Top 10 Filem Korea Paling Best 2020

Nah, ini dia Top 10 Filem Korea Paling Best 2020. Senarai filem korea selatan paling top tahun 2020 berdasarkan kutipan tertinggi box office yang dikeluarkan pada tahun 2020. Ada sebahagiannya dah tengok dan memang best pun! 

Dalam tempoh PKPB ni tak ada aktiviti nak buat boleh layan filem korea best ni. Tengok filem sekali habis je berbanding drama nak kena hadam ber episod episod.

1. The Man Standing Next

Filem Korea Paling Best 2020-The Man Standing Next
sumber : google

The Man Standing Next merupakan filem pecah panggung tahun 2020, hasil kutipan mencecah $32,893,764. Bahasa Korea: 남산의 부장들; Hanja: 南山의部長들; RR: nam-san-eui bu-jang-deul adalah filem drama politik 2020 adaptasi novel asal dengan tajuk yang sama.

Filem The Man Standing Next diarahkan oleh Woo Min-ho. Dibintangi oleh Lee Byung-hun, Lee Sung-min, Kwak Do-won, dan Lee Hee-joon sebagai pegawai tinggi pemerintahan Korea dan Agensi Perisikan Pusat Korea (KCIA) semasa menjadi presiden Park Chung-hee 40 beberapa hari sebelum pembunuhannya pada tahun 1979.

Filem ini mula ditayangkan di Korea Selatan pada 22 Januari 2020 dan telah menjadi box office tertinggi sehingga 4 Februari 2020. Kemudian di tayangkan di Amerika Syarikat pada 24 Januari 2020.

Pengarah : Woo Min-ho
Penerbit : Showbox
Waktu Tayangan : 22 Januari 2020
Tempoh Tayangan : 114 minit
Bahasa : Bahasa Korea

Sinopsis The Man Standing Next

Pada tahun 1970-an, Korea berada di bawah kawalan mutlak Presiden Park yang menguasai KCIA, organisasi yang memiliki kelebihan daripada mana-mana cabang pemerintahan. Pengarah KCIA, Kim Gyu-pyeong, adalah pengganti arahan kedua. 

Di tengah-tengah pemerintahan ketakutan, pengarah KCIA dahulu, Park Yong-gak, yang mengetahui semua tentang operasi pemerintah yang tidak jelas dan haram, diasingkan ke AS, di mana ia membuka pintu-pintu banjir untuk penyelidikan Koreagate . Ketika ketegangan meningkat, gerakan politik yang menghalangi oleh mereka yang ingin berkuasa bertembung dengan meletup.

Pelakon The Man Standing Next

  • Lee Sung-min sebagai President Park: berdasarkan Park Chung-hee, Presiden ke-3 Korea Selatan dan ayah kepada Park Geun-hye, Presiden ke-11 Korea Selatan
  • Lee Byung-hun sebagai Kim Gyu-pyeong: watak utama fiksyen berdasarkan Kim Jae-gyu .
  • Kwak Do-won sebagai Park Yong-gak: bekas pengarah KCIA berdasarkan Kim Hyong-uk
  • Lee Hee-joon sebagai ketua pasukan keselamatan presiden, terinspirasi oleh pengawal setia Park Cha Ji-chul.
  • Eric Bernard sebagai The French Henchman
Rujukan : https://ms.wikipedia.org/wiki/The_Man_Standing_Next

Komen : Belum tengok.

2. Deliver Us from Evil (2020 film)

Filem Korea Paling Best 2020-Deliver Us from Evil (2020 film)
sumber : google


Deliver Us from Evil (Bahasa Korea: 다만 악 에서 구 하소서; RR: Daman Akeseo Goohasoseo) adalah filem aksi Korea Selatan 2020  yang ditulis dan diarahkan oleh Hong Won-Chan, yang dibintangi oleh Hwang Jung-min, Lee Jung-jae dan Park Jung-min. 

Filem ini menyusul In-nam, pembunuh upahan yang berencana untuk bersara setelah menyelesaikan hit terakhir, tetapi mendapati dirinya dikaitkan dengan kes penculikan di Thailand dan disasarkan oleh Ray, lelaki yang merupakan saudaranya yang dia bunuh. 

Filem ini ditembak di Thailand, Korea Selatan dan Jepun, dengan hampir 80 peratus penggambaran dilakukan di Thailand. Ini menandakan pertemuan semula Hwang dan Lee selepas filem New World 2013 mereka. 

Pada mulanya dijadualkan dibuka pada awal Julai, filem ini dirilis di pawagam Korea Selatan pada 5 Ogos 2020. Ini adalah kejayaan komersial, dan potongan terakhir dengan rakaman yang panjang dikeluarkan pada 28 Oktober 2020. Filem ini akan dikeluarkan di Amerika Syarikat pada bulan Mac 2021. 

Pengarah : Hong Won-Chan
Produser : Kim Chul-yong
Penulis Skrip : Hong Won-Chan  
Muzik : Mowg
Sinematografi : Hong Kyung-pyo 
Penyunting : Kim Hyung-joo Pengeluaran syarikat Hive Media Corp
Penerbit : CJ Entertainment 
Waktu Tayangan : 5 Ogos 2020-28 Oktober 2020 
Tempoh Tayangan : 108 minit 
Bahasa: Korea, Jepun, Thai, Inggeris
Jumlah kutipan pecah panggung : $ 11 juta Box office $ 33.9 juta

Sinopsis Deliver Us From Evil

Hitman In-nam telah menyelesaikan tugas di Jepun, membunuh seorang perusuh Jepun Koraeda. Di Thailand, Young-joo menghantar anak perempuannya Yoo-min ke sekolah, dan memberitahunya bahawa pengasuh anak akan menjemput dia selepas sekolah, ketika dia bertemu dengan ejen harta tanah untuk pelaburan di lapangan golf.
 
Kemudian, ketika Yoo-min turun dari bas sekolah, pengasuh bayi membawanya ke kereta suaminya dan memandu pergi, bukannya pulang. Menyedari bahawa Yoo-min hilang, Young-joo melaporkan kepada polis, dan menghubungi Chun-sung untuk mendapatkan bantuan In-nam, yang ditolak In-nam.

Keesokan paginya, In-nam menerima pesanan dari Chun-sung bahawa Young-joo sudah mati. Kilas balik ke 8 tahun yang lalu, diketahui bahawa In-nam adalah sebahagian daripada Badan Perisikan Nasional bersama Chun-sung, dan bahawa Young-joo dan In-nam adalah pencinta. 

In-nam diarahkan untuk meninggalkan Korea tanpanya. Pada masa ini, In-nam pergi ke Incheon untuk melihat mayat Young-joo, dan kemudian mendapati bahawa Yoo-min adalah anaknya. Setelah mengunjungi Chun-sung untuk mendapatkan jawapan, In-nam menerima panggilan dari Shimida bahawa Ray, adik Koraeda yang terasing, sedang membalas dendam terhadap mereka yang terlibat dalam pembunuhan Koraeda. 

Ray kemudian membunuh Shimida, kemudian terbang ke Incheon dan membunuh Chun-sung, dan mendapat tahu bahawa In-nam menuju ke Thailand untuk mencari Yoo-min yang diculik. Dia mengikutinya.

sinopsis dia agak panjang juga, boleh baca di : https://en.wikipedia.org/wiki/Deliver_Us_from_Evil_(2020_film)

Pelakon Deliver Us From Evil 

  • Hwang Jung-min sebagai Kim In-nam 
  • Lee Jung-jae sebagai Ray 
  • Park Jung-min sebagai Yui 
  • Choi Hee-seo sebagai Seo Young-joo 
  • Park So-yi sebagai Yoo-min 
  • Song Young-chang sebagai Kim Chun-sung 
  • Lee Seo-hwan sebagai Lee Young-bae 
  • Oh Dae-hwan Han Jong-su 
  • Park Myung-hoon sebagai Shimida 
  • Kōsuke Toyohara sebagai Koraeda

Komen : belum tengok 

3. Train to Busan : Peninsula

Filem Korea Paling Best 2020 - Train To Busan-Peninsula
sumber : google

Peninsula (Hangul: 반도; Hanja: 半島; RR: Bando), dipasarkan di Amerika Syarikat sebagai Train to Busan Presents: Peninsula, adalah filem seram aksi Korea Selatan yang akan datang yang diarahkan oleh Yeon Sang-ho. Ia adalah sekuel filem 2016 Train to Busan.

Pengarah : Yeon Sang-ho
Penulis : Park Joo-Suk, Yeon Sang-ho
Sinematografi : Lee Hyung-deok
Penerbit : Next Entertainment World, RedPeter Film, New Movie
Pengedar : Next Entertainment World, Well Go USA Entertainment (Amerika Syarikat)
Waktu Tayangan : Julai 2020 (Korea Selatan)
Tempoh Tayangan :114 minit
Bahasa : Bahasa Korea

Sinopsis Peninsula

Empat tahun selepas peristiwa Train to Busan, seluruh Korea telah ditinggalkan, dan yang tinggal hanyalah geografi, zombi, dan keruntuhan Korea Selatan. Sekumpulan tentera laut dalam misi pencarian terperangkap di dalam dan mula menyaksikan sesuatu yang akan menguji nasib dunia.

Pelakon Peninsula

  • Kang Dong-won sebagai Jeong-seok
  • Lee Jung-hyun sebagai Min-jeong
  • Lee Re sebagai Joon-i
  • Kwon Hae-hyo sebagai Penatua Kim
  • Kim Min-jae sebagai Sarjan kelas pertama Hwang
  • Koo Kyo-hwan sebagai Kapten Seo
  • Lee Ye Won
  • Bella Rahim sebagai Major Jane
Rujukan : https://ms.wikipedia.org/wiki/Peninsula_(filem)#cite_note-:0-1

Komen : Saya expect Gong Yoo akan meneruskan sekuel kedua. Tapi tak! Dilakonkan oleh Kang Dong Won. Okaylah pelakon hebat juga. Rambut panjang ala-ala pelakon Jepun. Masih berkisahkan tentang zombie.

Cerita yang agak tak senang duduk juga sebenarnya sebab banyak betul zombie dia. Adalah beberapa benda yang tak logik. Itu biasa..Ada pengajaran dalam cerita ni, walaupun orang tak bantu kita bila kita dalam kesusahan tapi tak semestinya kita balas balik dengan tidak menolong dia. 

Cerita dia happy ending, berbangga jugalah bila ada rakyat Malaysia berlakon dalam filem ni iaitu Bella Rahim.

Filem Korea Paling Best 2020-Hitman : Agent Jun
sumber : google

4. Hitman: Agent Jun

Hitman: Agent Jun (Hangul: 히트맨; RR: Hiteumaen; lit. Hitman) adalah sebuah film komedi laga Korea Selatan tahun 2020 garapan Choi Won-sub, dan menampilkan Kwon Sang-woo, Jung Joon-ho, Hwang Woo-seul-hye, Lee Yi-kyung dan Lee Ji-won. Film tersebut dirilis pada 22 Januari 2020.

Pengarah : Choi Won-sub
Produser : Gu Tae-jin, Jang You-joung
Penulis : Choi Won-sub, Shin Joong-ryul
Muzik : Park Gi-heon
Sinematografi : Park Se-seung
Penyunting : Kim Chang-joo
Penerbit :  Berry Good Studio
Pengedar :  Lotte Cultureworks
Waktu Tayangan : 22 Januari 2020
Tempoh Tayangan : 110 minit
Bahasa : Korea
Jumlah kutipan anggaran : ~US$7.3 juta
Jumlah kutipan pecah panggung :  $16.814.256

Pelakon Hitman : Agent Jun

  • Kwon Sang-woo sebagai Jun Jung
  • Joon-ho sebagai Deok-gyu Hwang
  • Woo-seul-hye sebagai Mi-na Lee
  • Yi-kyung sebagai Cheol 
  • Lee Jisebagai Ga-young
rujukan : https://id.wikipedia.org/wiki/Hitman:_Agent_Jun

Komen : Hitman Agent Jun ni sumpah best! Penuh dengan aksi dan kelakar. Dari seorang rekrut perisik hebat, dia ingin mengubah hidup dia dan hidup normal. Dia merancang kematian sendiri dan kemudian hidup seperti orang biasa yang bekerja sebagai pelukis komik. 

Kisah komik dihasilkan daripada kisah benar tak sengaja dipublish oleh isteri dia. Isteri dan anak Jun tak tahu latar belakang Jun. Lalu team perisik dapat tahu yang agent Jun tak mati lagi. Team perisik terus ke rumah Jun untuk menangkap Jun.

Sepanjang tempoh kejar mengejar ni bermacam-macam yang berlaku. 

Filem Korea Paling Best 2020-Alive
sumber : google

5. Alive

Alive (Hangul: #살아있다; RR: #Saraitda) adalah filem thriller zombie Korea Selatan 2020 yang diarahkan oleh Cho Il-hyung, yang dibintangi oleh Yoo Ah-in dan Park Shin-hye. Ia berdasarkan filem Amerika 2019 Alone oleh Matt Naylor yang menyesuaikan skripnya dengan Cho. Filem ini ditayangkan di Korea Selatan pada 24 Jun 2020.

Pengarah : Cho Il-hyung
Penerbit :Eugene Lee, Saemi Kim, Saerom Kim
Sinematografi : Won-ho Son
Penerbit : ZIP Cinema, Perspective Pictures
Pengedar :  Lotte Entertainment
Waktu Tayangan : 24 Jun 2020
Tempoh tayangan : 98 minit
Bahasa : Bahasa Korea
Jumlah kutipan pecah panggung : US$ 13.1 juta

Sinopsis Alive

Sebuah bandar dijangkiti oleh virus misteri, yang menyebabkan bandar tersebut tidak terkawal dan ditutup, menyebabkan dua orang yang diasingkan dan berjuang untuk hidup dalam keadaan kritikal.

Pelakon Alive

  • Yoo Ah-in sebagai Joon-woo
  • Park Shin-hye sebagai Yoo-bin
  • Lee Hyun-wook
  • Lee Chae-kyung
rujukan : https://en.wikipedia.org/wiki/Alive_(2020_film)

Komen : Cerita dia hanya berkisar di satu tempat je. Joon Woo dan Yoo Bin yang masih selamat dari serangan zombie terprangkap apartment masing-masing struggle untuk survive. Nak keluar tak boleh sebab zombie bersepah. 

Stok makanan makin lama makin habis. Mereka ambil keputusan untuk keluar rumah dan melawan zombie, kemudian ada halangan yang membuatkan mereka rasa putus asa untuk survive sampai Yoo Bin ambil keputusan untuk bunuh diri.

Cerita ni macam terasa feel dia. Ye la macam sekarang ni jugalah nak keluar rumah pun rasa tak selamat. So kau orang bolehlah layan cerita ni.

6. Steel Rain 2: Summit

Filem korea Paling Best 2020-Steel Rain 2: Summit
sumber : google


Summit (Bahasa Korea: 강철 비 2: 정상 회담 RR: Gangcheolbi 2: Jeongsanghoedam) adalah filem thriller aksi Korea Selatan 2020 [4] yang ditulis dan diarahkan oleh Yang Woo-suk. Ini adalah sekuel mandiri filem Steel Rain 2017. 

Dalam filem itu, tiga pemimpin masing-masing dari Korea Selatan, Korea Utara dan Amerika Syarikat diculik dan ditahan di kapal selam nuklear Korea Utara semasa sidang kemuncak antara kedua Korea dan Amerika Syarikat. 

Ia dibintangi oleh Jung Woo-sung sebagai presiden Korea Selatan, Kwak Do-won sebagai Ketua Komando Pengawal Tertinggi Korea Utara, Yoo Yeon-seok sebagai Ketua Korea Utara dan Angus Macfadyen sebagai presiden Amerika Syarikat. Filem ini dilancarkan secara teater di Korea Selatan pada 29 Julai 2020.

Pengarah : Yang Woo-suk
Penulis Skrip : Yang Woo-suk
Penerbit : Studio Genius Woojeung
Pengedar : Lotte Cultureworks
Waktu Tayangan : 29 Julai 2020
Tempoh Tayangan : 131 minit
Bahasa : Korea

Sinopsis Steel Rain 2 : Summit

Filem ini dimulakan dengan pertemuan rahsia antara pengarah Kementerian Keselamatan Negara China, Song Shikai dan Shinzo Mori, pengarah Yamato Foundation, sebuah organisasi ultranasionalis Jepun yang berpengaruh yang mempunyai hubungan dengan pemerintah Jepun. 

Pengarah Mori menunjukkan kepada pengarah Song buku panduan permainan yang disebut Operation Kagemusha. Matlamat strategik "Kagemusha" adalah untuk mengalahkan China secara politik dan militer melalui pakatan AS-Jepun dan mengusir orang Cina dari Kepulauan Diaoyu. 

Pelakon Steel Rain 2 : Summit

  • Jung Woo-Sung sebagai Han Kyeong-Jae, Presiden Korea Selatan 
  • Kwak Do-won sebagai Ketua Komando Pengawal Tertinggi Korea Utara 
  • Yoo Yeon-Seok sebagai Jo Seon-sa, Ketua Korea Utara 
  • Angus Macfadyen sebagai Willis Chatman Smoot, Presiden Amerika Syarikat 
  • Shin Jung-geun sebagai Jang Ki-sok, mantan ketua komando kapal selam 
  • Yum Jung-ah sebagai Wanita Pertama Korea Selatan 
  • Hakuryu sebagai Shinzo Mori 
  • Ahn Nae-sang sebagai Menteri Pertahanan Nasional 
  • Kim Yong-rim sebagai Perdana Menteri Korea Selatan 
  • Jo Woo-jin sebagai kapten kapal selam Korea Selatan
  • Go Yoon sebagai Ketua Han Protokol Presiden 
  • Choi Min-chul sebagai pegawai Pengawal Am # 2 
  • Kim Myung-gon sebagai Duta Besar China 
  • Jang Gwang
Komen : Filem ni sangat mendebarkan bermula ketiga tiga pemimpin Korea Selatan, Korea Utara dan Amerika Syarikat diculik dan ditempatkan di dalam sebuah bilik kecil dalam kapal selam. PM Korea Utara dan Amerika Syarikat tak sudah sudah bergaduh dan akhirnya berbaik juga. Mereka berdua terselamat menggunakan . 

PM Korea Selatan yang tinggal, mempertaruhkan nyawanya demi keselamatan semua terpaksa  berhadapan dengan situasi cemas apabila kapal selam dari Jepun melancarkan nuclear untuk mengebom kapal selam meraka. Akhirnya...kena tengok sendiri. Nanti kata spoil pula.

Filem Korea Paling Best 2020-Honest Candidate
sumber : google

7. Honest Candidate


Honest Candidate (Hangul: 정직한 후보; RR: Jeongjikhan Hubo) adalah filem komedi Korea Selatan 2020 yang diarahkan oleh Jang Yu-jeong, yang dibintangi oleh Ra Mi-ran, Kim Mu-yeol, Na Moon-hee, Yoon Kyung-ho dan Jang Dong-joo. Ini adalah pembuatan semula filem Brazil 2014 O Candidato Honesto. Ia dilancarkan pada 12 Februari 2020.

Pengarah : Jang Yu-jeong
Penerbit : Song Jung-min
Penulis : Jang Yu-jeong, Heo Sung-hye berdasarkan O Candidato Honesto oleh Roberto Santucci
Muzik : Lee Jae-jin
Sinematografi : Park Yong-soo
Suntingan : Jung Ji-eun
Penerbit : Hong Film, Soo Film
Pengedar :  Next Entertainment World
Waktu Tayangan : 12 Februari 2020
Tempoh Tayangan : 104 minit
Bahasa : Bahasa Korea
Jumlah Kutipan Pecah panggung : $10,468,890

Sinopsis Honest Candidate

Seorang anggota kongres penggal ketiga yang mencalonkan diri untuk kali keempat tiba-tiba tidak dapat berbohong beberapa hari sebelum pilihan raya akan berlangsung. Masalahnya ialah bahawa keseluruhan kerjaya politiknya adalah berdasarkan pembohongan.

Pelakon Honest Candidate

  • Ra Mi-ran sebagai Joo Sang-sook
  • Kim Mu-yeol sebagai Park Hee-cheol
  • Na Moon-hee sebagai Kim Ok-hee
  • Yoon Kyung-ho sebagai Bong Man-sik
  • Jang Dong-joo sebagai Bong Eun-ho
Rujukan : https://en.wikipedia.org/wiki/Honest_Candidate

Komen : Jujur cakap kalau Ra Mi-Ran ni berlakon mesti cerita  best. Kali ni dia dapat watak utama sebagai ahli parlimen. Banyak isu penipuan yang terjadi. Dalam satu kejadian, dia telah bertukar watak menjadi neneknya dimana dia telah menjadi orang yang paling jujur. Pendek kata, tak boleh berbohong!

Filem ni kelakar dan of course ada pengajaran dalam cerita ni. Jangan lupa tengok hokeh!

Filem Korea Paling Best 2020-Pawn
sumber : google

8. Pawn


Pawn (Bahasa Korea: 담보; RR: Dambo; MR: lit: Collateral) adalah filem drama manusia Korea Selatan tahun 2020, diarahkan oleh Kang Dae-gyu dan dihasilkan oleh Yoon Je-kyoon.

Filem yang dibintangi oleh Sung Dong-il, Ha Ji-won, Kim Hee-won dan Park So-yi, adalah drama manusia yang berkisar pada dua pemungut hutang, Doo-seok (Sung Dong-il) dan Jong-bae (Kim Hee -won), yang menganggap gadis berusia sembilan tahun Seung-yi (Park So-yi) sebagai "cagaran" dari ibunya, pendatang haram.

Filem ini dilancarkan di pawagam pada 29 September 2020. Secara amnya, ia mendapat ulasan positif dan penilaian yang baik. Ia menjadi filem nombor satu di Korea Selatan. 

Pengarah : Kang Dae-gyu
Penerbit : Yoon Je-kyoon
Sinematografi :  Yoon Joo-hwan
Suntingan : Yang jin-mo
Produksi : JK Film, Redrover Co Ltd, Film Company Youn
Pengedar :  CJ Entertainment
Waktu Tayangan : September 29, 2020
Tempoh Tayangan :  113 minutes
Bahasa : Korea
Jumlah Kutipan Pecah Panggung : US$13.12 million

Sinopsis Pawn

Pada tahun 1993, Doo-Seok (Sung Dong-il) dan Jong-bae (Kim Hee-won) bekerja sebagai pemungut hutang di Incheon, Korea Selatan, sambil memungut hutang dari Myung-Ja (Yunjin Kim) mendapatkan anak perempuannya yang berusia sembilan tahun Seung-Yi (Park So-Yi) sebagai cagaran. 

Myung-Ja adalah pendatang tanpa izin dan dia dihantar pulang dari Korea Selatan. Tiba-tiba, Doo-Seok dan Jong-bae menjadi penjaga Seung-Yi. Kedua-dua lelaki dan gadis itu akhirnya membentuk ikatan seperti keluarga ketika mereka tinggal bersama. 

Pelakon Pawn

  • Sung Dong-il sebagai Doo-seok
  • Ha Ji-Won sebagai Seung-yi 
  • Park So-yi sebagai Seung-yi yang masih muda 
  • Hong Seung-hee sebagai pelajar Seung-yi 
  • Kim Hee-menang sebagai Jong-bae 
  • Kim Jae-hwa sebagai Puan Jeong 
  • Jin Yoo-young sebagai Menteri Negara Republik Korea 
  • Jung In-gi sebagai Penterjemah Noh 
  • Yunjin Kim sebagai Myung-ja Na 
  • Moon-hee sebagai nenek Seungi
Komen : Siapa sangka, orang yang nampak gangster tapi dalam hati ada taman. Pada mulanya cerita ni sedih sebab Seung-Yi terpisah dengan maknya dan bila ada orang yang yang berhak menjaganya (pakcik saudara) tapi dia telah dijual bekerja di sebuah kelab malam. 

Kesian Seung-Yi, Doo Seok mula kasihan dan sayang pada Seung-Yi nekad mencari Seung-Yi dan menjaganya sampai berjaya masuk Universiti. Doo Seok telah mengalami kemalangan. Dan dari scene tu sampai habis, sumpah sedih!

9. Okay! Madam

Filem Korea Paling Best 2020-Okay! Madam
sumber : google

Hangul: 오케이 마담
Pengarah : Lee Chul-Ha 
Penulis : Shin Hyun-Sung 
Penerbit : Kim Yoon-Mi, Han Jae-Deok
Sinematografi : Kim Jung-Woo
Waktu Tayangan : 12 Ogos 2020
Masa Tayangan : 100 min
Genre: Aksi-Komedi
Pengedar: Megabox Plus M
Bahasa: Bahasa Korea
Negara: Korea Selatan

Sinopsis Okay! Madam

Mi-Young (Uhm Jung-Hwa) menjalankan sebuah kedai di pasar tradisional, di mana dia membuat dan menjual tongkat roti yang dipintal. Suaminya Seok-Hwan (Park Sung-Woong) bekerja sebagai pembaiki komputer. 

Suatu hari, Seok-Hwan memenangi lawatan percuma ke Hawaii. Mi-Young dan Seok-Hwan akan melakukan perjalanan antarabangsa pertama mereka bersama. Ketika Mi-Young dan Seok-Hwan menaiki pesawat ke Hawaii, semuanya tidak berjalan seperti yang diharapkan. 

Pengganas, termasuk Cheol-Seung (Lee Sang-Yoon), yang mengejar ejen rahsia, naik pesawat yang sama. Penumpang segera menjadi tebusan. Tiba-tiba, Mi-Young dan Seok-Hwan mula menyelamatkan penumpang. 

Pelakon OK! Madam

  • Uhm Jung-Hwa sebagai Mi-Young
  • Park Sung-Woong sebagai Seok-Hwan 
  • Lee Sang-Yoon sebagai Cheol-Seung 
  • Bae Jeong-Nam sebagai Hyun-Min 
  • Lee Sun-Bin sebagai penumpang misteri 
  • Eo Sung-Wook sebagai Ejen NIS 3
rujukan : https://asianwiki.com/Okay_Madam

Komen : Mengisahkan keluarga yang hidupnya sederhana. Suaminya jenis suka beli minuman semata-mata nak dapat hadiah jika dapat pembuka tin minuman yang ada hadiah. Sekali dapat bercuti pergi Hawaii. 

Dalam penerbangan ke Hawaii sesuatu berlaku dan terbongkarlah siapa suami isteri ni sebenarnya. Banyak plot twist yang tak sangka. Banyak aksi dan banyak komedi. Tak rugi tengok.

Filem Korea Paling Best 2020-The Closet
sumber : google

10. The Closet



The Closet (Korea: 클로 젯; RR: Keullojet) adalah filem seram Korea Selatan 2020 yang ditulis dan diarahkan oleh Kim Kwang-bin, yang dibintangi oleh Ha Jung-woo dan Kim Nam-gil. 

Pengarah : Kim Kwang-bin
Penulis skrip : Kim Kwang-bin
Penerbit : Moonlight Film , Perfect Storm Film
Pengedar : CJ Entertainment
Waktu Tayangan : 5 Februari 2020
Tempoh Tayangan : 98 minit
Bahasa : Korea

Sinopsis The Closet

Setelah kehilangan isterinya, seorang ayah ingin memulakan kehidupan baru di rumah baru bersama anak perempuannya. Akan tetapi sesuatu telah berlaku, suara-suara aneh keluar dari almari dan anak perempuannya hilang. Sesuatu yang misteri berlaku di dalam sebuah almari.

Pelakon The Closet

  • Ha Jung-woo sebagai Sang-won
  • Kim Nam-gil sebagai Kyung-hoon
  • Heo Yool sebagai Yi-na
  • Kim Shi-A sebagai Myung-jin
  • Shin Hyun-bin sebagai Seung-hee
  • Kim Soo-jin (pelakon) sebagai Myung-jin's mother
  • Park Sung-woong sebagai Myung-jin's father
  • Park Ji-ah sebagai bomoh
  • Lim Hyun-sung sebagai Junior Colleague
  • Kang Sin-cheol sebagai Do-hyun
  • Han Chang-min sebagai Roh Jahat 21

Komen : Cerita ni seram sikit dan jalan cerita yang mudah difahami. Seram tu bila part banyak hantu kanak-kanak muncul dan masa ayah dia nak selamatkan anak dia. Ada jugalah terkejut kejut bila hantu muncul bila part seram. 

Banyak pengajaran boleh diambil dari kisah ni. Hargai dan jaga hubungan dengan family sebaiknya. Jangan pernah abaikan perasaan anak-anak. Kena ambil peduli. 

Kesan daripada cerita ni rasa seram nak buka almari baju. Kah! Siapa suruh tengok cerita hantu. Dulu tengok cerita hantu tak ada perasaan pun tapi sekarang rasa seram tu ada. Jeng jeng jeng...


15 comments:

  1. Banyaknya filem Korea yang best-best! Suka juga layan tonton sekali-sekala. Apalagi kalau hero dan heroinnya memang kita suka. Cantik lawa! Lagi satu, boleh belajar dan memahami budaya mereka melalui filem atau drama yang kita tonton.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali sekali tak ada cerita nak tengok boleh lah layan sekejap. yep, hero heroin best lagi seronok tengok.

      Delete
  2. Menarik ni.. Ada kesempatan nanti boleh la layan. Sesekali layan movie korea pula!

    ReplyDelete
  3. semua belum tengok...Hitman Agent Jun tu mcm best je..

    ReplyDelete
  4. Dalam banyak tu Peninsula laa Sis nak tengok sangat, sebab dah tengok yang verse 1 tu dulu.. nak tengok wayang masa tu, tapi takde kawan nak neman..

    ReplyDelete
  5. kurang minat sikit tgk filem bahasa asing ni sebab penat nak baca subtitle.. hahaha.. ape2 pon saya dah tgk Train To Busan : Peninsula ngan #alive

    ReplyDelete
  6. da tgk Peninsula & Alive tu, fiza.
    tgk time PKP ari tu. best. not bad :)
    yg lain da pun catit ni hah...
    kebetulan PKP ulangan sebulan lagi kan hi hi hi...

    ReplyDelete
  7. antara semua tu hanya pernah tengok Train to Busan: Peninsula dengan Alive aje...Steel Rain yang first baru trending kat Netflix..

    ReplyDelete
  8. Movie Korean belum kak sempat layan lagi, InsyaAllah bila ada rezeki masa boleh semak pilihan Fiza ni.

    ReplyDelete
  9. Nanti nak tengok Alive, Pawn dan Closet tu lah.
    Rasa macam best.
    Closet tu boleh tengok kat Viu.
    Tapi Alive dan Pawn tu nantilah cari kat mana ...
    Tengah berfikir nak langgan Netflix sebulan dua.

    ReplyDelete
  10. Wow. Banyaknya movieeeee... tapi... jarang nengok dah skrg.. train to busan je pernah kutonton.. sebab dah keluar kt TV masa tu.. huahuaaa

    ReplyDelete
  11. Sha dah tengok 3,4,5,9 & 10 je.. yang lagi 5 tu tak tengok lagi.. hehehe

    ReplyDelete
  12. dalam senarai ni, baru tengok hitman agent jun..hehe

    ReplyDelete
  13. Antara 10 tu shdia ada tgk 2 filem..TTB-Peninsular dgn Alive tu..berkait dua2 ada zombi hehee

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.