Dekorasi Ruang Tamu Ikut Suka


Selamat pagi! Perkara paling seronok untuk seorang surirumah kalau dah siap mengemas rumah. Seronok ya amat! Bila rumah dan bersih dan kemas, barulah ada masa untuk berehat. Berehat sebentar je boleh sebab banyak lagi kerja rumah yang tak pernah habis untuk dibuat. Kalau yang bekerja di rumah macam Fiza lepas dah siap kerja rumah nak siapkan kerja-kerja design pulak.

Walaupun nampak syok je duduk bekerja kat rumah tapi nak tidur siang, nak berehat tengok TV sambil makan popcorn ala-ala tengok wayang semua tu jangan haraplah. Selagi encik suami tak balik rumah, selagi tu kerja design diteruskan. Nanti bila encik suami balik, kerja lain pulak nak dibuat. Siapkan makan minum suami dan spend masa sama layan movie ke barulah ada masa untuk berehat.

Fuhh..mencabar ke tidak tugas seorang surirumah ni? Nak kena jadi dulu baru rasa camne kan. Takde istilah goyang kaki duduk rumah ni. Sambil-sambil duduk rumah tu, mendeko lah apa yang patut dalam rumah barulah nampak macam 'home sweet home'. Dekorasi ruang tamu yang kamiorang suami isteri deko ikut suka je. Takde tema bagai. Nak kata tema biru, perabot ada yang tak berapa nak biru sangat sebab sofa tu mak mertua dah beli selepas renovation rumah. Yang lain-lain tu pun warna putih hitam supaya senang nak disesuaikan dengan warna cat dinding. Sebelum ni cat dinding warna soft blue dan sof orange, jadi sesuailah dengan sofa tu. Bila kamiorang dah tukar cat jadi dah lari tema sikit. Janji masih ok pada pandangan mata. 


Ruang Tamu Fiza tukarkan lampu pendaflour pada lampu syiling gantung LED. Nampak lebih menarik dan lampu LED kalau ON suis je terus menyala. Boleh je nak tukar lampu Pendaflour LED tapi memandangkan dah tukar lampu syiling gantung tu tak perlulah nak beli lampu LED pendaflour dah. Lampu lantai pun ada juga pada sudut tu kalau rasa terang sangat nak ala-ala romantic tengok movie boleh ON lampu lantai tu je. Lampu pocong orang kata sebab bentuk macam pocong. Jangan terkejut waktu malam sudah le.


Langsir tu sebelum ni semua warna grey tapi yang bercorak ni baru pasang. Jadi, adalah kena sikit dengan tema biru tu.  Karpet pun dah lari warna tapi nampak sesuai juga sebab gambar banner kat dinding tu ada warna hijau dan biru warna dinding. So, kira okaylah tu kan.


Alas sofa dan cushions comel pun biru mengikut tema cuma cushion hitam tu tak berapa nak masuk dalam tema biru. Lantak pi lah janji ada gambar kucing comel tu. Alas sofa tu tujuannya nak tutup cela kekoyakkan pada sofa. Nak menjahit tak boleh, nak tukar cushion baru memang bukan masanya. Jadi, caranya tutup je dengan kain alas tu. Termasuk dalam dekorasi juga kan. Bijak tak idea tu.


Ruang TV tema biru putih. Kabinet putih dan wall shelf warna putih. Frame gambar punputih. Cuma agak semak dengan extension cord tu sebab rumah dulu-dulu kan plug kat atas. Kalau plug kat bawah nampak tersorok dan nampak kemas sikit. 


Susunan dekorasi frame tu inspirasi dari susun atur bingkai gambar di dinding. Susunan dari idea encik suami, Fiza approved kan je. 


Stool comel ni untuk kids beli warna biru juga. Barulah masuk dengan tema biru.


Kat ruang tamu wajib ada cermin. Sebelum keluar rumah boleh belek-belek lagi dan untuk tetamu guna juga. Langsir tu tak sama pulak sebab sebelah kanan tu bahagian dapur cat dinding warna putih sama dengan langsir. Rasa carca merba pulak temanya kan. Janji rumah bersih dan kemas. Cantik tu kira kepuasan untuk diri sendiri.


Apapun bersyukur dengan apa yang ada semuanya ni. Bila rumah kemas, bersih dan cantik rasa tak nak keluar rumah. Teringin satu hari nanti nak design rumah sendiri. Semoga tercapai. Aaminn..

7 comments:

  1. simple dan nampak kemas je ruang tamu fiza...thumbs up

    ReplyDelete
  2. amtikkkkknyeeee hias umah.. leh wat modal untuk lea hias umah nnti.. hehehe..

    ReplyDelete
  3. ruang tmu yg simple pun kalo kita pndai deco confirm nmpk cntik & kemas =D suka tgk kaler dlm ruang tmu tu

    ReplyDelete
  4. yang penting bersih dan kemas pon dah senang hati tapi bila anak dah lasak ni, 10x kemas 10x jugak lah bersepah.Oh tabah lah hati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh keren banget nih mak desain ruang tamu nya, apalagi cat warna ruang tamu nya birunya pas dengan beberapa furniture nya seperti sofa nya, klop banget

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.