Gadgets

Singgah Sebentar Di Pengkalan Nelayan Kampung Telok Pelandok PD

Dah puas menikmati permandangan pantai di Pantai Cermin, kami gerak ke Pengkalan Nelayan Kampung Telok Pelanduk tanpa dirancang. Tiba-tiba nampak signboard tepi jalan tu lalu belok ke pantai sampai di sini. Alang-alang dah dekat tu sekali lalu, kita singgahlah kejap.

Tengok apa yang menarik di Pengkalan Nelayan Kampung Telok Pelandok. Bila pertama kali sampai di satu tempat tu mestilah kita rasa teruja lebih. Dari kejauhan dah nampak jeti berbatu yang cantik. Di tepiannya pula ada kedai makan, jeti kayu dan pondok tempat nelayan.

Rata-rata tempat tarikan pengunjung mesti ada signboard warna-warni macam ni kan. Jadi daya tarikan dan juga boleh dijadikan tempat bergambar. Tandanya dah sampai sini.

Masa balik tu nampak ada orang lepak di tembok signboard ni. Mujurlah masa ambil gambar ni tak ada orang. Kalau tidak, tak pasal kena edit buang accesories dalam gambar.

Pengkalan Nelayan Kampung Telok Pelandok PD

Kami terus gerak pegi ke jeti yang berwarna oren dan kuning ni. Kalau tak silap sebelum ni warna biru dan putih sebab ada nampak orang share di media sosial. Rupanya cat ni masih baru lagi. Belum nampak kotor lagi. 

Bagus juga ye ada majlis yang buat penyelenggaraan cat baru bagi nampak lebih cantik dan menarik. Barulah cantik untuk digambarkan. Di sepanjang jeti batu ni ada disediakan tempat duduk batu. Bagus sebenarnya letak kerusi batu ni. Tahan lama, tak mudah rosak dan tak boleh dialihkan. 

Bolehlah lepak-lepak sebentar di jeti ni. Sambil kami duduk lepak di kerusi batu tu, di hujung sana meriah dengan pemancing. Hanya tengok dari jauh je mereka memancing. Nak ke hujung sana, rasa malas pula.

Pengkalan Nelayan Kampung Telok Pelandok PD

Sambil duduk dan menikmati keindahan laut depan mata, mana boleh tak ambil gambar. Rasa rugi kalau tak gambarkan permandangan yang cantik ni. Betullah kan, suasana pantai ni menenangkan. Duduk lama-lama pun tak pe!

Nampak ada jeti kayu di situ, tapi macam dah ranap. Memang tak boleh lalu lansung dah. Sayangnya kan. Cantik kalau bergambar di jeti kayu tu. 


Pengkalan Nelayan Kampung Telok Pelandok PD

Permandangan sebelah kiri lain pula permandangannya. Ada teluk-teluk kecil dengan batu-batunya. Nampak macam tak ada laluan di situ. 

Pengkalan Nelayan Kampung Telok Pelandok PD

Selain menikmati keindahan panorama Kampung Telok Pelandok ni, kalau terasa lapar dan dahaga boleh je menjamu selera di kedai makan tepi tu. Sambil makan sambil layan view laut, seronok bukan? 

Disebabkan kami dah rancang nak makan di tempat lain, tak ada lah kami makan di situ. Sekadar tumpang lalu dan berlalu pergi.

So, kalau bercuti di Port Dickson, boleh juga masukkan Pengkalan Nelayan Kampung Telok Pelandok ni dalam tempat wajib singgah di PD. Boleh makan sambil layan laut gitu.


4 comments:

  1. Best kalau dapat mancing kat hujung jeti tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun fikir begitu wak. Menarik tempatnya dan tenang juga memancing.

      Delete
  2. Nampak berseri laluan jeti yang baru dicat warna oren tu.
    Seronoknya ambil angin di petang hari sambil menikmati pemandangan laut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju tu Kak Amie. Indah sikit permandangan mata bila di cat baru. Warna pun ceria. Memang seronok ambil angin petang dengan pemandangan laut terbentang indah.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.