Malam 1000 Bulan di 10 Malam Terakhir Ramadhan

Friday, June 16, 2017

Salam jumaat. Hari ni kita dah memasuki fasa ke tiga dalam bulan Ramadhan di mana 10 hari terakhir di dalam bulan Ramadhan. Di malam 10 hari terakhir ini, moga kita berpeluang bertemu malam 1000 bulan yang dipanggil malam Lailatul Qadar. Alangkah beruntungnya kita jika berpeluang bertemu dengan malam Lailatul Qadar ni. 

Keistimewaan Malam Lailatul Qadar

Malam Lailatul Qadar seperti yang dinyatakan di dalam al-Quran sebagai "malam lebih baik daripada seribu bulan"
Kredit foto : langitilahi.com

Membaca Al-Quran, Berzikir, Beriktikaf

Jadi, perbanyakkan amal ibadah pada malam sepuluh terakhir bulan Ramadhan seperti membaca Al-Quran, berzikir, beriktikaf dan ibadah yang lain. Carilah malam Lailatul Qadar dan jika berpeluang menemui malam Lailatul Qadar, sudah tentu ibadah kita lebih baik daripada beribadah untuk 1000 bulan yang tidak memiliki malam Qadar. Beribadah dengan penuh ketaatan dan bersungguh-sungguh dalam sepuluh malam terakhir ramadhan ini.

Dijauhkan dari api neraka

Mereka yang beribadah di sepuluh malam terakhir bulan ramadhan dan mengajak serta keluarga untuk beribadah,  dibukakan untuknya pintu-pintu syurga dan dijauhkan daripada api neraka. Semua umat islam nak masuk syurgakan? Isikanlah malam sepuluh terakhir ni dengan melaksanakan ibadah kebaikan.

Berdoa 

Selain perbanyakkan amal ibadah, perbanyakkan doa semoga Allah ampuni dosa-dosa kita dan berkati apa yang telah kita lakukan ke jalan yang benar serta makbulkan doa kita semua.

Membayar Zakat

Jangan lupa juga untuk menunaikan zakat fitrah untuk menyucikan diri dari segala perbuatan yang sia-sia dan ucapan yang sia-sia sebagai makanan untuk orang miskin. 


Bersedekah

Umat islam yang bersedekah akan mendapat ganjaran rezeki dan pahala yang berganda. Ini kerana sedekah merupakan salah satu amal jariyah yang pahalanya tidak pernah terputus. Tidaklah kita akan jatuh miskin jika bersedekah. Malah, banyak kebaikan jika kita suka dan rajin bersedekah. Bersedekah tidak perlu ditunjuk malah di lakukan secara diam-diam. Sesuatu yang nak disedekahkan tu mestilah sesuatu yang baik dan bermanfaat untuk penerima.

Banyak lagi amalan ibadah yang boleh di lakukan di sepuluh hari terakhir Ramadhan. Lakukan dengan ikhlas kerana Allah SWT. Semoga kita menjadi orang yang lebih beruntung menghabiskan sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dan Semoga kita dapat mengumpul pahala sebanyak mungkin Ramadhan kali ini.

10 comments

  1. Insyaallah.. Semoga kite tergolong dalam insan terpilih.. Amin..

    - ERAZ FADLI

    Jemput baca dan komen entri ini >> http://www.erazfadli.com/2017/06/susu-kambing-hayra-campuran-kurma-dan.html

    TQ :)

    ReplyDelete
  2. semoga amalan kita diterima smsa bulan ramadhan ni,, insyallah =)

    ReplyDelete
  3. insyallah.jika kita dah buat yang terbaik,banyak ganjaran yang Allah akan bagi...

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.