Menu Berbuka 19 Ramadan : Ikan Siakap Goreng Berlada Dan Sayur Campur

Azhafizah MN
By -
0
Dua hari tak masak berbuka rasa macam lama pula tak masak. Kembali kita memasak di dapur dengan menu berbuka serba ringkas. Ringkas tak ringkas sangat lah sebab kena menumis bagai. Ikan siakap berbaki separuh bahagian lagi, kita goreng dan buat masak berlada lah pula.

Goreng ikan siakap dengan garam dan serbuk kunyit. Lepas tu baru tumis cili api, bawang merah, bawang putih dan kunyit hidup yang ditumbuk. Dah garing, masukkan air sikit, buah belimbing buluh, garam sikit dan biarkan kering sikit baru masukkan ikan gaul rata. 

Atau nak kekalkan kegaringan ikan tu, tak perlu gaulkan sekali. Curahkan je terus atas ikan yang dah goreng tu. Ikut selera masing-masing. Dua-dua pun sodap!

Ikan Siakap Goreng Berlada Dan Sayur Campur

Selagi ada stok belimbing buluh kita letaklah dia ganti asam keping. Saja letak bawang holland lebih sikit biar meriah sepinggan.

Kalau nak masak apa-apa jenis ikan goreng berlada, saya suka goreng ikan dulu. Ada orang suka tumis dan masukkan ikan terus tanpa digoreng terlebih dulu. 

Sayur, masak sayur campur sebab encik suami beli sayur cendawan tiram pek besar. Kita ulang dan ulang je lah lauk cendawan sampai habis stok. Letak segala sayur yang sesuai mesra bersama. Ada kacang panjang, baby jagung, lobak merah, udang sikit dan cendawan tiram.

Cendawan ni tak boleh nak simpan lama sangat. Kalau dia tak berair okaylah tahan lama sikit. Nak cepat habiskan kena buat cendawan tiram goreng rangup guna tepung bestari baru laku dan habis cepat.


Tags:

Post a Comment

0Comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Post a Comment (0)