Waktu Melihat Gerhana Bulan Penuh 8 November 2022 Di Malaysia

Pada hari ini 8 November 2022, rakyat Malaysia berpeluang menyaksikan fenomena Gerhana Bulan Penuh sekali lagi. Menurut pakar falak tanah air, Datuk Dr. Azahari Mohamed, Gerhana Bulan Penuh mula berlaku pukul 4.03 petang bagi sentuhan P1.

Gerhana bulan penuh hanya boleh dilihat ketara mulai 6.59 petang waktu Malaysia. Tempoh waktu berlakunya Gerhana Bulan Penuh adalah selama 85 minit.

Waktu Melihat Gerhana Bulan Penuh 8 November 2022 Di Malaysia

Fenomena Gerhana Bulan Penuh tidak dapat dilihat di Malaysia pada permulaan fasa gerhana penumbra dan separa kerana ia berlaku apabila Bulan berada di bawah ufuk.

Masyarakat di Malaysia berpeluang menyaksikan fenomena tersebut apabila Bulan mulai terbit di ufuk timur ketika ia mula mengalami fasa gerhana penuh bagi penduduk di Sabah dan Sarawak.

Manakala bagi kebanyakan kawasan di Semenanjung, fenomena tersebut hanya mula kelihatan ketika fasa gerhana maksimum sehingga fasa gerhana penumbra berakhir pada jam 21:56:08.

Pemerhati dinasihatkan untuk berada di kawasan yang tidak mempunyai halangan di arah timur seperti kawasan yang tinggi ataupun pantai yang menghadap ke arah timur supaya dapat menyaksikan gerhana tersebut seawal mungkin.

Waktu Melihat Gerhana Bulan Penuh 8 November 2022 Di Malaysia
sumber : izzraiffharz

Fasa Gerhana Bulan Penuh

6:53 pm : Bulan baru naik naik
6:59 pm : Gerhana penuh maksimum
7:41 pm : Gerhana penuh berakhir
8:49 pm : Gerhana separa berakhir
9 : 56 pm : gerhana penumbra berakhir

Bagaimana gerhana bulan penuh berlaku?

Berlaku apabila orbit bulan melintasi masuk ke dalam bayang-bayang bumi yang dipanggil umbra. Di dalam keadaan ini, bumi akan berada di antara bulan dan matahari di dalm kedudukan tepat sebaris.

Gerhana bulan penuh 8 November 2022
sumber : MuftiWP


Lokasi dan waktu boleh melihat fenomena Gerhana Bulan Penuh?

  • Dapat dilihat dari kawasan Asia, Australia, Pasifik dan sebahagian Amerika serta sebahagian utara dan timur Eropah.
  • Kelihatan di ufuk timur pada waktu maghrib ketika bulan terbut.
  • Bagi kawasan semenanjung Malaysia, Gerhana Bulan Penuh boleh dilihat ketika Fasa Kemuncak Gerhana Bulan sehingga tamat.
  • Bagi kawasan Labuan, fenomena ini boleh dilihat ketika Fasa Gerhana Penuh bermula
  • Bagi Kuala Lumpur, bulan telah berada dalam Fasa Kemuncak Gerhana Penuh ketika terbit dan kelihatan kemerahan.

Fenomena Gerhana Bulan Penuh dalam Islam

Fenomena gerhana bulan pula telah didefinisikan kejadiannya ketika bumi berada di tengah-tengah di antara matahari dan bulan. Fenomena ini akan berlaku ketika bulan purnama. Ketika gerhana bulan berlaku, cahaya bulan akan berubah menjadi kemerahan secara perlahan sehingga bulan telah melepasi bumi. Dan peredaran ini hanya berlaku pada sesuatu masa yang tertentu. Allah Taala berfirman di dalam Al-Quran:

وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّىٰ عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ

Maksudnya : “Dan Bulan pula kami takdirkan Dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga diakhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering.” – Surah Yasin : ayat 39

Gerhana Bulan  tanda kekuasaan dan kebesaran Allah

Peristiwa gerhana adalah antara peristiwa-peristiwa yang berlaku bukan secara kebetulan tetapi ia merupakan suatu “Sunnatullah” yang telah diaturkan oleh Allah Taala. Firman Allah Taala di dalam surah Al-Fath:

سُنَّةَ اللَّـهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ تَبْدِيلًا

Maksudnya : “Sebagai suatu Sunnatullah yang berlaku dahulu kamu sekali-kali tiada akan menemukan perubahan bagi sunnatullah itu.” – Surah Al-Fath : ayat 23

Kekuasaan Allah Taala tidak dapat diukur oleh kemampuan manusia secara khususnya dan pada makhluk secara umumnya. Peristiwa-peristiwa alam yang begitu banyak dan mengagumkan, tiada yang lain hanya merupakan sebagian dari bukti-bukti kekuasaan Allah yang diperlihatkan kepada makhluk-makhluknya. Oleh hal yang demikian salah satu tanda kekuasaan Allah Taala dalam peredaran bulan, matahari dan b umi adalah kejadian Gerhana Bulan.

Daripada Aisyah R.Anha, Rasulullah SAW telah bersabda :

إِنَّ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ آيَتَانِ مِنْ آيَاتِ اللهِ لَا يَخْسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَلَا لِحَيَاتِهِ فَإِذَا رَأَيْتُمُوهَا فَافْزَعُوا لِلصَّلَاةِ وَقَالَ أَيْضًا فَصَلُّوا حَتَّى يُفَرِّجَ اللهُ عَنْكُمْ

Maksudnya: “Bahawasanya matahari dan bulan itu dua tanda daripada segala tanda-tanda yang menunjukkan keesaan dan kekuasaan Allah Taala, tiada gerhana keduanya kerana mati seseorang atau hidupnya, maka apabila kamu lihat akan demikian itu, maka hendaklah kamu sembahyang”, dan baginda bersabda: “maka sembahyanglah kamu hingga disingkap kembali oleh Allah kepada kamu semua (bulan dan matahari)” – Riwayat al-Bukhari (1058) dan Muslim (901). Hadis dengan lafaz Muslim.

Gerhana Bulan Penuh 'Berdarah' atau disebut juga Super Flower Blood Moon merupakan tanda keagungan Allah SWT dan tiada kaitan dengan kematian atau kehidupan sesiapa seperti kepercayaan pada zaman Jahiliah pada masa dulu.

Tindakan apabila fenomena gerhana bulan penuh berlaku, umat Islam digalakkan membaca doa gerhana bulan penuh dan mendirikan solat sunat dua rakaat.


sumber : https://muftiwp.gov.my/falak/bayan-al-falak/2532-bayan-falak-siri-1-fenomena-gerhana-bulan-bukti-kekuasaan-dan-kebesaran-allah-taala

8 comments:

  1. Nampaknya akak tak dapat mencerap bulan, di KL ni dah hujan.

    Betul tu, gerhana adalah tanda kebesaran Allah. Bukan bawa penyakit atau apa-apa petanda buruk.

    ReplyDelete
  2. Alaaa... terlupa nak tengok bila keluar tadi.

    ReplyDelete
  3. hujan lebat sgt ms tu. mmg kompem x nmpk apa2

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah. Hujan lebat. Ada sesetengah tempat dapat tengok dengan jelas.

      Delete
  4. Kt tmpt ccl xberapa jelas penampakan gerhana bulan. Awan mendung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malam tu kebanyakkan tempat hujan dan mendung kan. Tak ada rezeki nak tengok.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.