Mengopi Kopi Manshor


Selama 3 tahun lebih duduk di Seremban ni, belum pernah lagi merasa Kopi Manshor yang popular di katakan paling sedap dan paling mahal di dunia ni. Harga taraf Hotel lima bintang katanya. Tak jauh mana pun dari rumah dan selalu sangat lalu depan Gerai Mr. Manshor Kopitiam ni kalau balik kampung encik suami di Kuala Pilah. Tapi kalau dah katanya belum sampai masanya, makanya beberapa hari lepas barulah sampai masanya Fiza dapat mengopi Kopi Manshor ni. Kebetulan adik ipar nak singgah makan kat sini sebelum balik kampung.

Untuk pengetahuan korang gerai Mr. Manshor Kopitiam ni sangat popular di Paroi. Gerai ni sangat mudah di cari sebab tepi jalan besar dan parking kereta pun banyak. Gerai Kopi paling popular di kalangan geng motor besar sebab setiap kali lalu sini dan masa singgah sini pun ramai geng motor besar singgah dan lepak minum kopi di sini. Ada juga ruang board untuk geng motor besar letak badge/ sticker kelab-kelab motor mereka dan board pun hampir penuh. Nampak sangat ramai geng biker selalu singgah sini sebab nak pekena kopi Manshor yang super sedap ni.

Gerai ni menjual pelbagai jenis kopi yang bukan semata-mata untuk rasa yang sedap tapi kopi untuk kesihatan juga. Trend kopi Manshor ni macam dalam gambar di bawah ni. Rupa cawan comel ala vintage dan air kopi melimpah ruah. Barulah namanya mengopi orang Johor kata. Cawan juga salah satu faktor kenapa air kopi jadi sedap.

Mr Manshor Kopitiam

Kalau nampak kopi jenis macam ni, Fiza akan terfikir kopi ni gerenti pekat likat dan sangat pahit. Tapi tak! Sampai je kopi ni kat meja, Fiza kacau-kacau air dan pada dasar cawan masih ada sisa kopi yang masih belum larut. Dah kacau-kacau pun masih belum larut. Sebabnya air dah tepu tak boleh larut. Makanya memang pekat likat lah kopi ni. Dah kacau sebati larutan kopi ni baru Fiza minum.

Wow! Tak pahit! Sedap! Pekat! Rasa macam hot coklat yang super sedap pekat dia. Nampak tak betapa Fiza nak luahkan kesedapan Kopi Manshor yang sangat sedap ni. Sedap ya amat! Katanya kopi yang di hasilkan tidak di bancuh menggunakan gula ataupun susu. Bau kopi dia pun memang memukau betul. Berbeza betul rasa kopi Manshor dari kopi yang pernah Fiza rasa. Tak hairanlah orang ramai mengopi disini. Ada bermacam jenis kopi seperti kopi kacip fatimah, tongkat ali, burung walid dan macam-macam lagi ada. Selain kopi ada juga menu makanan yang sedap iaitu Sup Power dan Mee udang. Next time boleh cuba makan menu lain pula. Kena tunggu projek kurus Fiza berhasil, lepas tu baru boleh cheat day.

Harga secawan kopi bermula dengan RM5. Kira murah lah kalau nak dibandingkan dengan rasa kopi yang sedap ni. Gerai Pak Manshor buka dari pukul 4 petang sampai 2 pagi dan tutup hari pada hari selasa. Jangan pulak korang serbu kedai Pak Manshor hari ni sebab tutup ye. Kalau korang tersinggah di Seremban tu, singgah-singgah la ke Paroi mengopi di Gerai Mr Manshor Kopitiam.

Lokasi : Lot 717 Jalan Seremban - Kuala Pilah, 70400 Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia


9 comments:

  1. memang terbaik kopi dalam cawan cmtuu..memg cawan dia lah..

    ReplyDelete
  2. sedapnya nampak. lagi2 yg leleh2 tepi cawan tu haha

    ReplyDelete
  3. Ju bkn jenis minum kopi, lagi2 sejak dah lama bhenti minum kafaein tp bila tgk hidangan kopi Manshor ni rasa telan air liur pula ttiba ! ni baru la btl2 mgopi d kedai kopi ! =D

    ReplyDelete
  4. perghh kak fizah, nampak sedappp. tapi uyul kalah betul dgn kopi, kemain melata jerawat tumbuh.

    JOM KE BLOG UYUL >> Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
  5. Sedap sedap gak tapi kalo melimpah macam tu..cam kurang rasa nak minum pulak
    JanjiKita

    ReplyDelete
  6. first time dengar ni kopi manshor...baca status fiza buat rasa teringin ya amat..maklumlah kita ni coffee addicted....

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.