Wise Nutrition NEM Membantu Melegakan Sakit Sendi Dengan Berkesan

Monday, April 25, 2016


Sakit sendi atau sengal-sengal dah biasa sangat kita alami tak kira peringkat usia tua atau muda. Biasanya terjadi kalau kita sesekali buat kerja berat, melakukan aktiviti riadah, duduk terlalu lama ataupun memang ada masalah di bahagian sendi terutamanya mereka yang telah berumur.

Kalau kena sakit sendi ni memang sakit rasanya sampai nak bergerak buat kerja pun susah. Pergerakan jadi terbatas dan tidak seperti biasa. Mereka yang pernah rasa sakit tu je faham sakitnya macam mana kan. Kebiasaanya sakit sendi ni akan menyerang di bahagian lengan, kaki, lutut, jari, tumit, bahu, pinggul dan pinggang.


Arthritis atau Osteoarthritis(OA) adalah sejenis jenis penyakit yang mendatangkan kesakitan, kemerahan, bengkak dan kekejangan sendi. Antara sebab-sebab berlaku Arthritis :
  • Kerosakan Sendi 
  • Jangkitan kuman 
  • Penyakit yang diwarisi 
  • atau sebab-sebab lain 
Arthritis yang sering dihidapi di kalangan dewasa adalah Osteoarthritis (OA), rheumatoid Arthritis,  Arthritis yang disebabkan oleh jangkitan kuman  dan Gout

OSTEOARTHRITIS(OA) sejenis sakit sendi yang paling biasa dihidapi disebabkan oleh sendi yang telah haus akibat pergerakan. Ianya lebih kerap berlaku di kalangan warga tua. Menjadi lebih sakit bila melakukan pergerakan dan sakit di penghujung hari

RHEUMATOID ARTHRITIS (RA) lebih kerap dihidapi kaum wanita disebabkan oleh tindakan daya tahanan badan yang bercelaru di mana tubuh badan sendiri menghasilkan antibodi untuk menyerang sendi-sendi sendiri.  Menyebabkan kekejangan sendi di waktu pagi dan kekejangan tersebut mengambil masa lebih dari tiga puluh minit untuk reda pada waktu pagi. Sendi-sendi terlibat adalah jari, pergelangan tangan, tangan dan kaki.

ARTHRITIS YANG DISEBABKAN JANGKITAN KUMAN disebabkan oleh kuman yang pada kebiasaanya akan mengalami demam dan menggigil dan menyerang satu sendi sahaja

GOUT pula disebabkan oleh asid urik yang mendap di sendi-sendi yang biasanya menyerang kaum lelaki di pertengahan umur dan menyerang pangkal ibu jari kaki.

Tanda-Tanda Arthritis

  • Sakit sendi (tangan, pergelangan tangan, jari, pergelangan kaki, punggung, tulang belakang di bahagian bawah) 
  • Sendi bengkak 
  • Kekejangan sendi 
  • Susah untuk bergerak seperti biasa 
  • Sakit apabila bergerak 
  • Perubahan kepada sendi 
  • Lutut berbunyi bagi penyakit osteoarthritis lutut 
  • Otot betis menjadi kecut bagi penyakit osteoarthritis lutut 
  • Sakit bila sekeliling sendi ditekan 
Berikut mungkin menambahkan risiko arthritis
  • Peningkatan usia 
  • Badan terlalu gemuk: bagi penyakit osteoarthritis lutut 
  • Jika ada ahli keluarga yang mengidap peyakit arthritis: terutama sekali bagi osteoarthritis keseluruhan, gout ‘familial’ 
  • Sendi yang terlebih fleksibel (‘hypermobile joints’) 
  • Kecederaan berat contoh bersukan 
  • Mencangkung bagi osteoarthritis lutut 
  • Pekerjaan: Osteoarthritis lutut bagi pekeja buruh dan Osteoarthritis punggung bagi peladang
Bayangkan jika sakit sendi yang berpanjangan tanpa kita ubati, dah tentu segala pergerakan/pekerjaan kita sangat terbatas dan tidak dapat menjalani kehidupan normal seperti orang lain. Mungkin kita tidak akan dapat meneruskan pekerjaan kita dengan sempurna. Bagaimana nak meneruskan kehidupan untuk meneruskan hidup dan menyara hidup? Jika tidak diubati dari awal, penyesalan di kemudian hari tak berguna.

Sakit sendi ni nampak macam kecil je tapi kesannya akan memberikan kesan yang berpanjangan jika tidak di rawat diperingkat awal. Jika tidak dirawat di peringkat awal, mungkin perlu menjalani pembedahan. Setiap penyakit pasti ada ubatnya. Jangan mudah kecewa dan berusaha untuk mengubatinya di peringkat awal.

Jika mengalami sakit sendi yang berterusan :
  • Elakkan aktiviti yang menambahkan tekanan pada sendi 
  • Guna alat pembantu untuk mengurangkan tekanan pada sendi contohnya penarik zip dan alat bantu bagi bangun dari kerusi, tandas dan katil 
  • Bagi osteoathritis lutut, elakkan mencangkung dan duduk di atas lantai. Apabila duduk di atas kerusi, pastikan kerusi itu di paras lutut dan tidak terlalu rendah. Gunakan kerusi yang ada pemegang tangan untuk membantu bangun dari kerusi 
  • Guna kasut yang boleh menyerap hentakan. 
  • Penahan Sakit
Sakit sendi selalunya menyebabkan kekejangan otot dan tanda-tanda lain tekanan. Tekanan juga menentukan tahap kesakitan seseorang itu.

Bagi mereka yang selalu mengalami masalah sakit sendi atau sengal ni, boleh cuba cuba amalkan makan Wise Nutrition NEM yang boleh membantu melegakan sakit sendi dengan berkesan. Selain minum susu sebagai bekalan kalsium untuk menguatkan tulang, Wise Nutrition NEM adalah makan tambahan semulajadi TERBAIK untuk kesihatan dalam melegakan sakit sendi.

Apakah itu NEM

NEM adalah satu-satunya bahan yang berasaskan selaput membran kulit telur yang telah terbukti dalam banyak kajian saintifik yang melibatkan kesihatan sendi. Banyak kajian terhadap pesakit telah menunjukkan yang ianya amat berkesan dalam mengurangkan kesakitan dan memulihkan kelenturan sendi dengan hanya pengambilan 500mg harian.

Selaput kulit telur NEM mengandungi pelbagai khasiat nutrient seperti chondroitin, hyaluronic acid, collagendan glycosaminoglycans di mana kesemuanya ada secara semulajadi pada selaput membrane telur. Kombinasi semulajadi nutrient ini amatlah penting untuk sendi-sendi berfungsi dengan sihat.

Lebih daripada 7 Kajian klinikal telah membuktikan bahawa NEM memang berkesan mengurangkan kesakitan sendi dan membantu meningkatkan kelenturan sendi.

Skala : (0-Tak sakit, 10-Sangat sakit) 


Andai kata jika sebelum ni pernah mengalami sakit sendi dan mengambil Glukosamina & Kondroitin,

Wise Nutrition NEM kesannya 5 kali lebih berkesan.

Sebab Sebab Kenapa Perlu Memilih NEM?

  • Pengurangan atau kelegaan dari kesakitan dalam masa 7-10hari sahaja!
  • Pemulihan kelenturan sendi sehingga 90%!
  • Teknologi pengekstrakan selaput membrane kulit telur dari USA yang telah dipatenkan! 
  • Merupakan punca semulajadi nutrient seperti chondroitin sulfate, hyaluronic acid, glycosaminoglycans dan collagen yang sangat penting untuk kesihatan sendi-sendi.
  • Menggunakan teknologi proses pengeluaran yang bebas dari bahan kimia dan mesra alam dalam fasiliti GMP(Good Manufacturing Practise) 
  • 100% tiada kesan sampingan seperti loya, cirit birit ataupun sembelit. 
  • 100% makananyang semulajadi. 
  • 100% diiktiraf oleh USDA, NSF & GMP USA.
  • 100% JAMINAN PULANGAN WANG dalam masa 14 hari!
  • 5 kali lebih berkesan daripada Glukosamina & Kondroitin

Pengidap arthritis harus perlu ambil berat tentang penyakit mereka dan menambah pengetahuan mengenai penyakit tersebut. Antara langkah langkah yang boleh di ambil:
  • Kurangkan berat badan 
  • Senaman sendi 
  • Menjalani program senaman yang membolehkan sendi mereka bergerak dengan lebih lancar dan otot mereka menjadi lebih kuat. 
  • Selain dari senaman sendi, perlu juga bersenam untuk kesihatan am contohnya berjalan, berbasikal atau berenang. 
  • Perlindungan Sendi
Jangan lupa amalkan pemakanan Wise Nutrition NEM! Mempunyai kelulusan daripada KKM dan halal.

untuk maklumat lanjut tentang Wise Nutrition NEM

www.wisenutri.com

Whatsapp / Wechat

019-4009945

Amalkan gaya hidup yang sihat


Kredit : Sumber maklumat Arthritis

3 comments

  1. akak pun ada masalah dekat bahagian lutut..kalau dah duduk,nak naik balik mmg amik mase...lepas kaki patah,dah terjadi macm ni

    ReplyDelete
  2. bagus juga ada maklumat macam ni... banyak pilihan.

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.