The Power Of Doa : Perkongsian Neelofa Bersama Prof Muhaya

Friday, November 13, 2020

سلام جمعة
Penghulu segala hari. Pernah tengok tak talk show 'Next to Neelofa'? Rancangan ilmiah dan kerohanian yang dianjurkan oleh Neelofa ni memang bagus untuk tontonan kita semua. Dalam Next to Neelofa full episode Prof Muhaya, banyak pengisian yang boleh diambil. 

Dalam Next to Neelofa bersama Prof Muhaya full video tu, Neelofa juga telah kongsikan beberapa amalan doa yang biasa dia amalkan. Apa yang telah dikongsikan oleh Neelofa ni telah menjadi viral di media sosial. 

Amalan yang elok, baguslah dikongsikan untuk sama-sama dapat manfaatnya. 

The power of doa neelofa kongsikan tu sedikit sebanyak mengajak orang lain untuk jadi lebih baik juga. The power of doa mampu mengubah kita untuk jadi manusia yang lebih. Doa adalah senjata umat Islam memohon kepada Allah SWT.

The Power Of Doa : Perkongsian Neelofa Bersama Prof Muhaya
kredit : yattlukis


Prof Muhaya : Doa itu satu ibadah, tanda kehambaan. Bila kita berdoa kita mesti jadi pengemis. Ada beza berdoa dan baca doa. Berdoa dengan jiwa, air mata, jangkaan, sangkaan dan gambaran dan yakin Allah akan makbulkan doa kita.

Neelofa : Doa untuk memudahkan urusan
The Power Of Doa : Perkongsian Neelofa Bersama Prof Muhaya-Doa Memudahkan urusan
Kredit : yattlukis

Doa Memohon Kemudahan


اللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الحَزْنَ إِذَا شِئْتَ سَهْلاً

“Allahumma laa sahla illa maa ja’altahu sahlaa, wa anta taj’alul hazna idza syi’ta sahlaa”

"Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali yang Engkau buat mudah. Dan engkau menjadikan kesedihan (kesulitan), jika Engkau kehendaki pasti akan menjadi mudah"

Adab berdoa kena ikut turutan :

1. Mengagungkan Allah (selawat, zikir, puji² Allah)
2. Mengaku kesalahan ( mengaku dosa kita, mohon ampun dengan Allah)
3. Baru minta doa

It is important to communicate with your heart bila berdoa

Prof Muhaya : Jaga kata² dalam berdoa, focus pada benda baik. Bila hati kita bersih, automatik fikiran kita positif, bila fikiran positif kata² yang keluar dari mulut kita akan positif. Bila kita indah di hati, mulut kita juga akan mengeluarkan kata-kata yang indah.

Neelofa : Sebelum Subuh amalkan Sayyidul Istighfar. Dalam menjadi orang yang lebih baik, kita kena faham agama.

Doa untuk faham agama :

Bagi aku faham agama ya Allah, bagi aku ada minat untuk faham ilmu agama, bagi aku ikhlas hati, berserah diri kepadaMu.
Sayyidul Istighfar (Penghulu Istighfar) beserta rumi
Kredit : yattlukis

Sayyidul Istighfar (Penghulu Istighfar) beserta rumi

اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لاَ إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوءُ لَكَ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي، فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ

Dalam rumi: Allahumma anta robbi Laailahailla anta Holaqtani Wa ana abduka Wa ana ala ahdika wawa'dika mastato', A'uzubikan min syarrima Sona', Abu ulaka bini'matika alayya, Wa abu u bizambi faghfirli, Fainnahu la yagfiru zunuba illa anta.

Maksudnya: "Ya Allah, Engkau adalah Rabbku, tidak ada Ilah yang berhak disembah dengan benar melainkan Engkau. Engkau yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu. Aku di atas perjanjian-Mu dan janji-Mu sesuai dengan kemampuanku. Aku berlindung kepada-Mu dari keburukan perbuatanku, aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku kepada-Mu, maka ampunilah aku. Ini kerana, tiada yang dapat mengampuni dosa melainkan Engkau”. [Riwayat al-Bukhari (6306)]

Prof Muhaya : Dunia ini memenatkan, akhirat kalau kita gali makin best. Dunia ini topeng yang kita akan tinggalkan tetapi akhirat our real goal.

Neelofa : Kenapa even kita bangun tahajjud setiap hari, even kita berdoa sambil mengeluarkan air mata pun Allah tak makbulkan doa kita? Kena check balik 2 perkara :

1. Pakaian kita (aurat kita)
2. Pemakanan kita ( halal atau haram atau syubhah)


Jangan pernah berhenti berdoa kepada Allah SWT. Semoga ada masa untuk kita perbaiki hidup kita menjadi manusia yang lebih baik dan menyiapkan bekalan di akhirat nanti. 

Jangan pernah putus asa jika doa kita tak dimakbulkan. Yakin Allah akan akan makbulkan doa kita. Cuma cepat atau lambat, Allah akan berikan pada masa yang tepat.

Jika kita nak jadi orang yang baik, kita perlu ubah diri kita sendiri. Bukan semata-mata mengharapkan orang lain berdoa untuk kita berubah. Pokok pangkalnya hati kita, kita yang kena ubah untuk diri sendiri.

Bila mendengar majlis ilmu macamni, automatik akan buat kita menginsafi diri dan perbaiki diri. Semoga bermanfaat untuk kita semua. Semoga istiqomah.


15 comments

  1. terima kasih atas perkongsian..sangat bermanfaat..:)

    ReplyDelete
  2. Penting pemahaman untuk berdoa.
    Pastikan cara yang betul.

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah, terima kasih atas perkongsian ni...menarik dan menginsafkan bila baca 2 perkara yang menghalang doa kita dimakbulkan tu...

    ReplyDelete
  4. Terima kasih sudah mengingatkan kembali. Semoga kita semua bukan hamba yang terburu-buru jika berdoa.

    ReplyDelete
  5. terima kasih untuk perkongsian, akak doakan semoga doa2 fizah dimakbulkan Allah :)

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas perkongsian doa2 ni, sangat bermanfaat :)

    ReplyDelete
  7. Doa untuk faham agama. Doa paling penting, degan faham agama faham segala-galanya.

    ReplyDelete
  8. masya Allah.. terima kasih atas perkongsian yang penuh dengan ilmu bermanfaat..

    ReplyDelete
  9. Good sharing fizah.. mcm pernah baca sharing dr neelofar & prof muhaya ni tp kakmim tertarik dgn nota2 pendek yg ala2 doodle tu dan baca sampai habis

    ReplyDelete
  10. Sentiasalah berdoa... dan yakin denganNya.. Kan... Moga termakbul segala doa kita semua.. Amin ya Allah.. Thanks reminder for all the doa....

    ReplyDelete
  11. syukran for sharing...doa senjata orang mukmin..

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.