Cara Selesaikan Masalah Error 404


Hari ni mood down sikit nak update blog sebab lately masih tak settle masalah error 404 tu kan. Rasa rugi pulak update blog tapi pembaca tak dapat baca sebab keluar error je memanjang. Disebabkan itu, traffik blog jatuh kejap. Stress kakak tau! 

Ada terbaca yang error 404 ni berpunca dari DNS (Domain Name System). Jadi, Fiza pun terus tanya pada orang yang pakar pasal domain ni yang juga tukang setting domain Fiza sekarang ni. Sembang punya sembang, alhamdulillah dah settle dah masalah error 404 tu.

Sebelum ni Fiza ada buat satu entry advertorial dan pihak yang berkenaan tak dapat view entry selepas publish di sebabkan masalah error tu. Lepas tu katanya kena tambah www. kat depan sebab link yang biasa kita copy dari full link tu tanpa www kan. Jadi, kalau nak baca entry yang ada error tu kena tambah secara manual www kat depan. Fiza pun perasan juga kalau klik mana-mana link dalam blog dia tak kan ada www kan. Itu yang jadi error. Mungkin setting untuk domain dah bertukar kot. Tiba-tiba pulak kan. Padahal tak usik apa-apa setting pun. Bila dah okay ni, Fiza nak kongsikan cara selesaikan masalah error 404 ni.  


Apa yang perlu di buat seperti dalam conversation di atas. Kalau tak jelas Fiza tuliskan semula kat bawah ni. Pergi kat settings>>publishing >>Blog address >> Click edit
↠ Perlu tick pada "Redirect azhafizah.com to www.azhafizah.com" sahaja sebenarnya. So domain tu nama domain masing-masing lah ye↠ Tapi dulu nak configure domain tak perlu verification, so sekarang bila nak ubah setting domain; kena verify domain pula
↠part verification tu yg ada masalah
↠tapi dah berjaya verify melalui gwebmaster
↠memang akan error 404 kalau tak tick pada box tu
Okay, setakat itu sahaja yang Fiza tahu. Yang lain-lain jangan tanya sebab Fiza noob bab domain ni sebab tu mintak tolong yang pakar je. Kalau rasa kurang yakin, better mintak tolong pada pihak yang korang beli domain tu. Kalau yakin dan nak buat sendiri boleh ikut yang Fiza kongsikan kat atas ni. Harap entry ni sedikit sebanyak dapat membantu. Yeay! Mood update blog kembali. Alhamdulillah lega dah settle masalah. Terima kasih kepada pihak yang membantu.

4 comments:

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.