dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Kami.”
QS. Al Anbiya : 84

Kesimpulannya, hikmah yang kita boleh ambil adalah sentiasa bersyukur, sabar dan taat kepada Allah SWT dalam apa keadaan sekalipun. Jangan pernah berhenti berdoa, mintalah kepada Allah dengan penuh pengharapan dan lalui ujian dengan penuh kesabaran.

Wallahua’lam

sumber : JAKIM

4 comments:

  1. Replies
    1. Saya pun batuk masih berbaki lagi. Semoga kita sama² kembali sihat. Aamiin...

      Delete
  2. Nabi Ayyub AS seorang hamba yang sangat sabar dengan ujian Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar dan tak pernah putus asa. Tabahnya Baginda menjalani ujian.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.