Hanya Melihat Dari Kejauhan Bangunan Tun Razak Exchange (TRX)

Azhafizah MN
By -
12
Akhirnya siap juga bangunan Tun Razak Exchange (TRX), sebuah menara ikonik baharu di Malaysia. Juga dikenali dengan nama Exchange 106 dengan ketinggian 450 meter. Dahulu dikenali sebagai Daerah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur, KLIFD.

Banyak juga nama menara ikonik ni ye. Menara Tun Razak Exchange (TRX) menjadi mercu tanda baharu di Kuala Lumpur. Ianya juga sebahagian daripada projek Tun Razak Exchange (TRX).

Biasanya kalau ke IKEA Cheras, jika berhenti di lampu isyarat mesti akan melihat progress bangunan ni. Baru-baru ni pergi IKEA, barulah dapat melihat TRX yang dah siap sepenuhnya. TRX dijadikan sebuah pusat membeli belah (mall) yang telah dibuka pada bulan November 2023 kalau tak silap.

Tun Razak Exchange (TRX)

Kita belum sempat lagi nak jejak masuk dalam TRX. Hanya mampu melihat dari kejauhan je bangunan Tun Razak Exchange (TRX) ni. Kalau ada tujuan, barulah kita menyinggah jika ada kesempatan. Nak pergi saja-saja memang malas.

Tunggulah kita acah-acah playing tourist in Kuala Lumpur nanti. Ada yang pergi? Katanya best, kedai banyak, banyak pilihan makanan, banyak jenama mewah, ada rooftop garden dan macam-macam lagilah. Kita window shopping je lah...


Post a Comment

12Comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

  1. Agaknya sebab dah tak berapa muda, jadi akak pun kurang perasaan nak pergi saja-saja bila ada tempat baru gini. Tengok dari jauh pun cukuplah 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi..agaknya lah. Faktor usia kita. Sekadar ambil gambar pun boleh.

      Delete
  2. pernah pergi rooftop garden masa baru bukak. pergi malam bestlah, kalau siang panas sebab tak berbumbung. kedai-kedai tak explore lagi. senang pergi naik public sebab parking agak tricky. sekian review TRX mall. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau panas memang tak nak lah naik atas tu. Malam mesti meriah dengan lampu² nya kan. Senang lagi nak public transportlah kiranya kan. Terima kasih review.

      Delete
  3. bangunan ni mercu tanda baru . rasanya bangunan tertinggi di malaysia kan kalah dengan klcc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti pulak. Bangunan baru mesti ramai yang datang.

      Delete
  4. nnt datang kl lagi
    naik mrt boleh sggh TRX
    jgn lupa beli cekelat mahal
    hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah bilalah nak naik MRT tu haa..cekelat apa yang mahal tu?

      Delete
  5. Ya ampun! Tinggi betul TRX sampai 450 meter!
    Tahun lepas kami acah-acah hendak ronda KL, tapi akhirnya menyerah. Baiklah pergi ke tempat lain. KL sudah jauh berbeza dengan zaman remaja Kak Amie. Walaupun arwah ayah asal orang KL, tapi kini KL sudah asing bagi kami!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa..KL dah banyak berubah, semakin pesat dan semakin sesak. Kepala pun jadi serabut tengok. Ohh arwah ayah kak Amie orang KL, saya ingatkan Selangor juga.

      Delete
  6. Kagum dengan team jurutera, arkitek dan semua yang terlibat pembinaan bangunan ni.

    ReplyDelete
Post a Comment