Senarai Cerita Kartun Yang Tak Sesuai Untuk Tontonan Kanak-Kanak

Kartun sangat sinonim dengan kanak-kanak. Karakter kartun secara tidak lansung mempengaruhi perkembangan emosi dan mental kanak-kanak. Selain tu kanak-kanak mudah belajar sesuatu daripada apa yang dipertontonkan kepada mereka. 

Dengan kehadiran teknologi pada zaman sekarang, penggunaan gambar, video serta lagu sememangnya banyak memudahkan proses pembelajaran kanak-kanak. Itu tidak dinafikan. Contohnya melalui lagu mereka mudah mengingat dan belajar.

YouTube bukan lagi sesuatu yang asing pada zaman ni. Zaman teknologi ni, budak-budak kecil dah pandai buka YouTube dan tengok kartun yang mereka suka. Bahaya tu! Tak semua kartun sesuai untuk tontonan kanak-kanak.

Ada sesetengah kartun yang  mengandungi unsur 'violence & aggression' yang boleh mempengaruhi karakter anak-anak secara tidak lansung. Jadi, kena pantau aktiviti anak-anak bila menonton cerita kartun di YouTube ataupun TV. Jangan biarkan mereka terpengaruh dengan karakter yang sebegini.

kartun yang tidak sesuai untuk kanak kanak

Kartun Yang Tak Sesuai Untuk Tontonan Kanak-Kanak

1. Huggy Wuggy

Kartun yang menyeramkan ini menyanyikan lirik lagu yang ada kata-kata peluk dan bunuh serta meminta penonton untuk menghembuskan nafas terakhir mereka. Mereka mengajar anak-anak untuk membunuh.

2. Kissy Missy

Watak Missy yang baik hati dan cantik bertukar menjadi raksasa jahat yang mempunyai niat untuk membunuh. Walaupun cerita ini mungkin boleh dipercayai, ia tidak masuk akal untuk apa yang sebenarnya berlaku.

3. Siren Head

Raksasa purba bernama Siren Head mengganas di Tanah Rusia. Tiada siapa yang tahu siapa itu dan apa yang ia mahukan. Kehilangan orang secara misteri, pembunuhan yang tidak dapat diselesaikan dan perkara lain yang berlaku di lokasi raksasa ini. Siapa yang akan datang?

4. Mommy Long Legs

Mommy Long Legs menghukum pemain melalui stesen permainan untuk membalas dendam terhadap sainstis yang menggunakan kanak-kanak itu. Mommy Long Legs memaksa pemain masuk ke dalam permainan supaya boleh mengalami bagaimana keadaan kanak-kanak yang mereka uji.

5. Poppy Playtime

Mesti terus hidup dalam pengembaraan seram/ teka-teki ini. Cuba untuk bertahan dengan mainan penuh dendam yang menunggu anda di kilang mainan yang terbiar. Cuba hack litar elektrik atau menangkap apa sahaja dari jauh. Terokai kemudahan misteri dan jangan terperangkap.

6. Among Us

Among us ialah permainan misteri pembunuhan yang boleh berlaku sama ada dalam kapal angkasa. Dalam kalangan pemain, satu hingga tiga akan dipilih secara rawak sebagai penipu, yang perlu bergabung dan membunuh rakan krew.

7. Long Horse

Matlamatnya adalah untuk memberi amaran kepada manusia tentang bahaya yang akan datang.  Ia boleh memasuki mimpi orang dan jika seseorang merenung leher Long Horse untuk seketika tanpa mengalihkan pandangan,  ia akhirnya akan hancur menjadi debu yang berkemungkinan besar tidak akan menjejaskan Long Horse kerana sifat paranormalnya. Ada yang membut spekulasi bahawa  Kuda Panjang adalah malaikat yang dihantar oleh tuhan.

8. Cartoon Cat

Cartoon Cat ialah cryptid yang bermusuhan dan terkenal yang dicipta oleh Trevor Henderson. Dan ia merupakan salah satu daripada tiga makhluk utama Henderson yang paling popular selain Siren Head dan Long Horse.

9. Happy  Tree Friends

Menampilkan haiwan hutan antropomorfik kartun. Setiap episod bermula dengan aman dengan haiwan menjalani kehidupan seperti biasa, tetapi kejadian secara tiba-tiba tanpa disengajakan (kadang-kadang sengaja) disebabkan oleh haiwan lain membawa kepada banyak watak yang mengalami keganasan grafik yang sangat melampau dan kejam.

10. Rainbow Friends

Pada masa ini terdapat empat watak raksasa dan satu watak kesetiaan yang tidak diketahui. Biru, Hijau, Jingga dan Ungu ialah semua raksasa dalam permainan, manakala Merah yang memberi hints sepanjang pengembaraan anda.

11. Five Nights at Freddy's

Permainan video seram yang mana misinya ialah untuk cuba bertahan lima malam di Freddy Fazbear’s Pizza, tempat kejadian aneh sering berlaku. Sebagai pengawal  syif malam, ia perlu mengawasi pergerakan watak animatronik melalui kamera keselamatan restoran dan mengelak daripada ditangkap oleh anak patung yang menakutkan. Watak animatronik adalah biasa pada waktu siang, tetapi tingkah
laku  mereka menjadi tidak dapat diramalkan pada waktu malam. Mereka boleh menangkap pada bila-bila masa jika tidak berjaga-jaga.

Ini hanya sebahagiannya sahaja, ada banyak lagi kartun yang ada unsur ganas dan tidak sesuai untuk tontonan kanak-kanak. Ada juga kartun yang dieksplotasi dengan unsur yang tidak sihat dan ada juga diselitkan dengan aksi yang tidak bermoral.

Jadi. kenalah pantau mana-mana channel youtube tidak bagus untuk anak. 

To block a specific channel from YouTube on your computer :

  1. Go to the channel page for the YouTube channel you want to block.
  2. Go to the About tab on the channel page.
  3. Click Report user .
  4. Select Block channel for kids. This option will only surface if you’re using your linked parent account.
  5. A pop-up may surface alerting you that similar videos may still be available on other channels. Click CONTINUE.
  6. Select BLOCK next to the child you’d like to block this channel for.
  7. BLOCK will change to UNBLOCK, giving you the option to undo the action.
  8. Click DONE.

To block a specific channel from the YouTube app :

  1. Go to the channel page for the YouTube channel you want to block.
  2. Tap More
  3. Tap Block channel for kids. This option will only surface if you’re using your linked parent account.
  4. A pop-up may surface alerting you that similar videos may still be available on other channels. Tap CONTINUE.
  5. Tap BLOCK next to the child you’d like to block this channel for.
  6. BLOCK will change to UNBLOCK, giving you the option to undo the action.
  7. Tap Done
sumber : google

Kesan daripada menonton kartun yang ganas pada kanak-kanak

  • Membuatkan anak-anak memberontak tidak menurut perintah dan berdebar
  • Kanak-kanak tidak suka bergaul, bertindak ganas dan kasar
  • Takut bila berada dalam suasana gelap dan sunyi
  • Kanak-kanak akan berfikir membunuh dan memusnahkan musuh adalah perkara yang betul
  • Mereka akan menjadikan kartun sebagai role model dalam kehidupan sebenar

12 comments:

  1. Karektor kartun-kartun sekarang pun seram tak comel macam zaman Mickey Mouse, Donald Duck.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah tu, kadang comel tapi ada karakter yang tak elok pulak.

      Delete
  2. Banyak rupanya! Ingatkan huggy wuggy tu je. Tq3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada banyak lagi ni. Ini hanya sebahagian saja yang selalu nampak orang share.

      Delete
  3. baru je hari Ahad haritu anak buah ammi buat Voice Note...tanya kat semua orang pasal rakshasha "serenghe" katanya...puaslah fikir. Bila dia lukis, raksasa Siren Head rupanya. Ngeri pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh pelat ye dia. Susah gak nak tangkap bila sebut serenghe tu. hehehe..Nasib baik dah tahu yang sebenarnya. Ngeri kartunnya pun kan.

      Delete
  4. Kita pun seram nak baca. Jauhkan la anak2 dari bahaya digital ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga anak anak tak mudah terpengaruh dengan watak kartun macam ni.

      Delete
  5. pelik2 plak katun sekarang ni ...nasib anak2 dah besar x layan katun dah..but...scary tu. memang kena pantau betul2..sbb budak2 akan ikut je..apa yg diaorang tgk
    kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah besar takpe senang pantau. Itulah tu, scary tengok karakter kartun tu.

      Delete
  6. Huish. seram bila bc. Memang tak tahu pun ada kartun2 mcm ni. Sebab kita memng cntrol habis kartun yg dipasang di rumah. Klw kt handphone pun tak pernah bg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kartun macam ni memang menyeramkan dan tak sesuai untuk anak-anak. Bagus tu control dan tapis tontonan anak-anak.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.