Bacaan Doa Sayyidul Istighfar Jawi Dan Rumi, Penghulu Istighfar Serta Maksud

Azhafizah MN
By -
6
Sayyidul Istighfar adalah salah satu doa dan zikir taubat yang sangat digalakkan. Bacaan doa dan zikir Istighfar yang singkat adalah dengan membaca astaghfirullah. 

Sayyidul istighfar pula adalah Penghulu Istighfar (The king of istighfar) atau secara sederhana dapat diertikan sebagai istighfar yang paling utama. 

baca juga : bacaan, maksud serta kelebihan istighfar

Bacaan Doa Sayyidul Istighfar Jawi Dan Rumi Penghulu Istighfar Serta Maksud

Maksud Istighfar

Menundukkan hati, jiwa dan fikiran terhadap Allah SWT dalam memohon keampunan atas segala dosa serta kesilapan yang dilakukan.

Selepas selesai mengerjakan Solat Sunat Taubat, umat Islam digalakkan untuk memperbanyakkan membaca istighfar dan meminta ampun kepada Allah SWT.

Istighfar hendaklah di ucapkan sambil menghayati maknanya, iaitu memohon kepada Allah SWT supaya mengampunkan segala dosa yang telah dilakukan.

Ucapan bukan hanya setakat di bibir sahaja, maksudnya bibir mengucapkan istighfar tetapi hati tidak berniat untuk meninggalkan perbuatan maksiat. 

Bacaan Doa Sayyidul Istighfar Jawi Dan Rumi


اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ

Bacaan doa Sayyidul Istighfar dalam rumi
Allahumma anta robbii laa ilaaha illaa anta, kholaqtanii wa anaa ‘abduka wa anaa ‘alaa ‘ahdika wa wa’dika mastatho’tu. A’udzu bika min syarri maa shona’tu, abuu-u laka bini’matika ‘alayya, wa abuu-u bi dzanbii, faghfirlii fainnahuu laa yaghfirudz dzunuuba illa anta”

Maksudnya :
Ya Allah Engkau adalah Tuhanku, Tidak ada sesembahan yang haq kecuali Engkau,Engkau yang menciptakanku, sedang aku adalah hamba-Mu dan aku diatas ikatan janji -Mu dan akan menjalankannya dengan semampuku, aku berlindung kepadamu dari segala kejahatan yang telah aku perbuat, aku mengakui-Mu atas nikmat-Mu terhadap diriku dan aku mengakui dosaku pada-Mu, maka ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang mengampuni segala dosa kecuali Engkau –(HR. Bukhari no. 6306)

Kelebihan membaca Sayyidul Istighfar

1. Masuk Syurga

Sayyidul istighfar hadith
Dalam hadith yang merupakan lanjutan dari hadith di atas, Rasulullah bersabda :

مَنْ قَالَهَا مِنَ النَّهَارِ مُوقِنًا بِهَا ، فَمَاتَ مِنْ يَوْمِهِ قَبْلَ أَنْ يُمْسِىَ ، فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ، وَمَنْ قَالَهَا مِنَ اللَّيْلِ وَهْوَ مُوقِنٌ بِهَا ، فَمَاتَ قَبْلَ أَنْ يُصْبِحَ ، فَهْوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ

Maksudnya : 
Barangsiapa mengucapkannya pada siang hari dan meyakininya, lalu dia mati pada hari itu sebelum waktu petang, maka dia termasuk penghuni syurga. Dan barangsiapa mengucapkannya pada malam hari dalam keadaan meyakininya, lalu dia mati sebelum waktu pagi, maka dia termasuk penghuni syurga.


Syurga dijanjikan bagi mereka yang membaca Sayyidul Istighfar tidak mengira waktu.

2. Diampuni Dosa

Istighfar adalah bacaan yang berharap agar kita diampuni dosa-dosanya oleh Allah SWT atas kesalahan dan khilaf yang terjadi. Bacaan ini menandakan betapa kecilnya kita di hadapan Allah. Kita, manusia, adalah tempatnya khilaf dan salah. Dengan membaca istighfar, kita berharap dosa-dosa kita itu diampuni.

3. Satu bentuk syukur atas segala Nikmat yang Allah SWT berikan

Dalam bacaan Sayyidul Istighfar juga terdapat pengakuan atas nikmat yang diberikan Allah SWT kepada umat Islam. Membaca istighfar ini juga merupakan bentuk wujud syukur manusia pada Allah SWT.

sumber : akuislamsemuanyajdt

Tags:

Post a Comment

6Comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Post a Comment