Rahsia Minyak Zaitun

Selamat petang semua orang. Baru lepas makan tengahari, mood mengantuk pun sampai. Walaupun bekerja di rumah je tapi Fiza memang bukan sejenis yang suka tidur siang sebab nak tidur pun tak sempat demi menyiapkan kerja hakiki yang tak pernah habis.

Demi cabaran untuk kurus juga Fiza memilih bahan-bahan asas masakan yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Tak nak lah kurus tanpa berlapar nanti jatuh sakit pula. Jadi, kita kawal pemakanan mana yang boleh selain kena rajin bersenam. Disebabkan Fiza kurang masa nak bersenam, kita kawal pengambilan makanan seharian dengan menggunakan bahan masakan yang bagus.

Untuk kurus kenalah amalkan cara masak seperti kukus, panggang, bakar dan rebus. Bila dah hari-hari masak cara macam tu, penggunaan minyak dalam masakan pun makin dilupakan dan cuma guna untuk menumis je la kalau teringin masakan bergoreng. Guna minyak pun sikit je janji ada minyak. Bila dah kurang menggunakan minyak, terus decide nak gunakan minyak zaitun untuk memasak. Guna sikit je dah memadai memandangkan harga minyak zaitun sangat mahal jadi sayang nak guna banyak-banyak. Dari situ, kita boleh kawal pengambilan minyak berlebihan. Cara tak macam tu? 


Seperti garam bukit juga, selain memasak minyak zaitun boleh digunakan untuk tujuan kecantikan dan dah tentu untuk kesihatan juga. Dari pembacaan Fiza, banyak amalan yang diamalkan orang zaman dahulu untuk mengekalkan kecantikan, salah satunya dengan minum minyak zaitun setiap hari.

Dari segi kecantikan, boleh merawat kulit muka, mengawal muka berminyak, membuang kotoran di muka, merawat rambut dan sebagainya. Dari segi kesihatan pula,  memelihara kesihatan jantung, mengurangkan paras kolestrol, menyihatkan usus dan banyak lagi. Kau orang boleh google untuk maklumat lanjut.



Minyak zaitun sangat sesuai untuk digunakan untuk salad ataupun menumis sayur-sayuran. Tapi kau orang kena ingat minyak zaitun akan jadi tidak sihat bila masak menggunakan suhu yang tinggi iaitu dengan menggunakan api yang besar. Rugi lah khasiat minyak zaitun kalau macam tu. Jadi, kalau setakat nak menumis dengan api perlahan mungkin masih boleh mengekalkan khasiat minyak zaitun tu. Biasanya Fiza guna minyak zaitun ni untuk panggang ayam dan menumis sikit-sikit je la. Bukan untuk penggunaan masakan yang berat-berat macam sambal dan sebagainya.

Kalau di kaji tentang minyak zaitun memang ada banyak rahsianya. Cukuplah Fiza kata yang minyak zaitun adalah minyak terbaik untuk guna dalam menu diet harian.
Minyak zaitun atau adalah minyak yang didapat dari buah zaitun (Olea europaea), pokok tradisional dari lembah Mediterranean. Minyak zaitun berasal dari pokok zaitun yang tumbuh lambat, mempunyai batang berkedut dan kelabu ramping dengan cabang pecah-pecah. Pokok zaitun boleh tumbuh sehingga 50 meter di habitat semula jadi mereka dan hidup selama lebih daripada 500 tahun. Buah ini mempunyai bentuk bulat gemuk dengan warna hijau apabila mentah dan berubah menjadi kekuning-kuningan apabila sudah mula memasak. Minyak dapat digunakan untuk memasak, kosmetik, ubat herba, dan sabun, dan juga sebagai bahan bakar untuk lampu minyak. Manfaat minyak zaitun sangat banyak bagi kesihatan kerana mengandungi lemak tak tepu yang tinggi (terutamanya asid oleik dan polifenol).-wikipedia
Minyak zaitun juga ada pelbagai jenis. Tak sempat Fiza nak mengkaji, Fiza beli pun mana yang ada masa shopping barang basah. Kalau kau orang rajin, kaji dulu minyak zaitun yang mana lebih baik sebelum membeli.

with love,
Sihatimerahjambu

Comments

Post a Comment

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.