Perbezaan Emas Kuning, Emas Putih Dan Rose Gold

Emas, bukan sekadar barang perhiasan wanita. Ramai orang beli emas juga sebagai pelaburan. Beli dan simpan emas boleh dikatakan trend yang tengah hype sekarang ni. Emas pula ada pelbagai jenis emas dan bentuk.

Yang biasa kita lihat, barang kemas perhiasan perempuan. Selain tu untuk simpanan bentuknya seperti jongkong emas, syiling emas dan sebagainya.

3 jenis emas yang popular ialah emas kuning, emas putih dan rose gold. Dalam bahasa melayu rose gold, emas mawar ke?


Emas Kuning
Emas kuning adalah emas yang paling tinggi karatnya ialah emas 24K atau dipanggil emas 999 atau 99.9. Emas 999 didapati dalam bentuk gold bar atau syiling emas. Emas 999 jenis emas yang tidak sesuai dijadikan perhiasan barang kemas sebab sifat emas yang sangat lembut.

Emas kuning terpaling bernilai dan mahal kalau jual semula. Nilainya ebih tinggi daripada jenis emas yang lain. Disebabkan itulah, pelaburan emas 999 semakin mendapat tempat di pasaran dengan affordable price untuk orang baru yang nak mulakan pelaburan emas.

Perbezaan Emas Kuning Emas Putih Dan Rose Gold

mengikut kebiasaannya, emas kuning perhiasan yang dijual kedai emas adalah emas 916 yang dah dicampur dengan logam lain supaya perhiasan emas tersebut tahan lama dan lasak.

Walau dah pakai, nilai jualnya tetap tinggi berbanding emas putih dan rose gold. Nilai kandungan emasnya masih 91.6%.

jenis-jenis emas kuning dan semak harga terkini emas

Emas Putih
Emas putih adalah kurang kandungan emasnya. Kandungan emas 75% dikenali sebagai emas putih 750. Ada 37.5% emas dan dipanggil emas putih 375 atau nama lainnya suasa. Ini kerana ada logam lain yang dicampurkan dengan emas putih yang membuatkan nilai emas pun turut susut.

Emas putih ni seperti tiada nilai dipasaran kalau nak jual semula. Tak banyak kedai yang mahu beli emas putih. Jika ada, harga jualnya jauh lebih murah sebab kandungan emas tak setinggi emas kuning. 

Emas putih lebih kepada barang kemas perhiasan yang ada sentimental value daripada simpanan pelaburan. Logam yang dicampurkan dengan emas putih ialah nikel, perak atau paladium. Emas putih sering digunakan untuk meningkatkan aura berlian dan batu permata lain.

Rose Gold
Rose gold mendapat nama kerana warnanya yang kemerah-merahan pada barang kemas. Warna kemerahan tu datang daripada campuran emas dengan logam lain seperti tembaga dan perak.

Peratusan emas dalam rose gold adalah 85.0% dan dikenali sebagai emas 850. Rose gold sangat popular di Kelantan. Warna kemerahan pada emas membuatkan barang kemas lebih terang dan tidak nampak pucat pada si pemakainya.

Rose gold juga ada 835 dan 750. Warna kemerahan barang kemas bergantung pada peratusan logam tembaga yang dicampurkan. Lagi rendah kandungan emas, lagi murah harga jual semula.

Begitulah perbezaan emas kuning, emas putih dan rose gold. Setiap emas memiliki peratusan emas dan campuran yang berbeza menjadikan nilai emas itu berbeza. Paling untung beli emas kuning. Nilai tinggi dan warna emasnya terselah untuk perhiasan. Boleh juga menyimpan untuk pelaburan masa hadapan.

Tapi kan, berkenan betul dengan rose gold HABIB Jewels tu. Lawa lah pula! Bilalah kotak purple kegembiraan tu nak datang lagi. Semoga ada rezeki. Aamiin...

sumber : majalahlabur

12 comments:

  1. Akak suka emas putih..tapi selalu kena marah kalau beli...kena beli emas kuning jugak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi...emas putih cantik. Mungkin sebab nilainya kurang kot. Nak selamat beli emas kuning macam tu.

      Delete
  2. Emas putih cantik tapi kurang minat.. hehehe

    ReplyDelete
  3. Baru tau ada rose gold.
    Akak suka cincin emas putih bertatahkan berlian. Boleh beli 1 jelah pasal takde nilai kalau nak jual balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rose gold ni macam baru nak hype kot kak. Dulu macam kurang dapat perhatian. Sekarang dah banyak tengok habib up rose gold. Cincin bertatahkan berlian tu sangat mahal sangat kan. Seronok kalau dapat. Ada satu buat koleksi pun okay :)

      Delete
  4. akak semua ketiga-tiganya, asal emas akak suka muahahahah.

    ReplyDelete
  5. semua emas menarik. hara tak payah sebutlah hehehe tp personally sy pilih emas kuning wpn zhulian hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emas kuning tu lagi menyerlah dan wow sangat kan...hehe...

      Delete
  6. Semua pun saya suka. Ada berlian seketul atas tu lagi best. haha

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.