Cara-Cara Mengesan Kamera CCTV Tersembunyi Menggunakan Telefon

Tular gambar dan video dari kamera litar tertutup (CCTV) tersembunyi di bilik persalinan baju (fitting room) di sebuah pusat membeli belah. Macamana lah CCTV boleh ada dalam bilik persalinan? Dah tentu ada yang merancang nak pedajal orang. Tapi yang peliknya, ada yang buat benda tak elok dalam bilik persalinan tu dah kenapa?

Nauzu billahi min zalik (نعوذ بالله من ذلك)
Kami berlindung dengan Allah daripada perkara (perkara buruk) tersebut (daripada menimpa kami)
Kamera tersembunyi atau spy cam ni bukan lagi perkara baru sebab bukan hanya dalam fitting room je tak selamat, di tandas awam, bilik hotel, resort, homestay dan sewaktu dengannya jadi tempat manusia yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan untuk merakam mangsa mereka.

Motif? Boleh jadi mereka akan menjual gambar atau video tersebut. Atau mengugut mangsa untuk sebarkan gambar atau video tersebut demi untuk meminta wang.

Sepatutnya kamera tersembunyi ni digunakan untuk memantau perkara yang tidak bagus sebagai bukti membanteras jenayah. Tapi disalahgunakan oleh manusia yang tidak bertanggungjawab pula. Kesian mangsa yang tak bersalah. Boleh jadi trauma kepada mangsa sebab melibatkan maruah.

Perbuatan haram meletakkan kamera tersembunyi untuk merakam tanpa kebenaran individu ini merupakan aktiviti jenayah yang perlu dibanteras. Jangan bagi peluang pada mereka terus melakukan jenayah. 

Sebagai langkah berjaga-jaga, kita kena beringat untuk buat pemeriksaan teliti jika masuk bilik persalinan, tandas, bilik hotel, airbnb, homestay, resort dan sewaktu dengannya. Biasanya kamera tersembunyi/ hidden camera/ spy cam di letakkan di tempat-tempat yang kita tidak terfikir pun.

cara mengesan camera cctv tersembunyi

Cara mengesan kamera CCTV tersembunyi menggunakan mata kasar

Paling mudah, kita perhatikan perhiasan yang ada disekeliling yang mencurigakan seperti perhiasan yang digantung (bingkai gambar), jam dinding, jam meja, cermin, susunan pasu bunga dan sebagainya. Selain itu, periksa juga belakang pintu bilik air, tandas, smoke detector, lampu tidur atau tempat lain yang berkemungkinan ada kamera tersembunyi.

Untuk lebih mudah, tutup lampu, tingkap dan langsir. Perhatikan jika ada lampu kecil yang berwarna merah atau hijau.

Cara mengesan kamera CCTV tersembunyi melalui bunyi

Pastikan bilik sunyi sepi. Dengar dengan teliti. Biasanya kamera tersembunyi akan mengeluarkan bunyi click atau buzz bila beroperasi. Atau boleh gunakan telefon. Caranya, cuba telefon seseorang. Jika ada bunyi yang menganggu panggilan tesebut bermakna panggilan tersebut diganggu oleh electromagnetic field dari alatan lain seperti kamera tersembunyi.

Cara mengesan kamera CCTV tersembunyi pada cermin

Cermin antara tempat yang biasa diletakkan kamera tersembunyi . Nak tahu sama ada cermin itu two way mirror atau tidak dengan cara meletakkan hujung jari pada cermin. Jika ada gap atau ruang pada refleksi di cermin, ia adalah cermin biasa. Tetapi jika refleksi menyentuh jari anda secara terus, ia adalah two way mirror. Two way mirror itu tandanya ada kamera tersembunyi.

Cara mengesan kamera CCTV tersembunyi menggunakan telefon

Kita boleh mengesan kamera tersembunyi menggunakan telefon dengan pelbagai cara.

1. Flash light
  • ON flash light telefon dan suluh celah-celah yang ada ruang kecil di dinding atau objek. 
  • Jika ada refleksi lampu berkemungkinan ia adalah kamera tersembunyi. 
  • Siasat refleksi lampu tersebut. Jika kamera, boleh buat aduan kepda pihak yang bertanggungjawab atau buat laporan polis.

2. Kamera telefon
  • Setelah memasuki bilik, padam semua lampu bilik. Pastikan tutup tingkap dan langsir untuk memastikan bilik dalam keadaan segelap sepenuhnya.
  • ON kamera telefon tanpa ON flash kamera.
  • Sambil pegang telefon, berjalan ke seluruh ruang bilik
  • Sekiranya menjumpai DOT/TITIK MERAH kelihatan dalam skrin kamera bermakna ada kamera tersembunyi dipasang dalam bilik tersebut.
  • Pastikan ianya betul-betul kamera dan boleh buat laporan polis

3. Bluetooth
Bluetooth telefon boleh mengesan wireless kamera tersembunyi yang sukar dikesan dengan mata kasar.
  • Sebelum masuk bilik, tandas, bilik persalinan, jangan lupa bawa handphone yang ada aplikasi bluetooth.
  • Turn ON bluetooth dan search device. atau boleh cuba hantar gambar via bluetooth. Disitu boleh nampak jenis device yang ada sekitarnya.
  • Jika ada senarai device yang namanya “WDX, CAM, CAMERA″ atau nama yang pelik, keluar segera  kerana berkemungkinan besar terdapat wireless CCTV berdekatan.

4. Aplikasi
Boleh download aplikasi hidden camera detector atau spy camera finder untuk memudahkan pengguna mengesan kamera tersembunyi. 

Selain cara diatas, boleh juga gunakan alat pengesan kamera tersembunyi yang ada dijual dipasaran. Bolehlah beli siap-siap untuk kegunaan sebagai langkah keselamatan. 

Semoga pelaku dapat ditangkap dan dihukum. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga.

8 comments:

  1. Thanks for sharing. Kalau bilik hotel ni biasa nak merakam aksi atas katil, tapi tetaplah kena berhati-hati walau bukan datang suami isteri

    ReplyDelete
  2. scary ek.
    dlm fitting room, tau la kan, kita kan sedang buka2 :(
    Allahu. then tular pulak gitu. aduhai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann..mahu tak scarynya bila ada cctv ni sebab melibatkan maruah kita. Ghisauuu...

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.