Menjamu Selera di Tepi Sungai @LaPaROTI

Azhafizah MN
By -
6
Balik dari hiking Bukit Kepayang terus membeli basah dapur, singgah di Kipmart Lavender Height. Lepas tu on the way balik rumah singgah sarapan di LaPaROTI. Sebelum hiking sempat minum air saffron, air masak dan energy bars je.

Turun bukit auto lapar jadinya. Rasain lo! Siapa suruh tak sempat nak buat breakfast. Mujurlah tak lapar masa hiking tu. Membantu juga makan energy bars. Biasanya macam tu lah, kalau hiking wajib makan energy bars atau chocolate bars. Baru bertenaga.

Kadang bukan selera sangat nak makan nasi lemak bagai sebab risau nanti sakit perut. Kang payah nak cari toilet.

Kami singgah di LaPaROTI tepat pada masanya sebab kedai ni buka pukul 10:00 pagi. Kami sampai lebih kurang pukul 10:15 macam tu. Kedai baru buka lagi dan dah ada pelanggan yang lain juga baru sampai.

LaPaROTI

Kami terus membuat pesanan di kaunter pesanan. Eh eh ada kucing comel sedang mengintai. Comel lukisannya pun. 

LaPaROTI

Agaknya inilah kucing yang sebenarnya. Di mana-mana kedai mesti ada pelaris. Siapa lagi kalau bukan si kucing. Comel dan manja kucing ni. Panggil dia terus datang lepak atas meja terus. Bulunya lembut dan bersih je. Sementara menunggu pesanan sampai, kita main dengan kucing dulu.

LaPaROTI

Apa yang menariknya kedai LaPaROTI ni adalah lokasinya terletak di tepi sungai. Suasana tepi sungai tu yang mahal dan unik. Salah satu daya tarikan LaPaROTI. Selain tu banyak menu pilihan yang menarik dan menyelerakan.

Disebabkan lapar, saya pesan nasi lemak dan encik suami pilih mi kari. Lepas tu rasa macam dah lama tak minum teh O. Encik suami pula bantai order teh tarik. Dah lama tak minum teh tarik katanya. Takpe, kita bagi chance lah kan.

LaPaROTI

Air dihidangkan dalam cawan kertas. Mungkin lebih mudah untuk mereka menguruskannya dan lebih cepat mengemas tanpa perlu basuh. Terus buang je. Tapi dia lagi menarik kalau guna cawan macam kopitiam tu. Lagi klasik cerita dia. Macam kopitiam atau kedai kopi atau warung kopi macam dulu-dulu.

LaPaROTI

Fuhh..lama tak pekena teh tarik terasa kemanisan teh tarik dengan kepahitan kelat kelat teh. Sedap! Cuma manis sikitlah. Tak sempat nak hirup buih-buih tu, encik suami dah bedal dulu. Haiyaa...Kita pula dah tinggal sikit baru nak rasa. Apooo!

Kami pilih meja yang berdekatan dengan tepi sungai. Dapatlah jamu mata tengok permandangan sungai sambil menikmati makanan.

Nama nasi lemak ni nasi lemak ibu jari. Mungkin merujuk kepada thumbs up bermakna sedap. Memang sedap pun cuma sambal kurang pedas sikit.

LaPaROTI

Dari pandangan atas, lengkap sepinggan nasi lemak. Porsi nasi pun cukup bagi saya. Nak cepat makan sampai gegar pula gambarnya haa...

LaPaROTI

Nama menu mi kari encik suami saya lupa apa namanya. Dia punya hiasan sampai tak nampak mi di bawah tu.

LaPaROTI

Tak kedekut bahan langsung! Rasa dia. Sodap boto! Mesti air tangan orang lama-lama yang membuatnya ni. 

LaPaROTI

Sebelum gerak, ambil gambar sungai dulu. Disediakan juga kerusi healing dan meja. Bolehlah healing di tepian sungai ni sambil menikmati makanan yang dipesan. 

LaPaROTI

Dahlah sedap, vibes pula menarik. Patutlah viral LaPaROTI ni. Bagus bagus. Terus kekalkan kesedapan dia, nanti-nanti kita boleh datang lagi dan cuba menu lain pula.

LaPaROTI
Lot 8068, Batu 2, Jln Jelebu, Taman Setia Jaya, 70400 Seremban, Negeri Sembilan

Ada satu lagi cawangannya di KOMBES. Tapi tak pula tergerak hati nak singgah situ. Rupanya banyak menu sedap di LaPaROTI. Kot teringin makan malam di situ, boleh pergi di KOMBES. Cuma vibes dia lainlah tak ada permandangan begini di tepian sungai.

Post a Comment

6Comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

  1. samalah kita kalau nak hiking ke jogging ke, tak makan dulu sebab takut sakit perut. syok gak makan sambiil healing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn..bila perut memulas tu yang tak syok tu. Dahlah nak cari toilet payah.
      Bolehlah kalau nak healing sebentar gitu.

      Delete
  2. comel je kedainya.. mee kari tu nmpak menarikkk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain kedai comel, makanan pun bukan nampak menarik je. Sedap!

      Delete
  3. Best nyer tempat macam ni.. santai sungguh sambil layan suasana :D

    ReplyDelete
Post a Comment