Header Ads Widget

New Stories!

6/recent/ticker-posts

Pengisian Ramadhan #4 : Membaca Al Quran

Membaca Al-Quran pada bulan Ramadhan memiliki kelebihan bahawa setiap huruf yang kita baca akan mendapat pahala yang berlipat ganda.  Tidak hanya membaca saja, sekadar mendengar bacaan Al-Quran saja bagi umat muslim adalah pahala, maka perbanyaklah mendekatkan diri dengan bacaan Al-Quran selama bulan suci Ramadhan dan istiqamah bukan sahaja di bulan Ramadhan.

pengisian-ramadhan-4-membaca-al-quran

Alquran Al-Karim adalah pedoman hidup umat manusia. Banyak hikmah dari memperbanyakkan membaca Al Quran.

1. Mendapat pahala yang sangat banyak, di mana satu huruf diberi balasan dengan sepuluh kebajikan, sebagaimana diriwayatkan oleh Iman At-Tirmidzi dalam sebuah hadits Rasulullah SAW. Kita tahu bahwa seluruh Al Quran, menurut sebuah literatur berjumlah 325.015 huruf, yang bererti satu kali khatam Alquran mendapatkan nilai pahala kebajikan berlipat ganda sepuluh, yakni 3.250.150.

Tentu untuk meraihnya, kita harus berusaha memperbanyak membaca Al Quran. Baik sebulan sekali, dua bulan sekali, atau bahkan tiga bulan sekali. Bahkan banyak di antara ulama Alquran yang mampu mengkhatamkan Al Quran setiap seminggu sekali.

2. Allah SWT akan mengangkat darjat orang-orang selalu membaca Al Quran, mempelajari isi kandungannya dan mengamalkannya dalam kehidupan sehari-hari.
“Sesungguhnya Allah mengangkat darjat suatu kaum dengan Kitab Al Quran dan Allah merendahkan kaum yang lainnya (yang tidak mau membaca, mempelajari dan mengamalkan Alquran).” (HR Bukhari).
Orang-orang yang membaca Al Quran bererti orang-orang yang selalu dekat dengan Allah, bahkan membaca Alquran merupakan bercakap-cakap dengan Allah SWT.

3. Mendapatkan ketenangan jiwa atau hati yang sangat luar biasa, di mana setiap ayat Al Quran yang dibacanya akan mendatangkan ketenangan dan ketenteraman bagi yang membacanya.

4. Mendapatkan syafaat (pertolongan) pada hari Kiamat. Maka perbanyaklah membaca Alquran ketika nafas masih menyertai kita dan denyut jantung masih bergerak, kerana bacaan Al Quran akan menjadi syafaat/penolong bagi para pembacanya di hari Kiamat nanti, dikala manusia banyak yang sengsara dan menderita.

5. Akan terbebas dari aduan Rasulullah SAW pada hari Kiamat nanti, di mana ada beberapa manusia yang diadukan Rasulullah SAW pada hari Kiamat dihadapan Allah SWT.

Jadi perbanyaklah membaca Al Quran, luangkan waktu sisa-sisa kehidupan yang Allah berikan untuk memperdalamkan lagi ajarannya. Jangan disia-siakan, kerana Al Quran akan mengantarkan kemudahan kita ketika menghadap Allah SWT (sakaratul maut). Semoga Bulan Ramadhan ini akan manjadikan kita lebih rajin dan istiqamah membaca Al Quran.

Post a Comment

5 Comments

  1. betul, kalau tak smpat pegang al quran, masih bole baca ayat2 yg kita hafal, al fatihah ke... 4 qul ka... ok juga.....
    nak lebihh pahala,, baca al quran truihhh, khatamkan .... kan....hehe

    ReplyDelete
  2. Banyak pahala yg kita perolehi dengan membaca al quran

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.