Gadgets

Cekodok Pisang Rangup Diluar Lembut Di Dalam

Eh lama betul tak buat cekodok. Ada stok pisang dari kampung, kita pun mencekodok kan dia. Dah itu je yang terlintas dalam fikiran. Nak buat pisang goreng macam tak sesuai sebab pisang kapas. Pisang kapas ni sesuai untuk makan begitu saja atau orang panggil pisang makan.

Selain tu, sedap juga kalau buat popis (banana roll) kan. Tapi saya malas. Kulit popia pun nan hado. Nak senang kita buat cekodok pisang je lah. Benda pun tak susah sangat.

Nak senang dan cepat lagi, saya gunakan pengisar je. Kisarkan pisang sebab malas nak lenyek. Dalam bekas lain, satukan tepung gandum, secubit soda bikarbonat dan secubit garam. Lepas tu baru masukkan pisang yang dah dikisar dalam bekas tepung tadi.

Lepas tu masukkan gula sikit. Ikutlah nak manis tahap berapa. Biasa saya masukkan satu sudu je buat rasa-rasa manis sikit. Panaskan minyak dan gunakan tangan untuk bentukkan cekodok pisang bulat-bulat. Tapi tak berapa bulat lah. Lebih kurang rupa bulat.

Cekodok Pisang

Saya suka bulat-bulat kecil senang makan sekali ngap. Sedap makan cekodok rangup di luar lembut di dalam. Rahsia dia letak soda bikarbonat tu lah. Rangup diluar dan tak akan melekat sesama sendiri.

baca juga 

Nak sedap lagi kena bersabarlah tunggu dia berubah warna gelap sikit, baru sedap. Kann...

Cekodok Pisang

Musim hujan ni, nikmat betul dapat makan cekodok pisang panas-panas. Alhamdulillah...

8 comments:

  1. Pisang kapas ni memang paling sesuai dibuat cekodok, lempeng atau kek pisang.
    Teksturnya gebu dan wangi baunya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh patulah pun. Memang gebu, sedap pun sedap makan begitu je. Terima kasih kongsi infonya wak.

      Delete
  2. semalam dah beli pisang plannya nak goreng utk supper tp terlajak malas pulak,,, hahaha... dah pg ni tengok je la cekodok pisang fiza

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..terlanjak pulak malas dia..takpe, harini harap terlajak rajin boleh buat cekodok. Gambar ni sebagai sumber semangat gitu.

      Delete
  3. ammi tak pernah seumur hidup buat cekodok pisang. anak-anak kalau nampak pisang macam nampak icecream. tak sempat buat apa dah selesai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uishh lajuu..okaylah tu cepat habis tak membazir. kita ni kadang buat cekodok sebab nak habiskan pisang. hihi..

      Delete
  4. Tak pernah jemu kalau makan cekodok pisang. Lagilah kalau yang macam Fizah kongsikan ini, rangup di luar lembut di dalam! Maunya menambah dua tiga cawan minuman panas sambil kunyah cekodok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan Kak Amie. Makan satu pasti bertambah masuk mulut tanpa sedar. hihi..jenis rangup di luar lembut didalam tu yang best. hihi...

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.