Boba Ikat Tepi

Boba di mana mana, sejak boba viral dan menjadi semakin hype dengan pelbagai jenama bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Bukan je pelbagai jenama muncul, malah pelbagai jenis beraneka minuman mengandungi boba.

Apakah Boba?

Boba adalah bebola jeli yang berasaskan tepung ubi yang dicampurkan dengan gula perang. Rasa kenyal jeli tu adalah daripada tepung ubi/kanji ubi. Gula perang pula memberikan warna kehitaman pada boba.

Boba di letakkan didalam minuman dipanggil boba milk tea atau pearl milk tea. Minuman asalnya dikenali dengan nama teh susu mutiara (pearl milk tea) di Tainan dan Taichung, Taiwan.

Pada tahun 1980-an, ia terdiri daripada teh yang ditambah susu atau manisan tambahan. Kemudian ditambahkan bebola kecil kanji ubi, jeli buah, cincau, agar-agar serta puding. 

Minuman yang berasaskan teh telah terkenal di serantau Asia Timur dan Asia Tenggara sejak tahun 90-an terutamanya di Vietnam. Jenis jenis teh yang biasa digunakan adalah teh hitam, teh hijau, teh oolong dan teh putih (白茶, bāichá).

Boba Ikat Tepi

Andaikata ada boba ikat tepi, sama laris tak dengan jenama minuman boba yang ada dipasaran. Boba ikat tepi tak nak kalah okay. Dia punya tali tu rare betul. Tali jut tu! Siap ada ikatan getah sekali. Boba Ikat tepi di ada dijual di Vietnam, @youngcoffeetea 

Boba Ikat Tepi
kredit : @youngcoffeetea

Minuman boba ni telah menjadi kegilaan ramai orang. Opsss..tidak termasuk Fiza. Fiza bukanlah peminat boba sebab tak suka nak mengunyah boba yang kenyal susah nak hadam tu. Bila beli minuman yang ada boba ni, Fiza memang tak nak letak boba kecuali popping boba.

Hanya boleh terima popping boba je. Jenis bola yang meletop bila digigit. Biasanya kalau beli manggo shake Fiza suka letak popping boba. Sedap!

10 comments:

  1. Ya tidak termasuk akak tidak minat boba. Perhati sahaja perkembangan air boba.

    ReplyDelete
  2. Tak pernah beli tapi ada juga minum sebab anak selalu beli.

    ReplyDelete
  3. Sedapnya, akak suka jugak boba yang kenyal tu hehe

    ReplyDelete
  4. macam2 trend sekarang ni nasib baiklah tak minat boba ni..hehe

    ReplyDelete
  5. menarik! lain dari yang lain ni, boba ikat tepi.

    ReplyDelete
  6. innovative sangat.. bagus..
    saya dah lama x minom boba.. dok plan nak p tapi tak pi pi..

    ReplyDelete
  7. Owh ingatkan boba ikat tepi nih kat Malaysia.hehe

    ReplyDelete
  8. Wah.. kalau ada kat sini mesti trending habis ini.. Ohsem..

    ReplyDelete
  9. betul shida pun tak bape sgt boba boba ni..skali2 boleh la..

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.