Doa Nabi Daud Untuk Melembutkan Hati Seseorang Yang Keras

Azhafizah MN
By -
4
Nabi Daud AS, nabi utusan Allah SWT berasal dari keturunan nabi Ibrahim AS. Dilahirkan dari rahim Siti Sarah, isteri nabi Ibrahim AS dan merupakan keturunan ke-12 dari nabi Ibrahim AS. Nabi Daud AS termasuk dalam nabi-nabi yang wajib diketahui oleh umat Islam.

Pada awalnya umur nabi Daud AS tertulis di Luh Mahfuz hanyalah sampai 60 tahun saja. Namun nabi Adam AS menghibahkan umurnya ke nabi Daud AS. Maka, nabi Daud AS wafat pada usia 100 tahun.

Nabi Daud AS mempunyai mukjizat istimewa seperti para nabi utusan Allah SWT yang lain. Nabi Daud AS dianugerahkan kelebihan untuk faham dan dapat berbicara dengan haiwan. Begitu juga burung dan gunung semuanya tunduk pada kehendak Nabi Daud AS atas izin Allah SWT.

Selain itu, Nabi Daud AS juga dianugerahkan satu lagi kelebihan iaitu melembutkan besi (Saba : 10-11 dan Al-Anbiya : 80).

وَلَقَدْ اٰتَيْنَا دَاوٗدَ مِنَّا فَضْلًاۗ يٰجِبَالُ اَوِّبِيْ مَعَهٗ وَالطَّيْرَ ۚوَاَلَنَّا لَهُ الْحَدِيْدَۙ

10. Dan sungguh, Telah Kami berikan kepada Dawud karunia dari Kami. (Kami berfirman), “Wahai gunung-gunung dan burung-burung! Bertasbihlah berulang-ulang bersama Dawud,” dan Kami telah melunakkan besi untuknya,

اَنِ اعْمَلْ سٰبِغٰتٍ وَّقَدِّرْ فِى السَّرْدِ وَاعْمَلُوْا صَالِحًاۗ اِنِّيْ بِمَا تَعْمَلُوْنَ بَصِيْرٌ

11. (iaitu) buatlah baju besi yang besar-besar dan ukurlah anyamannya; dan kerjakanlah kebajikan. Sungguh, Aku Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.

Besi-besi yang keras ini dengan mudah mampu untuk dilembutkan oleh Nabi Daud AS sehingga berjaya menjadi pelbagai barangan termasuklah pakaian perisai untuk berperang dengan sangat mudah.

Bacaan doa Nabi Daud untuk melembutkan hati seseorang

Berikut adalah bacaan doa meluluhkan hati seseorang yang kita cintai seperti yang ada dalam kisah Nabi Musa AS dan Nabi Daud AS ketika berusaha melembutkan suatu hal yang terasa sulit bagi manusia :

اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيْزُ الْكَبِيْرُ وَأَنَا عَبْدُكَ الضَّعِيْفُ الذَّلِيْلُ الَّذِيْ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ، اللَّهُمَّ سَخِّرْ لِيْ ... كَمَا سَخَّرْتَ فِرْعَوْنَ لِمُوْسَى وَلَيِّنْ لِيْ قَلْبَهُ كَمَا لَيَّنْتَ الْحَدِيْدَ لِدَاوُدَ فَإِنَّهُ لَا يَنْطِقُ إِلَّا بِإِذْنِكَ نَاصِيَتُهُ فِيْ قَبْضَتِكَ وَقَلْبُهُ فِيْ يَدِكَ جَلَّ ثَناَءُ وَجْهِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ

Allaahumma innaka antal azizul kabir. Wa anaa abduka adhdhoiifudzdzaliil. Alladzii laa haula wa laa quwwata illaa bika. Allaahumma sakhkhir lii (sebut nama orang dimaksud) kama sakhkhorta firauna li musa. Wa layyin li qolbahuu kama layyantalhadiida li dawuda. Fa innahu la yantiqu illa bi idznika. Nashiyatuhuu fii qobdhatika. Wa qolbuhuu fi yadiKka. Jalla tsanau wajhik ya arhamar rahimiin.

Maksudnya :
Ya Allah bahwasanya Engkaulah yang Maha Perkasa lagi Maha Besar. Dan sesungguhnya aku ini adalah hamba-Mu yang hina lagi lemah. Ya Allah mudahkanlah bagiku urusanku, sebagaimana Engkau mudahkan bagi urusan Fir'aun kepada Musa dan lunak hati manusia bagiku sebagaimana Engkau lunakkan besi bagi Nabi Daud. Engkaulah adalah sebaik-baik pemimpin dan sebaik-baik penolong, wahai Tuhan Yang Maha Hidup, Wahai Tuhan Yang Maha Penguasa, Wahai Tuhan Yang Punya Keagungan dan Kemuliaan, perkenanlah ya Allah.

baca juga
doa Nabi Yunus

Doa Nabi Daud untuk melembutkan hati seseorang yang keras

Selain doa di atas, juga boleh amalkan satu doa Nabi Daud yang ringkas untuk melembutkan hati seseorang yang keras.

اَللَّهُمَّ لَيِّنْ لِيْ قَلْبَهُ لَيِّنْتَ لِدَاوُدَالْحَدِيْد
Allahumma layyinli qalbahu, layyinta li Daudal hadid

Maksudnya : 
Ya Allah, lembutkanlah hatinya sebagaimana Engkau melembutkan Daud (akan) besi.

 

Doa Nabi Daud Untuk Melembutkan Hati Seseorang

Begitulah bacaan doa Nabi Daud untuk melembutkan hati seseorang. Amalkan doa tersebut untuk melembutkan hati orang lain yang keras. Dengan izin Allah SWT, hati manusia yang keras akan menjadi lembut dan luluh.
Tags:

Post a Comment

4Comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Post a Comment