Gadgets

Mengopi Di Senalingbucks Coffee by Ed’s, Philadelphia (Pilah)

Selesai kenduri di rumah mak mentua, encik suami nak ke pekan Kuala Pilah. Nak buat plate motor dan kereta yang baru. Sekali kedai tu tutup daaa... Ada tulis nota "bercuti sampai 19 Februari". Betul betul meraikan Raya Tahun Baru Cina nampaknya tokey kedai. Biasa kaum Cina ni jarang cuti lama.

Ke pekan bawa sekali anak-anak buah yang suka sangat mengikut. Pantang ajak, nak mengikut saja. Tak ajak pun dia dah ikut dari belakang. 

Dah kedai tu tutup, mohlah kita mengopi di Senalingbucks Coffee by Ed’s, Philadelphia (Pilah) yang tak jauh dari pekan Pilah. Kemain Pilah mendonia jadi Philadelphia terus.

Masa awal-awal buka cafe ni tahun 2022, pernahlah pergi membeli kopi sekali. Tuan kedai kenalan encik suami dan adik ipar. Jadi kita pergi untuk support lah gitu. Sekarang baru nak datang semula minum di sini. Dulu beli takeaway je. Sekarang dah bertambah menarik dekorasi kedainya.

Inilah rupa dari luar Senalingbucks Coffee by Ed’s. Bangunan kedai lama 2 tingkat dengan binaan kayu papan. Klasik sangat ala kedai kopitiam dulu-dulu.

Senalingbucks Coffee by Ed’s
Pangah sibuk melayan anak-anak buah, Mangah sibuk ambil gambar

Ada kerusi healing diluar. Saiz budak-budaklah tapi. Orang dewasa jangan berani nak duduk sini pula ye.

Senalingbucks Coffee by Ed’s
kerusi healing for kids


Senalingbucks Coffee by Ed’s
Senalingbucks Coffee by Ed’s OPEN

Sampai-sampai je ramai orang di dalam. Cuma ada beberapa je meja kosong. 

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Tak sempat nak tengok apa yang menarik di bawah ni. Sempat ambil gambar sekeping dua.

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Masa encik suami buat pesanan di kaunter, saya bawa anak-anak buah naik ke tingkat atas. Nak tengok kot ada kosong lagi bahagian atas ni. Tangga dia macam seram nak naik sebab macam curam tapi bila naik okay je sebenarnya. Illusi je tu!

Tapi tak sesuailah untuk warga emas atau mereka yang ada masalah sakit lutut untuk naik ke atas.

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Di bahagian atas ni kena tanggalkan kasut dan selipar ye.

Senalingbucks Coffee by Ed’s
Lupa pula nak susun elok-elok

Sebabnya lantai di atas ni beralaskan tikar getah dan karpet. Jadi, silalah ikut arahan dan jaga kebersihan.

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Bahagian atas ni tak ada orang. Bolehlah kita buat macam ini tempat kita yang punya. Boleh pilih nak duduk tepi tingkap ke, duduk bawah ke atau duduk di sofa lama tu. Anak buah pun bebas main. Kalau ada orang kena behave sikit. 

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Sementara tak ada orang, bolehlah kita bebas ambil gambar sana sini. Menarik betul ruang tingkat atas ni. Terasa macam rumah di kampung sendiri. Suka juga design rumah kedai macam ni. Bagus juga tuan kedai masih mengekalkan ke klasikan seni bina lama ni.

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Terdapat kabinet lama. Ke televisyen lama jenis buka tu? Entahlah. Takkan kita nak usik barang-barang orang pula kan. Lampu tu tak lama ye, itu lampu IKEA sebab kat rumah saya pun jenis lampu yang sama sebab tu tahu.

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Kalau duduk di sofa lama ni macam kita datang rumah orang di kampung kan vibes dia. Menarik juga idea letak kerusi sofa lama ni.

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Dapat duduk mengopi di tepi tingkap pun macam best juga. Tapi tulah tak sempat nak potretkan kopi di sini sebabnya masa kopi kami sampai ada pelanggan lain naik atas dan duduk di bahagian sofa lama tu.

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Sementara menunggu pesanan kita siap, layan anak-anak buah dan ambil gambar. Kalau bab posing, serahkan pada mereka. Tak payah suruh posing, dia tahu dah.

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Dah bergambar dengan Mangah a.k.a Mak Ngah. Giliran Pangah a.k.a Pak Ngah pula melayan dorang. Masing-masing melayan kartun di Youtube sementara menunggu pesanan sampai.

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Tak lama kemudian, sampailah pesanan kami. Agak lambat jugalah sebab ramai orang kan kat bawah tadi. Untuk anak buah, encik suami pesan air strawberry dengan frappe dan jem strawberry. Tak pasti apa nama menu ni sebab bukan saya yang pesan. Hihi..

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Favourite anak buah ni. Sebelum ni abah dia belikan, dia suka. Tak sampai 5 minit habis dia minum sorang. Adik dapat minum 2 -3 sedut je. Katanya haus, padahal memang favourite dia tu. Saya pun dapatlah sesedut nak rasa. Memang sedap pun. Patutlah dia suka.

Encik suami pesan caramel macchiato panas. Sekarang dah boleh kenal kalau caramel macchiato panas mesti art dia macam ni.

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Saya punya macam biasa, hazelnut latte. Latte art yang simple tapi menarik. Dua-dua sedap!

Senalingbucks Coffee by Ed’s

Kami hanya pesan minuman je. Tak pasti makanan apa yang ada disini. Tak membelek sebab kita datang nak mengopi je pun. Masing-masing pun dah kenyang makan lauk kenduri. 

Senalingbucks Coffee by Ed’s, salah satu port lepak kopi menarik di Kuala Pilah. Pasti akan datang lagi kalau nak mengopi. 

16 comments:

  1. bukan main gempak nama kedai...
    dan lawa juga. kalau yang dibawa tu anak buah lelaki confirm dah besilat droang kat atas tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi..nak bagi hype gitu. Unik klasik style macam ni kan. Hihi..yang adik tu lelaki. cuma bila kakak perempuan dia kurang lasak sikit nak bersilat. Dah dapat tengok Youtube senyaplah dorang.

      Delete
  2. Menariknya kedai kopi, sangat klasik. Rasanya, itu tv lama jenis buka ke tepi tu. Rumah arwah opah akak ada tv macam tu dulu. :D

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Dah alang-alang dekat dengan kampung wak, itu yang pergi tu. Unik wak ala kedai kopi lama.

      Delete
  4. Best juga cafe ni tapi jauh betul nak ke Kuala Pilah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang best. Kalau terlalu kat Pilah tu bolehlah singgah. Kalau semata-mata nak pergi sini macam mustahil sangat kan. hihi...

      Delete
  5. Ya Allah cantik nya tempat mengopi nyer.. teringin nak ada rumah kampung macam ni.. best best boleh pergi ni.. Thanks Sharing :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann...best vibes kat sini. Seronok kalau ada rumah kampung macam ni. Sekarang banyak rumah kampung dah bertukar rumah batu. Silakan singgah nanti. Sama²

      Delete
  6. memang cantik. kalau owner letak game tradisional macma congkak ke batu seremban ke mesti lagi ada vibe kampung tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good idea tu Sal. Memang vibes kampung lah cerita dia. Sambil tunggu air boleh juga main permainan tradisional gitu. Taklah bosan kan...

      Delete
  7. Kat tempat sis fiza banyak juga ya cafe-cafe yang menarik .. Aihh CCL nak kena pergi jejalan laa area sana ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, banyak juga cafe menarik dan banyak lagi tak pergi. hihi...
      Welcome to Negeri Sembilan.

      Delete
  8. Tadi saya pikir kakak memang lagi di philly liburan 😄, tapi ternyata Kuala pilah disebut Philadelphia yaa 😂. Sama macam kota purwokerto di Jawa Tengah, di sebut Puerto Rico 🤣

    Saya sukaaaaaa konsep kopi tiam iniii 😍😍😍😍. Bagian macam rustic, unfinished works. Tapi atasnya seolah rumah kampung kan. Cozy sangat 👍👍

    Kursi healing tuh saya pun tak berani nak duduk. Drpd terjatuh kebelakang kan 🤣. Malu pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..taklah, saja bagi nama ala international gitu. Kalau ada yang seakan-akan nama international, begitulah jadinya kan.

      Disebabkan dia kedai yang lama, jadi cuma hanya perlu touch up sikit je. Jadi rustice vintage tu ada yang masih kelihatan.

      kerusi healing tu pun saiz kanak-kanak. Kalau anak-anak duduk tak pandai nak bangun semula boleh terlingkup juga tu. hati hati.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.