Evian Water, Air Mineral Kayangan

Beberapa hari lepas agak popular Evian water diperkatakan. YTJT (Yang Tahu Je Tahu). Tertanya tanya juga Why Evian water so expensive?. Bila check Evian water price botol 1L, lebih kurang RM7 dan keatas. Air mineral kayangan sungguh! 

Air mineral Evian ni mahal disebabkan ianya air mineral tulen dari pergunungan di Perancis. Kemudian diimport dari Perancis juga, jadilah mahal bila dah sampai Malaysia.

Katanya lebih kurang rasa air zam zam ada sedikit payau dan masin macam tu mungkin disebabkan kandungan mineral atau garam galian yang tinggi terkandung dalam air Evian tu.

Evian Water bottle
sumber : evian.com


Sejarah Evian Water

Bermula pada tahun 1789, pemulihan yang luar biasa dari Marquis Switzerland yang terkenal di tahun tersebut. Dia mengalami gangguan hati dan buah pinggang dalam tempoh masa yang lama. Segala nasihat doktor tidak memberikan hasil yang diinginkan. 

Rawatan yang dilakukan juga perlahan dan tidak berkesan. Berhampiran bandar Evian-les-Bains di sekitar Tasik Geneva, terdapat beberapa sumber bawah tanah semula jadi dengan air purba. Marquis mula menggunakannya dalam makanan untuk cuba mengurangkan kesakitan. 

Selepas beberapa lama, kesihatannya meningkat dengan ketara. Doktor meengiyakan bahawa sebabnya adalah air Evian itu. Sejak 1807, selama 12 bulan pakar telah menjalankan pelbagai jeni ujian dan membuat kesimpulan bahawa air mineral tempatan benar-benar mempunyai sifat penyembuhan.

Setahun kemudian, sebuah pelabuhan telah dibina di bandar ini. Kemudian lebuh raya dibina yang menghubungkannya secara langsung ke Milan dan Paris. Pada tahun 1827, seorang usahawan dari Geneva dibina berhampiran dua sumber sebuah perusahaan untuk pengekstrakan air perubatan. 

Ia dipanggil "Bubur" dengan nama bekas pemilik tanah sekitarnya. Pada tahun 1859, syarikat itu diperbadankan dan setahun selepas menandatangani perjanjian yang berkaitan telah dipindahkan kepada wakil Perancis. 

Air Evian dituangkan ke dalam botol kaca untuk dijual sebagai ejen terapeutik dan propilaksis yang sangat baik. Sebaik sahaja pada tahun tujuh puluhan abad kedua puluh, produk itu datang ke Amerika Syarikat, dia segera mendapat kemasyhuran dan populariti dunia.

Evian Water

Daripada sejarahnya, evian water telah menjadi produk yang luar biasa sejak akhir abad ke-19. Ianya telah diiktiraf oleh semua saintis dunia sebagai cara yang sangat baik untuk memulihkan saluran gastrointestinal dan mengekalkan keseimbangan air normal tubuh manusia.

Ia adalah air yang sangat asas di mana semua bahan memasuki tubuh manusia, tanpa mengira asal mereka, dibubarkan. Ini disahkan berdasarkan kajian saintifik yang telah dilakukan. 

Oleh itu, sangat penting bahawa komposisi akan mempunyai pelarut asal ini. Para saintis telah mengetahui komposisi kimia yang kaya dengan sumber semula jadi yang terkenal. Telah didapati bahawa air "Evian" mengandungi banyak komponen berguna. 

Berdasarkan satu liter cecair di dalamnya terdapat dalam miligram :
  • Kalsium - 70-80
  • Campuran kalium dan natrium - 10
  • Magnesium - 20-40
  • Asid karbonik - 340-370
  • Nitrogen oksida - 3.9
  • Sulfur sulfat - 15
  • Klorin - 10
  • Silikon oksida - 9-17

Evian water pH

Dengan semua ini, cecair mengekalkan pH neutral medium dari 7 hingga 8 unit. Dengan komposisi sedemikian, adalah mungkin untuk bercakap dengan keyakinan tentang manfaat dan sifat unik produk semulajadi. 

Faktor ini adalah penting untuk pembinaan di kaki bukit Alps berhampiran mata air penyembuhan pusat balneologi terbesar di Eropah.

Selepas menjalankan kajian klinikal, pakar menyimpulkan bahawa penggunaan berterusan air ini menyumbang kepada penyingkiran toksin dan bahan berbahaya lain dari tubuh. Ini menarik perhatian pengeluar terkenal. 

Sejak tahun 1970, jenama popular telah menjadi milik syarikat Danone Corporation yang terkenal. Dari saat itu, kesedaran jisimnya bermula di banyak negara di dunia. Di Rusia, di beberapa pusat membeli-belah yang besar, air Evian juga dijual. Harga produk bergantung pada jenis dan kapasiti pembungkusan.

Manfaat Air evian / Evian water benefits

  • Bertindak sebagai pelincir untuk sendi dalam badan
  • Membantu menyah toksik
  • Membekalkan tenaga untuk tubuh badan
  • Meningkatkan fungsi otak
  • Melancarkan fungsi otak
  • Menigkatkan aliran darah
  • Memudahkan fungsi otak
  • Menyihatkan kulit
  • Melancarkan sistem penghadaman
  • Meningkatkan fungsi buah pinggang
Sekarang di seluruh dunia, air mineral Evian dikenali sebagai ejen terapetik dan propilaksis unik. Doktor menasihatkan untuk menggunakannya untuk orang yang menderita penyakit buah pinggang dan pelbagai gangguan gastrousus. 

Mereka berpendapat bahawa ia sangat berguna bukan sahaja untuk banyak organ pencernaan, tetapi juga sebagai cara untuk memulihkan metabolisme terjejas. Penggunaan produk ini secara tetap membantu menahan situasi yang teruk dan melawan keletihan lebih mudah. 

Oleh itu, doktor mungkin percaya bahawa ia perlu menggunakannya untuk wanita hamil, dan juga menggunakan cecair berguna untuk minum dan memasak makanan untuk kanak-kanak kecil, walaupun pada usia yang sangat awal.

Oleh kerana keupayaannya mengeluarkan toksin dari badan, air mineral ini adalah cara terbaik untuk memerangi berat badan yang berlebihan dan digunakan secara meluas dalam industri kecergasan. 

Ramai pengguna juga mendakwa bahawa minuman (teh, kopi) disediakan di Evian, mendapat rasa yang sangat baik. Fakta ini diambil kira oleh beberapa pemilik pusat katering. Oleh itu, di banyak restoran dan bar Eropah yang mahal, air popular dihidangkan sebagai minuman ringan biasa.

Sumber : https://may.drinkpinkonline.com/4005735-the-unique-water-quotevianquot-amazing-properties-of-the-product

Is evian water good for you?

Evian water mengandungi khasiatnya, setiap yang berkhasiat perlu diamalkan mengikut sukatan. Jangan amalkan secara berlebihan dikhuatiri akan memudaratkan diri. Ini kerana air mineral mengandungi mineral garam yang baik tetapi banyak. Eloklah diselang selikan dengaan air minuman lain atau air masak.

26 comments:

  1. Setuju...Evian mmg mahal..sebab tu x selalu beli dan sebab tu jugak la ia di pack dalam pack botol ekonomi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekadar nak rasa okay lagilah kan nak membeli. Nak jadikan minuman harian memang tak mampulah rasanya. Okay jugak di pek dalam botol ekonomi. Mampu merasa gitu.

      Delete
  2. Kak Amie suka minum air mineral Evian, sedap rasanya. Bila dah minum rasa ringan kepala, macam keluar pula angin-angin dalam badan. Sejak ada penapis air sendiri, dah tak beli dah heheeee... Memang harga kayangan sungguh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul betul bagus untuk kesihatan ni. Lagi senang ada penapis :)

      Delete
  3. air yang tiba2 bertambah popular di Malaysia minggu ini

    ReplyDelete
  4. Baru tahu kenapa Evian Mineral Water mahal, asal dari Perancis rupanya. Tq infonya Fiza.

    ReplyDelete
  5. dari air evian dengan spritzer, baik air spritzer

    ReplyDelete
  6. tetibe plak famous ye, padahal air ni dah lama. pernah beli sekali sebab curious nak rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiba tiba pulak nama naik kan. hehe...
      Okaylah dah rasa Sal :)

      Delete
  7. haha..free marketing!!..buat orang curious nak rasa..

    ReplyDelete
  8. Good info. Selama ni tak pernah ambil tahu pun. Cuma tahu ianya mahal sebab kandungan mineral dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah pasal, tiba tiba rasa nak tahu pulak evian water ni. Patutlah mahal. huhu

      Delete
  9. Replies
    1. Walaupun menyejukkan tekak tapi sedang panas sekarang. hehe...

      Delete
  10. Ada nampak selalu selebriti dalam cerita minta Evian.
    Rupanya ada khasiat. Boleh cuba sebotol nanti. Hehe tapi khasiat yang dikatakan kena minum selalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada khasiatnya dan mampu, okaylah kalau nak consume kan kak :)

      Delete
  11. Menarik fakta evian. Patulah mahal. Dan logik lah juga mahalnya., Kena try satu hari nanti.

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.