Memetik Daun Kaduk Dikala Hujan Turun

Belum sempat hilang penat ke majlis pernikahan anak buah, esoknya kita balik kampung encik suami nak memetik daun kaduk pula. Bukanlah nak petik dibuat makan. Tapi petik untuk kawan makmal encik suami untuk projek research. Kebetulan ada daun kaduk di kampung, jadi kita tolong mana yang ada.

Katanya nak 3 kilo. Entah cukup entah tidak 3 kilo tu. Kita cubalah mana termampu. Sampai di kampung dalam cuaca hujan. Nak tak nak kena ambil juga sebab esoknya nak bawa ke makmal. Hujan pun hujanlah, kita berpayung dalam hujan sambil memetik daun kaduk.

Petiklah kami berdua laki bini. Tangan kiri petik daun kaduk, tangan kanan pegang payung. Sebelum petik kita ambil gambar dulu. Ambil gambar asal boleh je ni. Janji nampak rupa daun kaduk. Inilah rupa dia daun kaduk. Jangan keliru dengan daun sirih ye. 

daun kaduk

Apa beza daun sirih dan daun kaduk?

Daun kaduk vs daun sirih

Daun Kaduk
Bentuk daun kaduk matang lebih bulat
Lebih pahit dan payau
Mudah layu
Cepat hidup
Tumbuh merimbun
Corak berketak ketak
Urat daun bercorak dan banyak

Daun Sirih
Bentuk daun sireh bujur
Pedas dan berangin
Lambat Layu
Lambat hidup
Tumbuh menjalar
Permukaan daun lebih licin
Urat daun kurang

Dauk Kaduk

Daun kaduk in english disebut wild pepper (Piper sarmentosum). Daun kaduk in chinese disebut sua lau hiok (hokkien). Daun kaduk sejenis tumbuhan herba yang boleh dijadikan bahan masakan dan juga merawat penyakit. 

Apa yang saya baca, resepi daun kaduk antaranya kerabu daun kaduk, daun kaduk masak lemakdan daun kaduk goreng. Mungkin ini cara masak daun kaduk orang zaman dulu dulu agaknya kot. Makanan Thai daun kaduk yang popular adalah Miang Kham, cara makan daun kaduk versi orang Thailand. Orang Malaysia pun suka makan Miang Kham.

Daun kaduk sesuai dijadikan ulam untuk dimakan bersama nasi. Selain itu, daun kaduk dicampurkan dalam sambal daun kayu masakan Negeri Sembilan. Daun kaduk mempunyai khasiatnya tersendiri terutamanya dalam bidang perubatan melayu.

baca juga : khasiat daun kaduk

Dikatakan boleh merawat sembelit, sakit gigi, demam malaria, cacing, lemah badan dan lenguh tulang, batuk dan juga panau. Cara rawatannya ialah dengan merebus terlebih dahulu daun kaduk tersebut dan air rebusan tadi diberi minum kepada mereka yang mengalami masalah dan penyakit yang disebutkan.

Sambung kepada cerita petik daun kaduk. Disebabkan hujan, tak dapatlah kami nak petik sampai 3 kilo tu. Dapatlah seplastik besar ni je. 

daun kaduk

Kalau tak hujan, mungkin banyak boleh dapat. Tempat pula semak sikit. Risau kalau kalau ada makhluk lain disitu. Untuk keselamatan, tak dapatlah nak memetik banyak. 

Apa yang termampu dipetik je lah. Dauk kaduk tumbuh merimbun bawah pokok rambutan dan tumbuh merata tanah bercampur dengan tumbuhan lain. Jadi lambat petik sebab kena memilih juga daun yang sesuai dipetik. Yang kecil kami tak petik.

Nasib baik juga mudah dipetik. Mana yang petik tak lut tu sampai tercabut akarnya sekali. Tapi takpe sebab daun kaduk ni jenis cepat dan mudah hidup. Itu sebab tumbuh merimbun merata-rata.

18 comments:

  1. Akak selalu confuse daun kaduk dengan daun sireh. Kalau jumpa, kena bau dulu, baru tahu beza. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dari bau macamana bezanya tu kak Nur?

      Delete
    2. Sebab akak familiar dengan daun sireh sejak kecil. Tok ajar mengaji makan sireh. Arwah mak akak pun guna daun sireh untuk ubat. Tu kalau tengok rupa je, tak boleh beza between sireh atau kaduk. Kena cium daun tu, Insya-Allah, baru tahu. :D

      Delete
  2. Banyak tu nak 3 kilo. Tapi, kalau petik masa hujan, agak2, berat dia betul tak tu, sebab dah campur berat air hujan, hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..tak timbang pulak kak. Bagi mana yang dapat petik je lah. Kalau timbang kira air hujan sekali pun tak sampai tu. hihi...

      Delete
  3. Banyak betul kena petik.
    Betul daun kaduk selalu dibuat ulam atau dalam sambal daun kayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah. Banyak nak dipetik tapi dapat apa yang termampu je lah. Ye, memang itulah makanan yang ada daun kaduk kegemaran orang nismilan.

      Delete
  4. tengok daun kaduk teringat saya cerita upin ipin mail jual daun sireh 2seringgit..agak2 kalau fiza pun jual ni byk dpt seplastik besar tu hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ye Mail jual daun sirih? Tak perasan pulak. hihi...

      Delete
  5. Wah, buat research apa tu? Harap dapat jumpa penawar penyakit, dapat juga Fizah dan suami 'saham' di situ. Saya tak reti bezakan daun kaduk dan sireh. Nampak nau city gurl. Huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti research untuk apa. Rasanya bukan untuk perubatan. Kami tolong mana termampu je Sal. hihi..kalau tengok gambar antara dua tu mesti nampak perbezaannya. Tak ada pula daun sirih, kalau tidak boleh tunjuk beza dua tu :)

      Delete
  6. Banyak tu 3 kilo Fizah.
    Boleh buat lauk kenduri hehehee. Projek research apa ye gunakan daun kaduk? Macam menarik bunyinya.
    Oooo...rupanya tak dapat petik sampai 3 kilo sebab hujan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi..Ini pun tak tahu sampai sekilo ke tidak Kak Amie. Hujan payah sikit nak petik banyak. Tak pasti projek apa Kak Amie.

      Delete
  7. Daun kaduk ini senang nak hidup.. Dulu Sha ada tanam dekat library..

    ReplyDelete
  8. dulu mmg kompius mn 1 daun kaduk n mn 1 daun sirih. nasib baik x terpetik daun kaduk buat sirih junjung😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa..naya kalau tersilap petik daun kaduk buat sirih junjung. Nanti dah jadi kata pepatah kaduk naik junjung dah. Nasib baik kann...

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.