Header Ads

Senarai Bantuan Khas COVID-19 (BKC), Pengeluaran i-Citra KWSP & Moratorium Automatik

Petang tadi dalam pengumuman khas Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH), Perdana Menteri telah umumkan bantuan semasa pkp lebih menyeluruh kepada rakyat dalam Fasa Pertama Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Antara yang diumumkan adalah Bantuan Khas COVID-19 (BKC), Pengeluaran i-Citra KWSP dan Moratorium 6 bulan. Pemberian khas BKC ini dijangka memanfaatkan lebih 11 juta isi rumah dan individu warga emas serta bujang dengan peruntukan sebanyak 4.6 bilion ringgit.

pakej bantuan khas 2021- bantuan khas covid 19 bkc

Senarai Bantuan Khas COVID-19 (BKC)

Bantuan Khas COVID-19 (BKC)

  • Pertama, isi rumah kategori miskin tegar bakal menerima bantuan sebanyak 500 ringgit pada bulan Ogos, 500 ringgit pada bulan November, dan 300 ringgit pada bulan Disember. Manakala individu bujang kategori miskin tegar akan menerima bantuan sebanyak 200 ringgit pada bulan Ogos dan 300 ringgit pada bulan November;
  • Kedua, isi rumah kategori B40 akan menerima bantuan sebanyak 500 ringgit pada bulan Ogos dan 300 ringgit pada bulan Disember. Manakala bujang kategori B40 akan menerima bantuan sebanyak 200 ringgit pada bulan Ogos; dan
  • Ketiga, isi rumah kategori M40 turut menikmati bantuan sebanyak 250 ringgit, manakala bujang kategori M40 akan menerima 100 ringgit pada bulan Ogos nanti.
  • Bantuan Kehilangan Pendapatan RM500 – akan disalur pada Oktober kepada pekerja yang hilang pendapatan
UPDATE TERKINI : BKC akan mula diagihkan bermula 6 September 2021

PERKESO

  • Elaun Mencari Pekerjaan akan diperluaskan kepada bukan pencarum Perkeso, graduan baharu, lepasan sekolah, pekerja sektor tak formal.
  • RM3.8 bilion laksana Program Subsidi Upah 4.0 bantu majikan kekalkan pekerja.
  • Tiada lagi syarat had gaji ditetapkan dalam pelaksanaan PSU 4.0.

Penjana Kerjaya 3.0

  • Kerajaan bersetuju Penjana Kerjaya dilanjutkan dengan penambahbaikan dan dijenama sebagai Penjana Kerjaya 3.0.
  • RM170 juta telah disalurkan melalui Penjana Kerjaya PERKESO yang manfaatkan 10,600 majikan dan 75,800 pekerja.

Diskaun Bil Elektrik

  • Diskaun bil elektrik antara 5 hingga 40 peratus bagi tempoh tiga bulan mulai bil Julai ini.

Bantuan Internet

  • Lanjutan pemberian satu gigabit data harian secara percuma sehingga 31 Dis 2021 dengan anggaran nilai berjumlah RM500 juta yang manfaatkan 44 juta pelanggan.

Bakul Makanan

  • RM300,000 disalurkan kepada setiap Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang untuk Bantuan Bakul Makanan kepada golongan terjejas.
  • RM10 juta untuk laksana Bantuan Bakul Makanan khusus untuk masyarakat Orang Asli.

Harga Minyak

  • Kerajaan terus kekal dengan harga runcit petrol RON95, diesel dan LPG yang dijangka babit subsidi lebih RM6 bilion tahun ini
  • Kerajaan laksana Harga Kawalan berasas nilai ambang Crude Palm Oil bagi tangani kenaikan harga minyak masak botol 1kg-5kg

Bantuan Penggiat Seni & Industri Kreatif / Sukan

  • RM100 juta pembiayaan, sokongan bantuan kewangan bantu lebih lapan ribu penggiat seni, industri seni dan kreatif tempatan.
  • Bantuan one-off RM3,000 kepada pengusaha industri sukan dan operator arena sukan.

Bantuan Pengusaha Kantin Sekolah

  • Kerajaan bersetuju memberikan bantuan kewangan RM1,000 kepada semua pengusaha kantin sekolah berdaftar

Bantuan PKS / PUPUK

  • Kerajaan telah bangunkan Program Pemerkasaan Pendigitalan Usahawan Kecil (PUPUK) sebagai inisiatif menyeluruh dan bersetuju peruntukkan RM200 juta untuk PMKS dan RM100 juta untuk PKS.
  • BNM bersetuju menambah RM2 bilion lagi untuk akses bantuan kewangan kepada usahawan PKS.
  • Geran Khas Prihatin 4.0 diteruskan dan dibuka untuk permohonan baharu mulai pertengahan Julai 2021.

Bantuan Industri Pelancongan

  • Bantuan ‘one-off’ RM3,000 buat lebih 5,300 agensi pelancongan berdaftar sebagai pendorong atau ‘kick start’ apabila negara beralih ke fasa ketiga PPN.
  • Ansuran cukai bulanan,pengecualian cukai pelancongan dan perkhidmatan ditangguh untuk pengendali hotel hinggga akhir tahun.

Bantuan OKU

  • Program Jaringan Inisiatif Umum dilaksana beri bantuan asas modal perniagaan kepada golongan OKU serta gelandangan
  • Elaun Pekerja Cacat RM500 seorang untuk tempoh tiga bulan, babit RM30 juta ringgit untuk 20 ribu orang OKU

Bantuan Khas Taska

  • Bantuan Khas Taska RM3,000 kepada pengusaha taska seliaan KPWKM serta tadika swasta di bawah KPM

Pengeluaran i-Citra KWSP

Kewangan ahli KWSP yang terjejas akibat PKP, KWSP akan memperkenalkan pengeluaran i-Citra. Menerusi i-Citra, ahli KWSP boleh membuat pengeluaran sehingga RM5000 dengan kadar bayaran tetap RM1000 ribu sebulan untuk tempoh lima bulan. Ia tertakluk kepada jumlah simpanan KWSP ahli.

Ahli boleh mula memohon kemudahan pengeluaran KWSP di portal dalam talian i-Citra di icitra.kwsp.gov.my bermula 15 Julai 2021. Pembayaran pertama dijangka akan dikreditkan dalam akaun ahli pada bulan Ogos 2021.


Moratorium Automatik

  • Moratorium 6 bulan akan diberikan kepada semua peminjam individu, sama ada dari golongan B40, M40 atau T20, dan usahawan mikro. 
Tiada syarat seperti pengurangan pendapatan, tiada semakan sama ada anda telah hilang pekerjaan dan tiada lagi dokumentasi yang perlu dikemukakan untuk permohonan. Individu perlu memohon dan kelulusan akan diberikan secara automatik. 

moratorium 6 bulan 2021

Kemudahan ini juga diberikan kepada pengusaha PKS yang terjejas tertakluk kepada semakan dan kelulusan pihak bank. Permohonan akan dibuka pada 7 Julai 2021. Peminjam hanya perlu memohon dan menandatangani perjanjian pindaan syarat-syarat pinjaman yang berkaitan.
  • Pinjaman Pelajaran Mara ditangguhkan bagi tempoh tiga bulan atau penjadualan semula bayaran balik pinjaman dengan ansuran bulanan serendah RM100 selama 12 bulan.
  • Bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) ditangguhkan selama tiga bulan
Semoga dengan adanya bantuan ini dapat meringankan beban rakyat yang terkesan pendapatan akibat COVID-19. Manfaatkan sebaiknya. 


15 comments:

  1. banyak bantuan yang diberikan... alhamdulillah, daripada tak ada

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.. setelah banyak pihak yang mendesak, akhirnya kerajaan mengumumkan bantuan.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, banyak bantuan yang diberikan, moga moga dapat membantu orang yang betul betul memerlukannn bantuan.

    ReplyDelete
  4. moratorium 6 bulan tu dah start automatik ke belum?

    ReplyDelete
  5. tgk bantuan mcm ni, nak marah pun ada haihh

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah. Syukur seribu syukur. Di sebalik kesukaran hidup, kerajaan tetap berusaha menjaga kebajikan rakyat!

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah menyelitupi pihak-pihak lain juga. Sebenarnya banyak pihak terkesan.

    ReplyDelete
  8. Semoga ekonomi dan kesihatan rakyat negara kita akan pulih secepatnya

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah, ada lagi bantuan .. Apa pun yg berlaku, selagi ada bantuan diberikan, tetap kusyukuri... Gituh... Moga Allah bantu kita selalu .. cepatlah hapuskan Covid 19 ni.. hm

    ReplyDelete
  10. Moratorium tu macam tak start automatik je sbb kereta kena bayar mcm biasa. Huhu

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah.. Semoga bantuan ini semua dapat membantu mereka yang memerlukan..

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.