Cara Merawat Senggugut

Bagi seorang perempuan, setiap bulan dah jadi perkara biasa mengalami masalah senggugut. SAKIT SENGGUGUT YANG TIDAK DI ALAMI OLEH KAUM LELAKI. Eh, dah kenapa nak huruf besar semua? Saja nak highlight bahawasanya kaum lelaki tidak akan tahu betapa sakitnya bila senggugut kerana mereka tidak mengalaminya. Harap maklum ye.

Bila sampai masa senggugut datang mulalah kan menahan rasa sakit tu. Kalau tak telan penadol menstrual atau guna kaedah tuam gerenti sakit tu tak dapat di tahan. Nak buat kerja pun serba tak kena apatah lagi nak tidur lena dek kerana menahan sakit senggugut. Kalau kau orang mengalami senggugut yang teruk, apakata lepas ni cuba amalkan ubat semulajadi di rumah dengan menggunakan buah lemon. Caranya mudah sahaja.
http://www.azhafizah.com/

Merawat Senggugut

Lemon membantu untuk mengurangkan pendarahan, kesakit da bengkak yang berkaitan dengan iadh. Minum 2-3jus lemon yang dicampur dengan air sejuk pada setiap hari semasa tempoh haid.

So sampai waktu period tu, siap sediakanlah buah lemon ye. Semoga cara merawat senggugut ini dapat membantu mereka yang mengalami senggugut. Bak kata"sediakan payung sebelum hujan". Sediakan apa yang perlu sebelum mengalaminya nanti.

Sebenarnya banyak lagi petua orang dulu-dulu yang boleh membantu mengurangkan sakit senggugut ni. Salah satunya dengan mandi air panas dan juga bersenam.

Mandi Air Panas

Mandi dengan air panas dikatakan sangat membantu mengurangkan sakit snggugut kerana memberikan ketenangan pada otot-otot seluruh badan serta membantu untuk berasa lebih tenang dan selesa.

Bersenam

Jangan malas untuk bersenam kerana dengan melakukan senaman setiap masa dan terus bergerak aktif dapat membantu meningkatkan peredaran darah dan seterusnya meningkatkan kadar pelepasan endorfin yang membantu untuk melawan rasa sakit. Biasanya kita akan memberi alasan tak mampu nak bergerak sebab sakit kan. Tapi kalau tak nak sakit, sila bergerak.

Mungkin ada lagi petua yang berguna untuk dikongsikan. Kau orang boleh tinggalkan di kotak komen ye. Mana tahu sangat berguna untuk orang lain juga. Sharing is caring. Kadang-kadang tu, lain orang, lain cara ubati sakitnya kan.

6 comments:

  1. Alhamdulillah,sampai sekarang ciktie sekali je kena sengugut.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum azha...perkongsian info yg baik...:)

    ReplyDelete
  3. nice share, kak..Lissa selalu ada masalah senggugut.. boleh try ni :D

    ReplyDelete
  4. yang semulajdi ini lebih baik dr ubat tahan sakit... tp kadang kita perlukan bantuan supplement juga untuk atasi masalah senggugut dan hormon ni ... bolem pm saya untuk tahu lebih lanjut mengenai supplment senggugut ini 0129220376

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah..sejak kawin n besalin ni dh x senggugut dh..ms blm kawin dl blh tahan jgk..

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.