Sunscreen Wardah UV Shield Aqua Fresh Essence SPF 50 PA++++ untuk Kulit Kering

Sunscreen ni produk wajib pakai untuk melindungi kulit dari sinaran UV. Duduk rumah pun kena pakai. Bukan mudah ye nak memilih sunscreen yang betul-betul sesuai dengan kulit kita. Katanya kena try and error. Saya setuju! Tapi part yang tak bestnya harga sunscreen bukan murah. Even pocket size pun harga mahal.

Terpaling tak suka kalau jenis sunscreen yang berminyak, melekit dan ada white cast. Semua tu akan menyebabkan ketidakselesaan dan akan menyebabkan pori-pori tersumbat. Kena pilih produk yang formula sunscreen ringan, tidak melekit dan tanpa white cast.

Sebelum ni saya pernah cuba beberapa jenis sunscreen, antaranya :

Biore's UV Aqua tu saya hanya pakai sekejap je dan tak review disebabkan PKP tak keluar kemana, lepas tu masa tu on off pakai. Tahu-tahu dah expired begitu je. Tapi yang tu okaylah, murah dan agak viral juga ramai pakai.


Sunscreen EWE masih lagi berbaki isinya, cuma sekarang saya kurang pakai bila musim panas ni. Agak tidak selesa bila berpeluh dia akan nampak white cast sikit. Bila bergambar nampak tompok-tompok putih sikit. So pakai bila perlu.

Jadi saya bertukar kepada Sunscreen Wardah UV Shield Aqua Fresh Essence SPF 50 PA++++. Ramai juga yang suggest beli produk Wardah. Produk Wardah ni harga dia murah mampu beli dan bagus. Mana-mana produk viral mesti habis cepat.

wardah sunscreen spf 50 review malaysia

Beli sunscreen Wardah spf 50 di Watsons je. Alang-alang dah singgah beli sekali lah. Sunscreen Wardah spf 50 harga dia RM19.20 30ml. Nak berbaloi dan jimat lagi kena beli masa sale lah. Dapat harga murah lagi.

Sunscreen Wardah ada beberapa jenis sunscreen yang berbeza fungsi dan teksturnya.

1. Wardah UV Shield Active Protection Serum SPF 50 PA+++

Kemasan pek warna oren dalam bentuk tiub. Sunscreen dengan Broad Spectrum Protection, 50x lebih optimal. Menjaga kulit dari sinar UV A / UV B serta pancaran blue light yang berlebihan. Dengan inovasi formula 0% alkohol namun tetap ringan dan tidak melekit serta waterproof Active di dalamnya yang menjadikan sunscreen tidak mudah luntur meskipun terkena air dan peluh. Sangat sesuai digunakan untuk aktiviti di bawah pancaran sinar matahari, seperti aktiviti olahraga lari, berenang, berjemur di pantai dan aktiviti luar yang lain.

2. Wardah UV Shield Essential Sunscreen Gel SPF 30 PA+++

Kemasan pek warna oren dalam bentuk tiub. Sunscreen dengan Broad Spectrum Protection, 30x lebih optimal. Menjaga kulit dari sinar UV A / UV B serta pancaran blue light yang berlebihan. Dengan inovasi formula 0% alkohol namun tetap ringan dan tidak melekit, serta kombinasi Vitamin E dan Pro Vitamin B5 di dalamnya membantu memenuhi keperluan nutrisi kulit setiap hari.

3. Wardah UV Shield Light Matte Sun Stick SPF 50 PA++++

Didatangkan dalam bentuk stick dan pek berwarna hijau. Sejenis ON THE GO Sunscreen. Sesuai untuk mereka yang sibuk dan rajin makeup sebab mudah untuk re-apply.

4. Wardah UV Shield Aqua Fresh Essence SPF 50 PA++++

Sunscreen yang bertekstur ringan dan tidak melekit. Diformulasi dengan aquafused technology di dalamnya yang menjadikan sunscreen terasa segar seperti air dan kekal menghidrasi kulit dengan baik.
  • 0% Alkohol
  • Memberikan perlindungan dari UV A, UV B, dan blue light dengan Broad
  • Spectrum Protection (SPF 50, PA++++)
  • Menyegarkan dan menghidrasi kulit dengan Aquafused Technology
  • Meredakan kemerahan dengan Bisabol
  • Melindungi dari radikal bebas
Saya beli Sunscreen Wardah UV Shield Aqua Fresh Essence SPF 50 PA++++ untuk kulit kering. Jom baca sunscreen wardah spf 50 review dari saya.

Sunscreen Wardah UV Shield Aqua Fresh Essence SPF 50 PA++++ ingredients

Aqua, Ethylhexyl Methoxycinnamate, Ethylhexyl Salicylate, Homosalate, Butyl Methoxydibenzoyl- methane, Octocrylene, Polymethyl Methacrylate, Butylene Glycol, Butyloctyl Salicylate, Bis-Ethylhexyloxyphenol Methoxyphenyl Triazine, Cyclopentasiloxane, Cyclohexasiloxane, Arachidyl Alcohol, Polyester-7, Behenyl Alcohol, Bisabolol, Cetyl Alcohol, Phenoxyethanol, Stearyl Alcohol, Neopentyl Glycol Diheptanoate, Chlorphenesin, Arachidyl Glucoside, Propanediol, Polyacrylate-13, Disodium EDTA, Fragrance, Polyisobutene, Pongamia Glabra Seed Oil, Polysorbate 20, Artemisia Capillaris Flower Extract.

Sunscreen Wardah spf 50 review

1. Tekstur seperti losyen, ringan dan selesa dipakai

Teskturnya lembut, ringan dan pekat seperti losyen, bukan seperti cecair essence yang jernih. Losyen berwarna putih susu dan macam ada warna hijau cair sikit. 

Sunscreen Wardah spf 50 review

Sunscreen mudah disapu dan diratakan. Pada mulanya agak rasa melekit berkilat sikit tapi selepas biarkan seketika dia akan lebih selesa dan kurang melekit.

Sunscreen Wardah spf 50 review

2. Memelihara dan melembapkan kulit

Selepas mencubanya, saya boleh katakan sunscreen wardah spf 50 untuk kulit kering sangat sesuai digunakan. Dengan aqua technology yang mampu bekerja dengan melepaskan kandungan air secara perlahan ke dalam kulit membuatkan kulit akan tetap terhidrasi. Kulit rasa segar dan lembap.

Wardah UV Shield Aqua Fresh Essence juga memiliki kandungan PA+++ yang dapat melindungi kulit dari pancaran sinaran UV. PA+++ merupakan kandungan yang dapat menghalang sinar UVA daripada penuaan pada kulit wajah. SPF pula dapat menghalang pancaran sinar UVB daripada sunburn.

3. Melindungi kulit dari blue light

Dilengkapi dengan Broad Spectrum Protection yang lebih optimal dapat melindungi kulit daripada sinar UVA/UVB serta pancaran blue light yang tiada dalam kebanyakkan sunscreen yang lain. Bukan sinar UVA dan UVB daripada matahari je perlu di elakkan, sinar blue light juga akan memberikan kesan negatif pada kulit.

4. 0% alkohol, ringan, selesa dan tidak menyumbatkan pori-pori

Didatangkan dengan inovasi formula 0% alkohol, terasa ringan di kulit dan selesa untuk digunakan setiap hari. Tidak menyumbatkan pori-pori dan setakat yang saya pakai tidak menyebabkan kesan negatif pada kulit, tiada jerawat berani keluar.

5. Saiz poket

Didatangkan dengan pek jenis tiub dan bersaiz poket lebih mudah dibawa dan jimat ruang dalam beg. Jenis tutup flip flop yang tidak mudah tumpah.

Manfaat Sunscreen Wardah spf 50 tu dah bagus dah tapi yang tak bagusnya macam kena scam pulak. Kalau halakan pek sunscreen ni pada cahaya lampu, nampak isinya separuh lebih sikit sebenarnya. Tak penuh satu tiub pun. 30ml kan, memang tak penuhlah cerita dia. 

Yang penting, sunscreen ni sesuai dengan kulit kita sudahlah. Tak melekit sangat, selesa pakai tak memedihkan kulit dan tak mendatangkan jerawat.

Cara pakai suncreen

Untuk pemakaian suncreen yang lebih berkesan, gunakan sebanyak 2 hujung jari dan ulangi pemakaian setiap 2-3 jam. Gunakan selepas memakai pelembap. 

Ikut cara saya, Cleanser >> toner >>essence>> pelembap >> sunscreen. Pakai produk yang cair dahulu supaya mudah menyerap dalam kulit.

Masih keliru nak pakai produk banyak mana, boleh refer dalam gambar dibawah.
sukatan produk penjagaan kulit setiap hari
sumber : Watsons



10 comments:

  1. Akak pun guna wardah, Fiza. Tapi tak pakai suncreen, akak guna pelembab jer. Nanti nak beli la sunscreen nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelembap dia okay tak kak? Serum dia viral jugak. Nanti boleh cuba sunscreen dia pulak.

      Delete
  2. Sama la..kulit jenis kering jugak. Biasa beli jenis yang watery. Menarik pulak aqua technology tu..Boleh la cuba Wardah lepas ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah kan, kena cari produk yang sesuai dengan kulit kita. Ya, boleh cuba nanti.

      Delete
  3. kulit jeni kombinasi.. Naniey tak pernah cuba brand wardah ni lagi..

    ReplyDelete
  4. Saya malah tak pernah pakai Wardah nih, padahal asalnya dari sini 😅. Mungkin karena duluuu pernah coba lipstiknya, dan tak sesuai, jadi Ntah kenapa agak ragu mau pakai produk2 Wardah yang lain.

    Tapi kalo sunscreen wajib lah memang kak. Saya sendiri juga lebih suka cari sunscreen yg murah, Krn dia paling sering dipakai, paling cepat habis. Jadi jangan mahal sangat, berasa budgetnya 🤣. Sunscreen yg saya pakai skr pun, buatan lokal , dan watery gel. No whitecast. Udah nyaman sangat. Makanya belum teringin nak switch produk lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak masuk Malaysia, memang popular dan senang dapat produk Wardah. Tapi cepat habis jugak mana² yang best tu. Lipsticknya tak pernah cuba lagi tapi ada beberapa jenis yang viral juga.

      Betul, sunscreen mostly mahal dan sikit je cepat habis. Dapat yang murah dan berkesan ni okaylah. Mesra bajet pun ye jugak.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.