Hidangan Sardin Sambal Berkuah Sekali Lagi Untuk Berbuka

Nak masak apa entah berbuka nanti. Nak masak ayam, esok nak buat rendang pulak. Ikan pulak tinggal ikan cencaru je. Nak masak apa ye? Baru teringat ada stok sardin setin dalam kabinet. Tak fikir menu lain dah. Ada sardin semua boleh settle. Hujung-hujung Ramadhan ni semacam menebal sikit kurang rajin nak masuk dapur.

Masak sardin ni kenalah ada bahan tumis barulah rasa dia lebih sedap. Tumis pun nak kena garing jugalah. Sebelum ni ada update menu sardin juga. Wak kata "Sardin ni pun nak kena pilih brand jugak, Ada yang sedap ada yang kureng". "Kena pilih brand elok then sedaplah rasa sardin tu. kalau brand yang cikai2 , sardin dan sosnya sekali tak begitu sedap."tambah Kak Pip. Setuju sangat dengan komen mereka.


Ikan Sardin Vs Ikan Mackerel

Ikan sardin ada banyak jenama. Nak sebutkan satu-satu rasanya macam banyak sangat kot kan. Tapi ikan sardin ada 2 jenis. Ikan sardin dan ikan mackerel. Pernah perasan tak label nama ikan pada tin sardin tu? Atau tak perasan lansung atau tak pernah tahu lansung? 

Mana nak perasan kalau tin sardin dan warna tin memang sama. Cuma label dan nama ikan je lah bezanya pun. Nak tahu beza mana satu ikan sardin, mana satu ikan mackerel silalah baca labelnya ye. Ada orang anggap semua sardin sama je dan jenis tak kisah ikan sardin ke mackerel je. Ada juga yang rasa ikan sardin is ikan sardin. So memang tak ambil port jenis ikan apa pun. 

Beza Ikan Sardin dan Ikan Mackerel

Pada luaran tin, bezanya pada label nama ikan. Isi dalam dia, ikan sardin ikan dia bersaiz kecil dan agak banyak. Purata lebih kurang 4-5 ketul ikan sardin. Ikan Mackerel pulak saiz dia besar dan paling sikit pernah dapat pun 3 ketul. Tin ni merujuk kepada saiz tin sederhana tu. Bukan yang kecil sekali. Tak pernah beli yang saiz kecil tu. So tak tahu berapa isi dalam dia.

Biasa beli saiz sederhana kira kuantiti yang sesuai lah untuk makan berdua dan lebihan tu akan masak untuk menu lain macam nasi goreng sardin, sambal sardin cicah roti, kuah cicah lempeng, kuah cicah roti puri,sandwich dan banyak lagi lah. Ada lebihan lauk sardin, macam-macam menu timbul dalam kepala otak ni.

Selain sambal sardin berkuah ni, Kak Sunah cakap "masak asam pedas sardin". Macam menarik menu asam pedas sardin tu. Tak pernah cuba lagi. Tapi masak asam pedas pun Fiza failed camne nak buat tu? Kena belajar lah kan. Macam tak biasa pulak nak belajar masak pun! Okay baik, nanti boleh cuba masak asam pedas sardin.

Resepi Sardin Sambal Berkuah 

Yang suka petai boleh masak sambal sardin petai. Menu ni pun belum pernah cuba gak tapi ada pernah terbaca resepi sambal sardin petai. Ada orang lebih suka buat sardin sendiri guna ikan sardin tu. Dah tentu cara buat sardin tu agak renyah dan leceh. Tapi orang kata lebih puas hati dan lebih yakin lah nak makan sardin yang di proses pembuatan tu sendiri. Kalau ada pressure cooker lagi senang kot cara nak buat dia.

Yang tak suka sardin pun ada. Mungkin sebab tak suka makanan dalam tin. Tapi ye lah kalau boleh jangan makan selalu makanan yang dipek dalam tin ni. Tak bagus untuk kesihatan. Kalau boleh elakkan atau jangan makan terus. Ending dia, Fiza sendiri confused nak cerita sardin ni sedap atau sardin ni tak elok dimakan. Mari renung-renungkan dan berfikir bersama. Okay bye!

7 comments:

  1. suka lauk sardin sambal..ha'ah, kalau boleh jgn makan selalu...kalau buat sandwich, mmg sardin selalu jd pilihan..

    ReplyDelete
  2. Sedap lauk sardin!
    Teringat puasa terakhir kami makan nasi lauk sardin, telur dadar dan sayur kacang panjang tumis dengan udang. Sedap!

    ReplyDelete
  3. Sha buat menu bersahur.. memang best.. hehehe.. tin kecik tu pun kadang 4 ketul isi dia..

    ReplyDelete
  4. Perasan jugak nama tuh, tapi kufikirkan sama ajaaa.. lorh...

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.