Sedikit lega mendengar Perutusan Khas Kita Prihatin oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tadi. Syukur lah masih ada bantuan prihatin daripada kerajaan untuk membantu golongan yang memerlukan. 

Ramai yang terkesan dengan pandemik wabak virus Covid-19 sejak bulan March lalu. Kita tahu ramai yang hilang pekerjaan dan sumber pendapatan. Nak mengharapkan pengeluaran i-lestari pun belum tentu cukup dengan taraf hidup yang semakin tinggi kosnya.

BPN 2.0

Bantuan Prihatin Nasional BPN telah dilanjutkan kepada BPN 2.0. Kerajaan telah memperuntukkan sejumlah hampir RM7 bilion untuk empat kumpulan rakyat yang layak.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan bahawa kumpulan pertama seramai 3.7 juta isi rumah yang akan menerima bantuan tambahan RM1,000 ialah golongan B40.

Kumpulan kedua pula seramai 3.8 juta kumpulan bujang B40 sebanyak RM500. Kumpulan ketiga seramai 1.4juta isi rumah M40 sebanyak RM600. 

Manakala kumpulan ke empat seramai 1.7 juta kumpulan M40 yang layak akan menerima sebanyak RM300.
  • RM1,000 untuk B40
  • RM500 untuk B40 bujang
  • RM600 untuk M40
  • RM300 untuk M40 bujang
Bayaran BPN 2.0 akan dibuat secara dua kali ansuran iaitu pada hujung bulan depan (Oktober 2020) dan selebihnya akan dibayar pada bulan Januari 2021.

Sebagai contoh, golongan B40 akan menerima RM700 pada bulan Oktober 2020 dan RM300 lagi akan diterima pada Januari 2021.

Untuk BPN 2.0, tidak perlu buat sebarang permohonan. Kerajaan akan menyalurkan bantuan secara terus kepada mereka yang layak dan lulus BPN 1.0 sebelum ini.

Moratorium pun akan tamat 30 September ni. Dengan bantuan yang ada bolehlah buat tambah sikit untuk bayar kereta atau bil bil yang tertunggak. Sedikit sebanyak meringankan beban juga. Bersyukurlah jika layak terima.

sumber : hmetro.com.my
Sedang scroll twitter, terhenti kejap tengok resipi kek pisang coklat moist cara rahmatbaha. Kelihatan menarik betul kek pisang moist buatan beliau. Retweet dan likes pun banyak boleh jadi resipi kek pisang coklat viral lah.

Bila dipotong tu nampaklah betapa moistnya kek pisang coklat pisang. Nampak macam kek pisang coklat kayangan pun ada. Mewah betul dengan ke'moist'an dan coklat. 

Resipi Kek Pisang Coklat Moist Cara RahmatBaha
Kredit image : rahmatbaha

Terus rasa teringin nak makan kek pisang coklat. Dah lama tak membuatnya pun. Disebabkan macam menarik betul kek pisang coklat moist tu. Why not ada masa dan ketikanya nanti boleh lah dicuba. 

Moist Banana Chocolate Cake

(Loyang 9x3)

Bahan-bahan

4 biji pisang berangan (190g)
113g Salted Pure Butter (Cairkan)
120g Buttermilk/yogurt
1tsp Vanilla Esen (RB Vanilla)
200g Gula Perang
160g Tepung Superfine
1tsp Baking powder
1/2tsdp Baking Soda
1/2tsp Garam
25g Koko Powder
60g Dark Chocolate Chip

Cara-Cara

1. Panaskan oven 180C
2. Lenyek pisang dahulu dengan garfu. Kemudian masukkan butter yang telah dicairkan. Kacau sebati.
3. Masukkan buttermilk dan sebatikan, kemudian masukkan gula perang dan gaul sebati. Lepas tu masukkan pulak esen vanilla.
4. Bahan kering seperti tepung, baking powder, baking soda dan garam satukan dalam satu bekas.
5. Masukkan bahan kering tadi dalam bancuhan dan kemudian ayak koko powder ke dalam bancuhan. Gaul rata.
6. Kemudian masukkan coklat chip dan kacau rata
7. Sedia untuk dimasukkan ke dalam loyang, kemudian taburkan coklat chip di atas.
8. Bakar dengan suhu 180C selama 50-60minit. Cake akan sedikit moust di bahagian tengah. Cucuk dengan lidi di tengah untuk pastikan kek sudah masak atau tidak. Jika tidak melekat pada lidi tandanya kek sudah masak.


Kek Pisang Coklat Kukus Vs Kek Pisang Coklat Bakar

Ye, citarasa setiap orang berbeza. Tekak lain-lain kan. Ada orang suka kek pisang coklat kukus sebab rasanya lagi lembut dan atas kek pun tak keras macam dibakar. Sedap memang sedap tapi tak boleh simpan lama sebab cepat berkulat. Mungkin sebab terlalu moist.

Boleh juga gunakan bahan dan kaedah yang sama untuk resipi kek pisang coklat kukus. 

Kalau Fiza, suka kek pisang bakar. Suka lapisan atas yang merekah dibakar tu. Bila dibakar ni bau dia lagi wangi. Paling penting boleh simpan lama.

Antara resipi paling popular resipi kek pisang coklat Azlina Ina, resipi kek coklat pisang Azlita dan ada juga orang panggil resipi kek pisang coklat chip moist. Kalau ada resipi kek pisang coklat moist sukatan cawan lagi senang kita nak buat.

Tapi resepi kek pisang coklat moist cara Rahmatbaha ni kenalah ikut sukatan dan kaedah yang betul. Barulah menjadi kek pisang coklat moist kau orang nanti. Selamat mencuba.

Kredit resipi dan gambar : Rahmatbaha

Kampung People 2 episod 2 | Misi Mona mangadakan party “ Mona datang balik”  terus dirancang. Kemain nak panggil Salt Bae.

Salt Bae fake pun jadilah. Walaupun kos jemput Salt Bae dah diskaun tapi Razif tetap tak bersetuju. Laila hampa sebab gagal exam, Razif pulak serabut dengan kerja bertimbun. Boss Razif tak sudah-sudah bagi kerja. Razif tertekan.

Masa Laila pergi Office Razif, Norbik orang kampung call Razif bagitahu ada tanah 4 ekar untuk dikerjakan. Laila yang ada di situ terus setuju dengan Pak Norbik untuk mengerjakan tanah tanam jagung.

Razif terus quit. Kemudian Razif dan Laila merancang untuk kembali ke kampung. Tapi dalam masa yang sama takut nak beritahu Mona. 

Pagi esoknya Razif dapat panggilan (fake call Laila buat). Razif buat cerita yang agent Syukri kata mereka semua dalam bahaya dan perlu menyembunyikan diri sekali lagi.

Tak sangka Mona terus setuju demi Razif, Mona sanggup korbankan hidup di bandar dan tinggal di kampung sekali lagi. Selanjutnya jom sambung tonton Kampung People 2 Episod 2

Kampung People 2 episod 2

SENARAI PELAKON DRAMA KAMPUNG PEOPLE

  • Elly Mazlein sebagai Mona/ Aminah
  • Rashidi Ishak sebagai Razif/ Abu Bakar
  • Riena Diana sebagai Laila/ Ruziah
  • Hun Haqeem sebagai Jaafar
  • Shah Kimin sebagai Ismail
  • Adibah Noor sebagai Dona
  • Daniella Fazli sebagai Tasha/ Saleha
  • Kamarul Eqifshah sebagai Imran/ Adam
  • Namron sebagai Tuan Shuhaimi
  • Haeriyanto Hassan sebagai Norbik
  • Fizz Fairuz sebagai Ejen Shukri
  • Razak Ahmad sebagai Tok Penghulu
Genre:Funny,Family,Comedy
Slot Lestary, Rabu- Jumaat pukul 9:00 malam.

sumber : qiy
Siapa sangka, mulanya hanya ingin berehat di stesen minyak berakhir dengan kematian. Keracunan karbon monoksida menyebabkan 3 sekawan meninggal dalam kereta dan seorang lagi masih di rawat di ICU. 

Tidur dalam kereta boleh mati? Bagi yang tak tahu menahu mungkin mengganggap benda tu mustahil dan pelik boleh menyebabkan kematian. Tapi sebenarnya sangat bahaya tidur dalam kereta dengan keadaan enjin terbuka.

Manusia bila badan dah penat mata dah mengantok mesti nak rehat sekejap. Tak tidur dan rehat sekejap nanti terjadi microsleep pula. Minta dijauhkan lah.

Jadi, nak charge tenaga tu sebaiknya memang tidur lah dulu jawapan dia. Tambah lagi kalau perjalanan masih jauh.

Nak tidur dalam kereta boleh tapi kena tahu cara selamat tidur dalam kereta. Dan pastikan juga berhenti tidur di tempat yang selamat.

Cara selamat tidur dalam kereta
Credit : mywilayah.com


Cara selamat tidur dalam kereta dengan  membuka tingkap sikit dan alihkan mode aircond 'udara luar'. Udara luar lebih segar dan kandungan oksigen lebih banyak. 
  • Pastikan sistem ekzos tidak ada kebocoran
  • Servis kereta mengikut jadual di bengkel yang diiktiraf pengeluar
  • Sistem aircond berfungsi dengan baik
  • Jangan hidupkan enjin di kawasan tertututp/garaj
  • Jika tingkap dibuka pastikan tidak menghadap ekzos kenderaan/lori lain
  • Keluar sebentar dari kereta untuk melancarkan peredaran darah.

Tahukah Anda?

Keracunan karbon monoksida tidak memerlukan kuantiti yang banyak untuk menyebabkan kematian. Kadar yang rendah sudah mencukupi untuk membuatkan kita tidak sedarkan diri. 

Tambah lagi dengan karbon monoksida dari luar yang mengelilingi kereta juga bahaya. Mungkin kereta kita tidak kedap udara dan bahan ini boleh meresap masuk ke dalam kereta.

Keracunan Karbon Monoksida Adalah Pembunuh Senyap

Sekiranya boleh elakkan tidur dalam kereta ketika enjin terbuka, elakkan lah. Jika bercita-cita nak tidur sekejap untuk rehatkan badan lebih baik fikir semula okay!

FAKTA  PENTING

  • Keracunan Karbon Monoksia merupaka punca utama kematian akibat keracunan
  • Gas beracun karbon monoksida terhasil dari pembakaran bahan bakar tanpa oksigen yang mencukupi.
  • Gas ini TIDAK mempunyai sebarang warna dan bau, oleh itu ia di kenali sebagai “ Pembunuh Senyap”
  • Sentiasa berwaspada dan jangan ambil mudah.

Keracunan karbon monoksida adalah punca UTAMA kecederaan dan kematian akibat keracunan di seluruh dunia. Menurut Pusat Kawalan Penyakit US, 50,000 pesakit dimasukkan ke hospital setiap tahun, dan 430 mati akibat keracunan karbon monoksida.

Karbon monoksida terbentuk hasil daripada pembakaran bahan organik tanpa bekalan oksigen yang mencukupi. Ianya boleh di hasilkan dari pembakaran dieasel/petrol kenderaan, penggunaan gas untuk alat pemanas dan semasa memasak.

Bagaimanakan Karbon Monoksida Menyebabkan Kematian Semasa Mangsa Sedang Tidur Di Dalam Kenderaan?

Pembakaran bahan bakar di dalam engin kenderaan menghasilkan banyak gas sampingan yang dikeluarkan sebagai asap ekzos. Asap ekzos ini mengandungi gas yang merbahaya seperti karbon monoksida, hidrokarbon, dan nitrogen oksida.

Ketika memandu, sistem ekzos yang baik akan membebaskan gas gas beracun ini ke persekitaran dengan lancar dan selamat. Masalah timbul apabila sistem ini bocor dan lebih diburukkan lagi apabila kenderaan tidak bergerak.

Tanpa di sedari, gas yang tidak mempunyai bau dan rasa ini akan masuk menerusi saluran pernafasan dan memasuki saluran darah.

Gas beracun ini akan bercampur dengan hemoglobin (bahagian sel darah merah yang membawa oksigen ), lalu membentuk membentuk carboxyhaemoglobin. Apabila ini berlaku, darah tidak lagi mampu membawa oksigen, dan kekurangan oksigen menyebabkan sel dan tisu badan gagal dan mati!.

Apakah gejala keracunan CO?

Gejala awal bagi keracunan gas karbon monoksida yang paling biasa adalah sakit kepala, pening, kelemahan, perut, sakit muntah, sakit dada, dan kekeliruan.

Tetapi sekiranya gas ini di hidu semasa anda sedang tidur, anda tidak akan menyedari sebarang perubahan ini dan akhirnya menyebabkan kematian.

Tips Pencegahan Keracunan Karbon Monoksida

  • Elakkan memanaskan enjin dengan asap ekzos dibebaskan di dalam kawasan rumah. Asap ekzos yang memenuhi ruang rumah mengandungi gas karbon monoksida dan boleh menyebabkan keracunan terutama kepada kanak kanak kecil.
  • Jangan tidur ataupun sekadar berehat sebentar di dalam kenderaan dengan enjin terpasang. Anda mungkin terlena dan tidak bangun selamanya.
  • Pastikan sistem ekzos anda di periksa dan di selenggara secara berkala. Ingat, kebocoran kecil boleh menyebabkan kematian.
Kredit : Sumber