Calathea Lutea Plant Serikan Laman Rumah

Akhir-akhir ni asyik ternampak pokok hijau tinggi berdaun macam pokok pisang dalam drama TV yang rumahnya cantik-cantik tu. Eh, macam cantik pulak pokok ni. Biasanya nampak ditanam atas tanah dalam halaman rumah.

Kalau tak nampak kat TV, ternampak dalam gambar halaman rumah orang dalam instagram. Bila dah asyik ternampak je nampak macam cantik je pula kalau di tanam di halaman sendiri juga kan.

Tak tahu nama sebenar pokok tersebut, lansung pergi Seremban Lanscape & Nursery pergi cari pokok yang di idamkan. Jenuh juga mencari pokok tu. Ada ternampak pokok seakan-akan sama tapi di tanam di dalam tanah bukan polybag.

Tokey kata pokok tanam dalam tanah tak jual dan dia sebutkan nama pokok tu "Heliconia"dan katanya ada stok di luar lanskap dia orang. Menujulah kami berdua pergi mencari. 

Yes, finally jumpa juga pokoknya seperti yang kami orang nampak tadi tu. Berdekatan dengan pokok heliconia tu ada beberapa pokok lain yang lebih kurang sama dan saya ternampak pokok yang saya nak tu dan bukannya pokok heliconia.

Pokok heliconia tu berdaun macam daun pisang juga tapi tak lebar dan ada bunga macam paruh burung enggang. Pokok yang saya nak berdaun lebar, batang kecil dan tidak berbunga. Terperasan macam pokok kunyit pun ada. Tapi versi besar.

Akhirnya, misi mencari pokok yang di cari jumpa juga. Lupa nak tanya tokey nama pokok tu. Balik rumah saya google dengan nama Heliconia kemudian ada keluar gambar pokok yang saya beli tadi. 

Setelah di siasat, barulah di ketahui pokok ni spesis Calathea. Spesis Calathea ni ada bermacam jenis dan macam spesis pokok keladi pun ada juga. Entahlah nak, tak tahu nama sebenarnya pokok ini.

calathea lutea indoor or outdoor

Pening nak hadam maklumat sebenar. Selain ada banyak jenis calathea dan pokok ni termasuk dalam Calathea Lutea. Dan Calathea Lutea pula ada beberapa jenis lagi. Aduhhh. pening sudah. Cukup setakat situ je lah maklumat yang saya cari. 

Tak mampu nak hadam lagi. Setakat tahu nama dah cukup. Selain Calathea Lutea, dikenali juga dengan nama Havana/Habana Cigar Plant

Inilah Calathea Lutea Plant yang berjaya di cari dan bakal menyerikan laman rumah saya. Buat masa ni beli 2 pokok je dulu. Beli 2 pokok RM15. Tanam dalam pasu dulu memandangkan rumah takde tanah. 

Bila dah berdaun banyak nanti, baru jalankan projek lanskap buat tembok rendah sikit letak tanah dan tanam pokok sebaris. Bila dah merimbun dia akan jadi cantik macam dalam gambar bawah ni. 

sumber : google

Selain menyerikan laman rumah, boleh di jadikan pagar sempadan kalau takde pagar atau tembok. Pokok ni juga sedap mata memandang warna hijau dan redup sebab daun dia lebar-lebar kan. Calathea Lutea Plant sesuai kalau tanam untuk lanskap taman

Lagipun pokok ni tak nampak semak sebab batang dia halus. Jadi pangkalnya pun tak nampak semak dan senang dibersihkan. Yang bercita-cita nak buat lanskap tepi rumah ke depan rumah ke, boleh cuba tambahkan seri halaman rumah kau orang dengan tanam Calathea Lutea Plant

7 comments:

  1. kat rumah mak,banyak pokok ni,kat rumah sendiri takde..tak nyempat nak deco rumah hehehe

    ReplyDelete
  2. rajinnya heheh.. CT suka tengok saja xmo jaga =D

    ReplyDelete
  3. Saya suka pokok camni, macam pokok lengkuas pun ada juga cuma daunnya lebar...

    ReplyDelete
  4. seronoknya kak fiza ada laman sendiri. tenang je kalau pi umah kak fiza ni.
    Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
  5. tq la fiza. aida memang hajat nak tanam pokok ni kat umah baru.
    just lom pindah, so lom cari la.
    landscaping pun x buat pe lagi.
    cantik kan pokok ni? indah...

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.