Menu Berbuka 28 Ramadan : Sambal Tempe Jawa Dan Taugeh Tumis

Konon nak masak nasi ayam tapi auto cancel. Sebabnya kena habiskan stok yang mana perlu dihabiskan dulu sebelum cuti raya panjang ni. Tempe dan taugeh perlu dihabiskan dulu. Makanya, kita masak sambal tempe jawa lah. 

Walaupun ada bahan tak cukup, sayur fucuk tauhu tu tak ada. Cili kering dan cili kisar pun nan hado. It's okay. Kita buat sampai jadi. Cili kisar saya gantikan dengan sos keropok lekor. Tiba-tiba muncul idea tu. Pun bolehlah kan...

Dari segi rasa tak jauh beza pun. Masa-masa darurat ni kita gunakan je lah apa yang boleh diganti. Menu sambal tempe jawa bukan menu ringkas sangat. Masih memerlukan kerja lebih untuk sediakan satu-satu bahan. Kena potong dan goreng asing-asing. Dah siap tumis barulah campurkan semuanya.

baca juga : resipi sambal tempe

Sambal Tempe Jawa Dan Taugeh Tumis

Memandangkan ada stok taugeh yang perlu dihabiskan, tumislah sekali sayur taugeh campur tauhu. Menu berbuka 28 Ramadan bertemakan sayur ye. Sedap juga buat ratah. Sambal tempe jawa tak mampu nak habiskan, kita jadikan menu untuk sahur esok je lah.



6 comments:

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.