Raw African Black Soap (RABS) Malaysia

Pernah dengar Raw African Black Soap (RABS) tak? Tak pernah dengar? Meh nak cerita sikit pasal Raw African Black Soap (RABS) ni. Jujur cakap, Fiza tak pernah dengar apatah lagi ambil tahu. Sampailah ada ternampak kawan jual. Dan dan tu jugak macam berminat nak ambil tahu.

Kalau kau orang ada masalah kulit macam jerawat teruk atau ekzema tu. Nak kulit kau orang elok dengan cara yang lebih selamat, eloklah berkenalan dulu dengan si RABS ni. Salah satu pilihan untuk merawat kulit dengan selamat sebab menggunakan bahan-bahan organic. Tapi mostly raw african black soap  banyak dijual di amazon. Macam susah nak beli kan? Nanti Fiza share kat mana boleh beli RABS di Malaysia ni.

MANFAAT RAW AFRICAN BLACK SOAP (RABS)

Apa yang Fiza baca, Raw african black soap benefits banyak. Raw african black soap boleh merawat beberapa masalah kulit macam acne, eczema dan menarik sekali boleh guna untuk rambut juga. Pelik tapi benar ya kawan-kawan. Tak percaya? Boleh google african black soap for hair. Bagus atau tidak, rajinkan membaca feedback dan testimoni.

The truth about black soap ni memang menggunakan bahan-bahan organic tanpa sebarang bahan kimia. Salah satu bahan yang digunakan adalah cocoa pod ash. Tak tahu cocoa pod tu apa? Cocoa pod ash ni kulit koko yang dibakar sehingga kering. Fungsi dia sebagai LYE.

ORGANIC AFRICAN BLACK SOAP INGREDIENTS

Untuk pengetahuan semua, kalau kita nak buat sabun (handmade/homemade) kena ada bahan utama dia LEMAK + LYE. LYE ni fungsi dia membantu dalam proses (saponifikasi) pembuatan lemak jadi sabun. Zaman sekarang LYE dah siap-siap dibuat di makmal diberi nama sodium hydroxide. 

Dulu tak ada sodium hydroxide ni, jadi orang dulu buat sendiri LYE dari cocoa pod dari kulit plantain atau kayu. Dengan cara bakar sampai kering dan guna untuk pembuatan sabun. Walaupun dah ada LYE yang baru dan terkini, tapi RABS masih mengekalkan penggunaan LYE lama untuk mengekalkan khasiatnya tanpa bahan kimia.

Bahan-bahan lain yang terkandung dalam RABS adalah Shea Butter, Cocoa Butter, Baobab Oil, Neem Oil dan Coconut Oil. Raw African Black Soap juga tiada lemak haiwan, tiada SLS dan tiasa Paraben. 

ORGANIC AFRICAN BLACK SOAP REVIEWS

Sesuai untuk semua jenis kulit. Yang ada masalah jerawat teruk dan ekzema boleh cuba amalkan sebab ada fungsi antibakteria. Bila guna produk yang organic ni selamat cuma dia akan ambil masa sikit lah.

Perubahan selepas menggunakan RABS dapat dilihat seawal 1 minggu dengan penggunaan secara konsisten ye.  RABS juga dapat membantu memulih dan mengeringkan kulit luka dan kudis.

Boleh digunakan untuk keseluruhan badan. Tak terhad untuk kulit muka je ye. Boleh guna satu badan dan juga dijadikan sebagai shampoo untuk rambut.

Tapi! Walaupun sabun ni menggunakan bahan-bahan natural, tak semua kulit boleh terima dan mungkin kesannya berbeza pada setiap orang.

Jadi, kalau rasa tak sesuai lebih baik berhenti. Mungkin ada jenis kulit yang alah pada bahan-bahan organic yang ada dalam sabun ni. Kalau serasi, boleh teruskan mengguna. Kena faham sendiri kulit masing-masing ye.

Setiap penjual tak menjanjikan 100% keberkesanan produk ni. Macam Fiza cakap tadi, ada orang tak sesuai dengan produk organic ni dan setiap orang kulit berbeza. Tapi kalau nak cuba cara lain, boleh cuba RABS ni. Jangan tanya Fiza, Fiza tak pernah guna. Pakar kulit pun bukan! Cuma berkongsi maklumat dari apa yang Fiza baca.

CARA PENGGUNAAN RABS

Nak jimat guna dan tak nak sabun cepat cair, potong sabun pada saiz yang kecil dan simpan dalam bekas. Gunakan 2 kali sehari dan boleh gunakan produk skincare yang sesuai selepas menggunakan RABS.

Beli Raw African Black Soap (RABS) di Whatevernedy

Kat mana nak beli Raw African Black Soap (RABS) kat Malaysia ni, Fiza suggest beli pada @whatevernedy. Kalau nasib baik ada ready stock. Kalau tak ada ready stock terpaksalah buat pre order tunggu stok baru sampai. Kau orang boleh juga terus order melalui whatsapp 0197040148.


Untuk yang berminat nak jual Raw African Black Soap ni, bolehlah daftar segera okay. Alang-alang guna, kesan elok. Boleh jual sekali.

Harga Raw African Black Soap (RABS)

100g = RM35
Postage RM8(SM) RM12(SS)

DISCLAIMER : PRODUK INI TIDAK MENJANJIKAN MERAWAT SEBARANG MASALAH KULIT. HENTIKAN PENGGUNAAN JIKA ANDA MERASAKAN SEBARANG IRITASI PADA KULIT. TIADA SEBARANG KONSULTASI DI SEDIAKAN. HANYA PERKONGSIAN TENTANG PRODUK DAN CARA PENGUNAAN SAHAJA.


17 comments:

  1. wahhh menarikkk!
    nmpk mcm dodol.. sbb sy lapar ke skrg ni.. ahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. rupa macam dodol tapi bukan dia. hihi..nampak makanan je bila lapar kan.

      Delete
  2. Pertama kali Yaya dengar mengenai sabun ni. Jimat ni satu sabun boleh guna untuk badan dan rambut.

    ReplyDelete
  3. first time dgr...thanks for the share...kalau xciter...tgk gambar je...rietta nampak mcm kek kukus...hehehe....

    ReplyDelete
  4. tak pernah dengar jugak ni. ingatkan apa dia tadi kalau tak baca caption.. adehh

    ReplyDelete
  5. ingatkan fruit cake tadi. hehee...
    first time juga tau ttg RABS ni.

    ReplyDelete
  6. Astaga, tadi saya lihat gambarnya, saya pikir malah buah asam matang yang dibentuk kotak gini.
    Ternyata sabun hehehe.
    Menarik juga nih sabun banyak manfaatnya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiba-tiba macam teringat juga buah asam yang di zaman kanak-kanak dulu. Ye kak, banyak manfaatnya.

      Delete
  7. oo sabun utk jerawat erk., baru wak tauu

    ReplyDelete
  8. Woww.. African gituh! Macam best.. boleh try!

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.