Di Sebalik Hari Pekerja

Monday, May 01, 2017

Selamat pagi semua orang! Selamat hari pekerja dan selamat bercuti. No monday blues untuk minggu ni dan ramai yang ambil peluang makan angin di sebabkan cuti hujung minggu yang panjang selama 3 hari. Disebalik hari pekerja, bagi sorang Fiza memang tiada cuti, tiada apa yang menarik di hari cuti hari pekerja ni. Almaklumlah kerja suri rumah mana pernah habis. Tapi ada masa yang flexible. Itu yang mahal tu.

Yelah, seorang suri rumah tak kan faham kerja seorang isteri yang bekerja dan seorang isteri/ibu yang bekerja tidak akan faham tugas seorang suri rumah. Jadi, hanya masing-masing yang faham tugas masing-masing. Semuanya seorang yang hebat menjalankan tanggungjawab dan tugas masing-masing walau apa pun pekerjaan. 


Bak kata tema hari pekerja tahun 2017 "PEKERJA KREATIF DAN BERINOVASI". Makanya, jadilah seorang yang kreatif dan berinovasi demi masa depan. 

Sekarang ni orang yang bekerja tetap dan ada gaji tetap pun terpaksalah buat kerja part time untuk tambah pendapatan. Betul tak? Semuanya atas desakan taraf hidup yang semakin meninggi tak turun-turun. Selagi belum tutup mata, kerja kerja dan kerja.

Dengan adanya cuti hari pekerja ni dapatlah semua pekerja bercuti sehari. Tapi tak semua orang bercuti. Ada pekerjaan yang memerlukan pekerja. Kalau semua orang bercuti, kedai tutup pun tak boleh juga kan.

Jadi, sesiapa yang ada peluang cuti tu silalah nikmati cuti kau orang. Jangan jadi tuesday blues pula. Jangan liat-liat nak pergi kerja hari esok. Bila ada yang ambil cuti panjang ni, hari ni mesti jalan raya jammed sana sini sebab hari ni last cuti. hari jumaat lepas masa nak mula cuti panjang pun dah jammed semacam je.

Hari ni Fiza teman husband buat kerja makmal. Harapnya nak balik rumah nanti tak jammed kat highway tu. Ada jalan alternatif lain, ikut jalan dalam pun jammed juga sebab ramai juga yang ikut jalan tu. Kalau jammed juga, bertabahlah dan bersabarlah. Janji selamat sampai.


5 comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.