Gadgets

Hiking Full Loop Bukit Batu Putih Tanjung Tuan Melaka, Puncak Bukit Batu Putih

Dari Glass Observation Deck cuma ambil masa lebih kurang 7 minit untuk sampai ke Bukit Batu Putih. Itu menurut pace sayalah. Pace orang lain lebih laju lah kan. 

Saya jalan santai je lah tak beria benar nak cepat. Kita pun dah berjalan jauh, santai-santai je sudah. Cuma nak cakap kalau dari Glass Observation Deck tu tak jauh lah nak sampai sini.

Untuk ke puncak Bukit Batu Putih ni ada 3 laluan, itu yang saya nampak lah. Setiap laluan ada menyediakan tali untuk memudahkan pendakian ke atas.

Bukit Batu Putih Tanjung Tuan Melaka

Laluan 1 ada orang tengah turun. Marilah kita beralih ke laluan kedua. Eh, ada orang juga. Laluan pun macam nampak payah sikit.

Bukit Batu Putih Tanjung Tuan Melaka

Marilah kita ke laluan 3 Nampak lebih mudah. Saya suruh encik suami naik dulu. Di laluan 3 ni mudah untuk kita panjat ke atas. Tali pun membantu. Tak ada tali boleh berpaut pada batu pun boleh.

Bukit Batu Putih Tanjung Tuan Melaka

Kejap je panjat batu dah sampai atas. Masa kami sampai atas, ada lebih kurang 10 orang macam tu. Mujur jugalah tak ramai. Masa parkir tadi kemain meriah ramai orang. Ramai dah balik lah kalau mereka hanya fokus di sini.

Mungkin ramai datang awal pagi dan awal balik. Okay jugalah tak ramai orang. Kalau ramai orang, jenuh juga nak menunggu giliran bergambar. Tak ada orang sangat ni bolehlah kita bergambar lama sikit. Kannn...

Terutamanya nak menunggu giliran bergambar dengan papan tanda ni. Papan tanda yang menjadi rebutan kalau berjaya sampai ke puncak.

Bukit Batu Putih Tanjung Tuan Melaka

Ini kali kedua saya menawan puncak Bukit Batu Putih secara full loop. Dulu hiking terus kesini dari pintu masuk jalan tar tu.

Walaupun bukan pertama kali sampai puncak Bukit Batu Putih ni, tetaplah tak jemu memandang permandangan terbentang luas ni. Tapi tulah, terik lain macam. Panas tak mampu buka mata! Waktu pun dah pukul 11 lebih hampir tengahari. Belum tengahari pun dah panas macam apa dah.

Bukit Batu Putih Tanjung Tuan Melaka

Sebelum turun sempatkan juga ambil beberapa keping gambar lagi. MashaAllah jernih betul air laut Tanjung Tuan ni. Dah zoom pun nampak jernih betul airnya.

Bukit Batu Putih Tanjung Tuan Melaka

Kita tengok Monkey Bay dari kejauhan. Check point kita terakhir tu lepas ni.

Bukit Batu Putih Tanjung Tuan Melaka

Ramai juga yang ambil peluang mandi di Monkey Bay. Port mandi, berkelah yang sangat cantik. Pertama kali lepas hiking Bukit Batu Putih dulu pernah duduk lepak di Monkey Bay sambil makan nasi lemak. 

Pernah juga sekali datang ke Monkey Bay semata-mata nak ambil gambar. Rajin pula masa tu kan.

Bukit Batu Putih Tanjung Tuan Melaka

Tak sampai 10 minit kami berada atas puncak Bukit Batu Putih sebab panas gila. Jomlah kita turun. Tak sabar nak menghabiskan misi full loop Tanjung Tuan.

Mula dari Glass Observation Deck : 11:24 am
Tiba di Bukit Batu Putih : 11:31 am
Tempoh masa : 7 minit 
Tahap kesukaran : mudah
Destinasi seterusnya : Monkey Bay

Bukit Batu Putih Tanjung Tuan Melaka

4 comments:

  1. Hebat! Berbaloi dapat tengok pemandangan yang cantik!

    ReplyDelete
  2. Issssh cantiiiiik view dr atas kak 😍😍😍😍. Dan lihat monkey bay di kejauhan, banyak orng main air sampai agak jauh dari tepi, berarti tak dalam memang yaa. Anak2 kalo diajak kesana pasti suka ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tersangatlah cantik tengok depan mata. Ya, nampak macam tak dalam sangat. Untuk orang pandai berenang, okaylah untuk mandi manda jauh². Jenis tak pandai berenang, boleh main air tepi tepi je lah. Budak budak mesti suka dapat main air kan.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.