Kereta Kuda Tarikan Terbaru di Melaka

Kali terakhir saya datang Melaka tahun 2014. Fuhh, lama juga tu tak jejak Melaka sekian lamanya. Agaknya sebab dah bosan sebab dah berkali-kali datang sini dan rasa macam takde apa yang menarik. 

Tahun 2019 baru nak jejak kaki di Melaka semula dan saya rasakan banyak yang baru rupanya di Bandar Hilir Melaka ni.

Selain Signage" I LOVE MELAKA" di Bandar Hilir, Tarikan terbaru adalah menaiki kereta kuda sekitar Bandar Hilir. Saya tak pasti terbaru tahun ni ke tahun sebelumnya sebab saya baru tahu dan saya rasakan ianya tarikan terbaru lah kot. 

Kalau dah lama wujud kereta kuda dalam masa 4 tahun ni kiranya bukanlah tarikan terbaru pada kau orang yang dah pernah naik kereta kuda di Bandar Hilir ni.



Seusai ambil gambar di A'Famosa kononnya nak berpatah semula ke Hotel sebab masa check in hotel nak dekat dah. Kaki pun dah penat berjalan. Tapi bila ternampak banner naik kereta kuda ni harga RM10/dewasa, rasa macam teringin nak cuba pula. 

Alang-alang dah sampai dan kaki pun dah penat, harga pun kira berpatutan juga why not kali ni datang Melaka naik kereta kuda pula. Beca dah pernah naik, so kita naik kereta kuda pula ye.


Pada mulanya saya ingatkan naik kereta kuda tu penuhkan kuota seat kereta kuda tu yang boleh muatkan 4 orang dewasa. Tapi tak! Macam saya berdua, so naik berdua lah walaupun ada seat kosong. 

Nak naik kereta kuda ni kena bersabar sikit tunggu giliran sebab ramai nak naik dan kereta kuda cuma ada dua, kuda putih dan kuda coklat. Nasib lah ikut giliran dapat naik kuda yang mana satu. Masa giliran saya dapat naik kuda coklat ni. 

Sebelum naik kereta kuda tu posing dulu dengan kuda, boleh mintak tolong dia orang ambilkan gambar tanpa charge tambahan. Kau orang perlu bayar sebelum naik kereta kuda tu. 

Laluan perjalanan kereta kuda ni bermula dari pit stop kereta kuda ( Hadapan Muzium Setem) melalui jalan kota sehingga Bangunan Muzium Islam (Malacca Islamic Museum Malacca). Kemudian berpatah semula sampai depan A'Famosa dan kembali semula ke pit stop.

Walaupun tak jauh mana perjalanan kereta kuda ni tapi seronok sambil-sambil merehatkan kaki sementara. Puas hati juga naik kereta kuda di Bandar Hilir ni. Sesekali dah datang tu haruslah cuba pengalaman baru. Betul tak? 

No comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.